Annons

Film till Duaflex

Produkter
(logga in för att koppla)

boka56

Medlem
Hej alla Retro-medlemmar.

Är ganska ny i det här forumet.Jag har samlat på gamla kameror ganska länge,hittat en del på loppmarknader och second hand butiker.

Vet inte varför jag tycker att gamla kameror är fascinerande.De bara är det.

Nu skulle jag vilja få fart på 2 gamla femtio-talare,så jag kan ta bilder med dem.Den ena är en Kodak Duaflex, och den andra en Agfa Clack.De tycks funka alldeles utmärkt.

Någon som kan tipsa mig om några saker? Vilket filmformat är det på de här kamerorna?

Var kan jag köpa film? Var kan jag få filmen framkallad?

Är helt novis på de här gamla filmformaten.Kontaktkopior kan jag fixa själv bara jag får fram negativen,hade ett mörkrum och fixade mycket med sånt här på sjuttio-talet. Nikkormat FT2,Tri-X, och Rodinal var stående ingredienser på den tiden.Jag framkallade och kopierade väldigt mycket foton under några år.

Så nu hoppas jag på råd och tips, så jag kan komma i gång med mina gamlingar,och börja använda dem.

Med vänlig hälsning Bo K
 

aolsson

Aktiv medlem
Duaflexen använder film i 620 format vilket faktiskt fortfarande tillverkas.

Om du har en extra tomspole för 620 formatet över så kan du (i totalmörkt utrymme) spola över den vanligt förekommande 120 filmen till en sådan spole. Filmen i sig är lika för 120 och 620 medans spolcentrum (och spolens diameter) är mindre på 620.

B&H säljer film färdig på 620 och andra format.

Det kan finnas andra som saluför den också.

När det gäller Agfa Clack så använde de flesta modellerna film i 120 formatet vilket är lätt att komma över fortfarande.
 

J. Patric

Aktiv medlem
All 620-film som säljs nu är för övrigt manuellt omspolade från 120.

Det är väldigt enkelt att göra det själv i ett mörkrum om man har tomma 620-spolar. Man måste dock först rulla över 120-filmen på en annan spole och sedan spola över den på 620-spolen, så att startänden hamnar överst. Filmen sitter ju fasttejpad i början, men är lös i slutet.
 

millhouse

Aktiv medlem
120film till 620 spolar

Hej alla Retro-medlemmar.

Är ganska ny i det här forumet.Jag har samlat på gamla kameror ganska länge,hittat en del på loppmarknader och second hand butiker.

Vet inte varför jag tycker att gamla kameror är fascinerande.De bara är det.

Nu skulle jag vilja få fart på 2 gamla femtio-talare,så jag kan ta bilder med dem.Den ena är en Kodak Duaflex, och den andra en Agfa Clack.De tycks funka alldeles utmärkt.

Någon som kan tipsa mig om några saker? Vilket filmformat är det på de här kamerorna?

Var kan jag köpa film? Var kan jag få filmen framkallad?

Är helt novis på de här gamla filmformaten.Kontaktkopior kan jag fixa själv bara jag får fram negativen,hade ett mörkrum och fixade mycket med sånt här på sjuttio-talet. Nikkormat FT2,Tri-X, och Rodinal var stående ingredienser på den tiden.Jag framkallade och kopierade väldigt mycket foton under några år.

Så nu hoppas jag på råd och tips, så jag kan komma i gång med mina gamlingar,och börja använda dem.

Med vänlig hälsning Bo K
Hej.
Precis som Patric skriver så går det med ett bra mörkrum (eller uttrymme som är absolut mörkt) att spola över 120 film till 620 spolar. Då som andra skrivit redan 120 och 620 är motsvarande bredd.
Dom kunder som inte kan utföra detta själv hjälper jag till i mitt mini labb.
 

boka56

Medlem
Tack alla för svaren och sak-kunskapen.Det blir nog främst min Agfa Clack,som får komma igång med ett nytt liv,då det tycks enklare att hitta 120 film,än att spola om till 620 spolar.Film finns ju på Photax att beställa.

Än en gång,tack ni som svarat,nu vet jag lite mer om de här gamla kamerorna. Bo K
 
ANNONS