Annons

Hantera bilder på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

mrh

Medlem
Jag planerar att göra en resa till USA på ca 4 veckor.
Har precis köpt mig en Nikon D7000 och är ny med foto.

Min fråga är,

Vad är enklaste och framför allt billigaste metoden att lagra mina bilder under resan?

Jag vill helst inte ta med mig en laptop, har dessutom ingen i dagsläget, kräver inköp.

Minneskort till kameran äger jag ett på 4gig. Att köpa minneskort som rymmer alla bilder under resan kan bli dyrt som jag ser det. Blir nog många bilder tagna, dessutom vill jag gärna spara i RAW.

Finns det någon extern hårddisk som kan ta emot bilder direkt från kameran?

Tar gärna emot tips och råd!

/Micke
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Micke, jag skulle satsa på flera minneskort.
Jag reste i Australien i 6 v i somras och hade 6 st minneskort med mig i olika storlekar.
Det är smidigt och tar ingen plats.
Det är en fördel att dela upp bilderna på flera kort av säkerhetsskäl.
Det är ganska billigt också.
Du hittar ganska billiga kort på 2-4 GB om du letar runt lite (jag minns inte var jag köpte mina dessvärre, kanske www.kaffebrus.se eller Dustin.se ?).
Stannar du längre på ett ställe kan du gå tilll en fotobutik och be att få bilderna överförda på en skiva som ytterligare säkerhet.
Hoppas att du får en trevlig resa.

Mvh

Mats W
 

Hoztic

Aktiv medlem
Att bara har flera olika minneskort gör bara att du bara blir av med en del bilder om du tappar ett av dom. Flera minneskort har andra fördelar, tex om ett kort går sönder, men för att inte förlora några bilder om du blir av med ett kort borde du ta backup. En SanDisk usb-sticka på 16Gb kostar runt 200kr och funkar alldeles utmärkt som backup.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Kör med en sådan här från JoBo http://www.jobo.com/web/GIGA-Vu-SONIC.451.0.html
Smidigt att tömma kort, snabbt överföringshastighet också ! Brukar ha en näve SD/CF kort med mig med också (som nämnt är 2Gb/4Gb kort inte särskilt dyra idag), ibland hinner jag inte fylla alla kort och har på så sätt backup både på disk och kort.
 

Emil-G

Aktiv medlem
En mobiltelefon med USB-värdfunktion löser det problemet en gång för alla..
Som till exempel?

Hade jag inte redan haft en Hyperdrive Colorspace (ungefär samma sak som Jobo:n) hade jag köpt på mig en hög med 4GB-minneskort, en 2,5" bärbar hårddisk och en enkel kortläsare. Då kan man enkelt backa upp sina bilder till hårddisken på vilket vandrarhem eller internetcafé som helst.
 

Per

Aktiv medlem
.. Då kan man enkelt backa upp sina bilder till hårddisken på vilket vandrarhem eller internetcafé som helst.
När man väl sitter framför datorn på vandrarhemmet eller internetcaféet så är väl frågan redan löst (om de tillåter att man pluggar in USB-enheter, och datorn inte är allt för nerlusad..)

Jag tolkade det som om TS var intresserad av lösningar som inte tarvar en dator, därav mitt inlägg.
 

Emil-G

Aktiv medlem
När man väl sitter framför datorn på vandrarhemmet eller internetcaféet så är väl frågan redan löst (om de tillåter att man pluggar in USB-enheter, och datorn inte är allt för nerlusad..)

Jag tolkade det som om TS var intresserad av lösningar som inte tarvar en dator, därav mitt inlägg.
Ja, och jag undrade vilken/vilka mobiltelefoner det finns som kan agera usb-värd då jag inte sett någon sådan. För 5-6 år sedan hade Apple en lösning för att koppla ihop en ipod med ett CF-kort, tyvärr var det trögt som sirap och den manicken försvann långt innan iphone dök upp.

Man får nog ta sig bra långt ut i bushen för att det inte skall finnas en dator i närheten och då är det ju bra att ha de där extra minneskorten. När man väl återvänder till civiliserade trakter är det snabbt och lätt gjort att backa över bilderna till 2,5"-disken. Sen får man naturligtvis vara lite försiktig när man kommer hem och vill titta på bilderna, en virussökning skadar aldrig.
 

Minita

Aktiv medlem
Du har redan fått en hel del förslag och vissa av dem springer iväg prismässigt. Är du säker på att du inte vill köpa en liten bärbar? Jag köpte en liten "enkel" bärbar 10". Installerat Faststone. Rymmer bilderna utan problem. Du kan kika på dina RAW filer och det är ett smidigt sätt att temporärt lagra bilderna under resan. Datorn är någorlunda smidig att ta med sig och prismässigt ligger väl till jämförelse med de andra förslagen som du redan har fått. Då är det bara det - att det är en dator som i princip inte duger till så mycket annat bortsett från hantera mailen.
 

Per

Aktiv medlem
Ja, och jag undrade vilken/vilka mobiltelefoner det finns som kan agera usb-värd då jag inte sett någon sådan.
Nokia N8 och E7 kan det i alla fall, vet inte vilka fler men man kan ana att det blir allt vanligare. Själv reste jag med N8 i Australien och Thailand nyligen och det funkade utmärkt att tömma minneskorten mha telefonen.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Bra, då finns det alltså några numera. Jag har inte sett några tidigare, därav min tveksamhet.

Oavsett vilken lösning man föredrar tycker jag att man bör försöka kombinera två av dem på en sådan resa. Lös hårddisk och många minneskort, netbook och hårddisk eller netbook och många minneskort.
 

Per

Aktiv medlem
Oavsett vilken lösning man föredrar tycker jag att man bör försöka kombinera två av dem på en sådan resa.
Det är faktiskt också ett plus med att använda mobilen; det blir enkelt att ladda upp bildfilerna till nätet om man vill ha både livrem och hängslen. Nu börjar ju bla väldigt många restauranger och caféer erbjuda gästerna gratis WiFi, jag tycker det var väldigt smidigt att passa på att ladda upp dagens bildskörd från systemkameran medan jag smuttade på en kopp kaffe. Utöver Dropbox har jag testat MyDrive och 4Shared som WebDAV i telefonens filhanterare; bara att kopiera och klistra in.
 

Bilagor

Joakim.e

Aktiv medlem
Jag har köpt en 500 GB Hyperdrive för min 4 veckor långa resa till Indien nästa månad.

http://www.dustinhome.se/pd_5010205425.aspx

// Daniel
+1 för hyperdrive. Jag har en på 120 Gb sedan ett par år tillbaka. Det går att byta hårddisk själv på den om man senare vill ha en större. Så här långt har det funkat utmärkt. Fotar man RAW drar Gb snabbt iväg. Jag brukar när jag reser kopiera dagens bilder på kvällen i hyperdriven som en backup. När det blir nödvändigt att tömma minneskort brukar jag dock vilja ha ytterligare en hårddisk med så jag inte har bilderna på en enda hårddisk. Har hittills kört med en Epson som jag hade innan hyperdriven. I dagsläget hade jag skaffat två hyperdrive men kanske inte nödvändigtvis 500 Gb på båda. En netbook är ett lite större och tyngre alternativ men då kan ju finnas möjlighet att backuplagra över natten på nätet om man har ett sådant utrymme och bor på ett ställe med nätanslutning.
Men om man fotar jpg eller är borta en kortare tid funkar ju en packe minneskort i blandade storlekar utmärkt. 4 Gb RAW i tre veckor i USA skulle jag dock inte klara.
 

j2^

Aktiv medlem
Som till exempel?

Hade jag inte redan haft en Hyperdrive Colorspace (ungefär samma sak som Jobo:n) hade jag köpt på mig en hög med 4GB-minneskort, en 2,5" bärbar hårddisk och en enkel kortläsare. Då kan man enkelt backa upp sina bilder till hårddisken på vilket vandrarhem eller internetcafé som helst.

Nokia N8
Nokia E7
HTC HD2

Det är de enda jag känner till som har den funktionen.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Micke

Som jag ser det behöver du som start ha fler minneskort. Tolkar det som du har ett 4GB-kort idag? Minst några till så du har i reserv om nåt skulle krascha och för att ha plats om det rasslar iväg med bilder. Vet inte om jag är konstig, men jag har ca 40-50 GB lagringskapacitet på de kort jag tar med mig på längre tur. Beror på bristande tillgång till backup-möjligheter...

Satsa på något med lite störe kapacitet. Flera ovan har skrivit att små kort är billiga - per GB blir det klart billigare med större (prisex från Kjell & co: 2 GB-299:- (150:-/GB), 4 GB-429:-, 8 Gb-599:- och 16 GB-999:- (62:-/GB)) . Fast risken att bli av med fler bilder är ju också större.

Utöver minneskorten kanske du sedan ska fundera på någon av föreslagna lösningar. En extern hårddisk (eller kanske två för att vara riktigt säker) och en kortläsare för att använda på internetkafeer eller hotellrum verkar ju vara en smidig lösning.

Jag tänker att du får ju titta lite framåt också - det kanske inte är sista gången du reser så det kanske är väl värda pengar att satsa på lite kort och annat.

Och glöm inte extra batteri...
 

mrh

Medlem
Tack för alla svar!
Många bra tips här, ska kolla upp det där med mobiltelefon.

Digimate var nog vad jag hade i tanke i från början... Ska även ta en funderare på 10" laptop igen...
 
ANNONS