Annons

krachad hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaL

Aktiv medlem
Har tappat min externa hårddisk i golvet och nu får jag inte fram den i datorn. Den surrar och låter som den letar men inget händer. Någon som har ett bra tips på vad jag kan göra eller var jag kan lämna in den för att få den reparerad?

Tusen tack för hjälpen!

Maria
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Har tappat min externa hårddisk i golvet och nu får jag inte fram den i datorn. Den surrar och låter som den letar men inget händer. Någon som har ett bra tips på vad jag kan göra eller var jag kan lämna in den för att få den reparerad?

Tusen tack för hjälpen!

Maria
Jag har en extern HD som gjorde samma sak. Den lät, men datorn hittade den inte... Så jag plockade ur själva disken ur kabinettet, och köpte ett nytt kabinett (utan HD) och satte den hårddisken som kanske var trasig i det nya kabinettet.. Funkar klockrent! :)
Om du har tur i oturen så är det bara själva kabinettet som slutat kommunicera med disken inuti.. då är det relativt enkelt att få iordning på allt igen.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Det kan ju bero på nästan vad som helst, sprucket kretskort på hårddisken, sprucket kretskort på kontrollerna i kabinettet, fysiska skador på disken osv. Är det bara kontrollern/kabinettet som har gått sönder så är det ju lätt fixat, antingen köper man ett nytt löst kabinett och flyttar över disken, eller om man har en stationär dator, kopplar in den direkt i datorn. Är det kretskortet på disken som är trasigt så kan man köpa en identisk disk och flytta över kretskortet. Är disken i sig trasig så finns det firmor som får ut informationen ändå.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Om du inte själv har stenkoll påvad du skall göra så gör inget. Kolla i bekantskapskretsen , det finns säkert någon som är lte insatt som vet hur man kopplar in disken antingen direkt till en stationär dators sata-interface eller med en sata/usb-konverter till usb-ingången på valfri dator. Chansen är stor att du kan läsa den på dessa sätt. Om det inte lyckas brukar det fungera att göra en "Ghost-kopia" och sedan läsa in den på en ny disk. Om du inte hittar någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa dej så får du gärna kontakta mig.

Lägg i så fall din email-adress i min gästbok.
 

LindbergJ

Aktiv medlem
Har råkat ut för samma sak.

Behöver hjälp. Hårdisken tappad men startar när jag sätter in allt. Kan dock inte vända på disken i näven för den känns magnetisk. Datorn hittar den inte.
 
ANNONS