Annons

minox b och bl

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle

Aktiv medlem
Minox B har en stor svart selenljusmätare medan Minox BL, som har CDS-mätare, endast har en liten öppning för mätcellen. Den senare kräver ett batteri för att mätaren skall fungera.
Du kan lätt hitta bilder på båda modellerna om du söker i Google.

Olle
 

paco

Aktiv medlem
Tack! Ska kolla upp detta. En kompis på jobbet visade upp sin, vad jag tror är en Minox B, men jag såg inte skillnaden direkt. Tillverkningsantalen talar för att det är en B, men man vet aldrig.
 

Olle

Aktiv medlem
En annan skillnad är att Minox B har skalan för filmkänsligheten på kamerans ovansida, medan BL har inställningen av filmkänsligheteten på undersidan.
Min första egna kamera var faktiskt en Minox B, inköpt 1964. Tyvärr sålde jag den på sjuttiotalet. Något jag alltid har ångrat. Jag tror inte att någon kamera jag haft sen dess har varit lika rolig att fotografera med.
Nackdelen med Minox B är att selenmätare åldras och det är stor risk att de inte visar rätt värde idag. CDS-mätaren i BL är nog säkrare, men jag vet inte vilket batteri den kräver och om det finns att få tag på idag.

Olle
 

paco

Aktiv medlem
Ja, hans var en silvrig Minox B. Ljusmätardelen var mycket större än den på BL.

Olle, batterier brukar finnas, men kameran i sig (BL) kanske är svårare och dyrare att hitta.
 
ANNONS