Annons

Vad är detta för kamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Det står både KODAK och AB HASSELBLAD SCHOLANDERS FOTOGRAFISKA MAGASIN STOCKHOLM.
Vilket tillverkningsår ? Har den något värde ? skickar med några bilder.
Hej Peter.
Detta är en precis som det står på kartongen Kodak No 3 Folding Pocket Model B. Den tillverkades mellan 1906- 1914 av Estman Kodak Comapny i USA. Filmformat är 118-film vilket ger bildstorlekar 3 1/4 x 4 1/4 - 8,5x 11 cm. Objektiv: Bausch &Lomb Rapid Rectilinear. Slutare :Kodak Ball Bearing. Och har dessa slutatider: T,B.1/12,1/50 och 1/100 sek.
Ja, värdet vet jag inte, men beror möjligen på skicket.
Att det står Hasselblad beror ju på att det var dom som var generalagenter i Sverige om jag inte har fel. Eller har någn något annat på denna punkt?
 

Micke7406

Aktiv medlem
Hej Peter.
Detta är en precis som det står på kartongen Kodak No 3 Folding Pocket Model B. Den tillverkades mellan 1906- 1914 av Estman Kodak Comapny i USA. Filmformat är 118-film vilket ger bildstorlekar 3 1/4 x 4 1/4 - 8,5x 11 cm. Objektiv: Bausch &Lomb Rapid Rectilinear. Slutare :Kodak Ball Bearing. Och har dessa slutatider: T,B.1/12,1/50 och 1/100 sek.
Ja, värdet vet jag inte, men beror möjligen på skicket.
Att det står Hasselblad beror ju på att det var dom som var generalagenter i Sverige om jag inte har fel. Eller har någn något annat på denna punkt?
Vad jag vet så var det någon gång på 60-Talet som EKC köpte Hasselblad fotografiska och blev Kodak AB
 

J. Patric

Aktiv medlem
Värdet beror som sagt på skicket, men ligger kring 200-300 kr. Det är ju en amatörkamera och Kodak massproducerade dem, så det finns många kvar. Roligt att asken finns kvar. Det gör den mer attraktiv.
 
ANNONS