Annons

Längre än 5 minuter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piekert

Medlem
Fungerar det på något vis att filma i längre än 5minuter med Nikon D90? Genom att kanske Koppla till dator eller liknande.
Eller har det helt och hållet med sensorn och göra?
 

Isse_biggles

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta är sant, men det har något med någon klasssifiering att göra. Det är tydligen samma begränsning i TID på en Canon 7D. Kan man ta längre sekvenser så skall kameran klassas som filmkamera och inte kamera.
 

Piekert

Medlem
Varför vill då ha långa klipp? Vad vill du filma? Är systemkamera rätt verktyg?
Ja grejen är att jag fotar ju mest. Men det finns ingen videokamera under 7k som man kan byta objektiv med och kan få så mycket möjligheter med. Använder den när jag spelar in i min studio och då blir det ofta 7-8 minuter.
 

and30ers

Aktiv medlem
Ja grejen är att jag fotar ju mest. Men det finns ingen videokamera under 7k som man kan byta objektiv med och kan få så mycket möjligheter med. Använder den när jag spelar in i min studio och då blir det ofta 7-8 minuter.
Ok, låter som rätt applikation för systemkamera.

Nikon D90 är dock inte bäst i klassen (video) med sina tämligen låga begränsningar. Både D3100 och D7000 är bättre med 4GB filstorlek och bättre komprimering. (Dock max 20 min, jag vet inte exakt hur många MB/min som genereras i 1080p24 resp 720p30 i D3100/D7000, skulle gissa på ca 10 minuter film).

Precis som alla Canonkameror som 500D (1080p20 / 720p30) eller 550/600D/60D/7D (1080p30 / 720p60). EOS 500D ger längst 720p klipp om 18 minuter tack vare 30 fps, jämfört med de nyare Canonmodellernas 60 fps i 720p som "bara" ger 12 minuter.
 
Senast ändrad:

Isse_biggles

Aktiv medlem
Då är frågan, vilken hastighet krävs på minneskortet för full HD inspelning?

Är det:
60mb/s
45mb/s
30mb/s.

När det gäller fotoserie tagning i raw (vad jag förstår) så är det det som som då systemkamerorna kräver riktigt snabba kort. Men om det är inte ä det just man fotar men fortfarande vill ha möjligheten för filminspelning utan buffersvårigheter. Vilket räcker till då?
 

smilfinken

Aktiv medlem
När det gäller fotoserie tagning i raw (vad jag förstår) så är det det som som då systemkamerorna kräver riktigt snabba kort. Men om det är inte ä det just man fotar men fortfarande vill ha möjligheten för filminspelning utan buffersvårigheter. Vilket räcker till då?
Kortets hastighet spelar rätt liten roll vid serietagning, det går ändå mycket fortare än kortet i sig klarar av. Det du kan tjäna på ett snabbare kort är möjligtvis lite snabbare återhämtning mellan bildserierna eller ett extra kort i serien.

Det som händer är att kamerans buffert fylls efter ett visst antal bilder, inte att kortets maximala skrivhastighet avgör. Den hastigheten ligger långt under vad som krävs för kontinuerlig bildserie och kortet kämpar på enbart för att tömma kamerans buffert så nya bilder får plats där.

Den maximala överföringshastigheten till kortet avgör väl förvisso hastigheten efter att bufferten är fylld, men den brukar inte vara så imponerande jämfört med max fps oavsett minneskort. Bara att testa och hålla in avtryckaren, efter ett visst antal bilder (i råformat) kommer hastigheten att sjunka dramatiskt.
 

Isse_biggles

Aktiv medlem
Kortets hastighet spelar rätt liten roll vid serietagning, det går ändå mycket fortare än kortet i sig klarar av. Det du kan tjäna på ett snabbare kort är möjligtvis lite snabbare återhämtning mellan bildserierna eller ett extra kort i serien.

Det som händer är att kamerans buffert fylls efter ett visst antal bilder, inte att kortets maximala skrivhastighet avgör. Den hastigheten ligger långt under vad som krävs för kontinuerlig bildserie och kortet kämpar på enbart för att tömma kamerans buffert så nya bilder får plats där.
Så då är det bättre att välja ett 30mb/s kort och öka storleken eller ett till likvärdigt, en att gå upp i hastighet med den dubbla kostnaden till följd...
 

smilfinken

Aktiv medlem
Så då är det bättre att välja ett 30mb/s kort och öka storleken eller ett till likvärdigt, en att gå upp i hastighet med den dubbla kostnaden till följd...
Det finns väl kanske en lägsta gräns för varje enskild kameramodell, men annars tror jag man inte får så mycket mer för pengarna med ett snabbare kort. Är man ute efter den där sista gnuttan hastighet ska man kanske inte snåla, men om det inte spelar någon roll ifall man kan ta 13 eller 14 bilder på raken i maxhastigheten så är det nog vettigare med ett "tillräckligt snabbt" kort.

Vad som är tillräckligt (ffa för filmning) vet jag dock inte. :)
 

and30ers

Aktiv medlem
Så då är det bättre att välja ett 30mb/s kort och öka storleken eller ett till likvärdigt, en att gå upp i hastighet med den dubbla kostnaden till följd...
HD Video kräver ca 20MB/s. Sportfoto i RAW med modern kamera kräver mer... mycket mer!

Seriebildshastigheten upp till full buffer skiljer inget. Däremot vid full buffer får du fortsatt 0,5 bild/sek med långsamt kort och 2 bilder/sek med snabbaste kortet. Återhämtningstiden är otroligt viktig, så vill du fota serie efter serie (sportfoto) är det snabbaste kortet alltid bäst. Under förutsättning att kameran kan dra nytta av kortets hastighet förstås.

SDHC - köp snabbaste som finns!
CF - Extreme 60 MB/s är bäst pris/prestanda

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10044-10297
 

TheQuo

Aktiv medlem
Jag vet inte om detta är sant, men det har något med någon klasssifiering att göra. Det är tydligen samma begränsning i TID på en Canon 7D. Kan man ta längre sekvenser så skall kameran klassas som filmkamera och inte kamera.
Vad blir nackdelen att kamerorna klassas som filmkamera? Är det att kommer då längas på högre moms?
 

paco

Aktiv medlem
Om fem minuter är en begränsning för filmandet, då kanske bristen på vettig autofokus också är det.
 

apersson850

Aktiv medlem
På kortet som sitter i min 7D just nu står det 30 MB/s. Det går utmärkt att filma med det, om man nu skulle få det för sig.

DanDisk Extreme III heter det.
 

j2^

Aktiv medlem
Tillägg.
För införsel till EU så säger direktiven att om enheten _kan_ filma i mer än 29m59s så är det en videokamera.
 

Isse_biggles

Aktiv medlem
Vad blir nackdelen att kamerorna klassas som filmkamera? Är det att kommer då längas på högre moms?
Jag har inte en aning om vilka nackdelarna skulle kunna vara, det var bara ett svar jag fick när jag ställde frågan till en försäljare om varför den var tidsbegränsad. Sedan har jag inte gjort några mer efterforskningar i ämnet.

Men det kanske har med kundsegmentering att göra från tillverkaren, att man intevill konkurrera med sina egna produkter.
 
ANNONS