Annons

Mikrofon till D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

bågenheim

Aktiv medlem
Ska försöka filma lite konserter, men har inte full koll på en del teknik vad gäller ljud.
Det finns ju fina mikrofoner, men de tenderar ju att vara rätt dyra. Kanske ett nödvändigt ont för att få bra ljud.
Men finns det någon som kan tipsa om det finns billiga och bra míkrofoner?
Kan man använda samma typ av mikrofoner som till en dator, vad gäller pluggen, eller det är helt inkompatibelt?

Ska försöka i första hand att plugga in mig på mixerbordet om det går, men jag måste ha en back-up.

Vore tacksam för svar:)
 

j2^

Aktiv medlem
Ska försöka filma lite konserter, men har inte full koll på en del teknik vad gäller ljud.
Det finns ju fina mikrofoner, men de tenderar ju att vara rätt dyra. Kanske ett nödvändigt ont för att få bra ljud.
Men finns det någon som kan tipsa om det finns billiga och bra míkrofoner?
Kan man använda samma typ av mikrofoner som till en dator, vad gäller pluggen, eller det är helt inkompatibelt?

Ska försöka i första hand att plugga in mig på mixerbordet om det går, men jag måste ha en back-up.

Vore tacksam för svar:)
Väldigt VÄLDIGT få mikrofoner klarar det ljudtryck som uppstår vid en spelning på ett bra sätt. Ännu färre av dem är ens i närheten av billiga ;)

Zoom H4N klarar sig riktigt skapligt vid höga ljudtryck. Men det är ju lite mer än en mikrofon...
 

TheQuo

Aktiv medlem
Ska försöka filma lite konserter, men har inte full koll på en del teknik vad gäller ljud.
Det finns ju fina mikrofoner, men de tenderar ju att vara rätt dyra. Kanske ett nödvändigt ont för att få bra ljud.
Men finns det någon som kan tipsa om det finns billiga och bra míkrofoner?
Kan man använda samma typ av mikrofoner som till en dator, vad gäller pluggen, eller det är helt inkompatibelt?

Ska försöka i första hand att plugga in mig på mixerbordet om det går, men jag måste ha en back-up.

Vore tacksam för svar:)
Går det att ställa ljudnivån in i kameran?
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Går det att ställa ljudnivån in i kameran?
japp. Det finns fler lägen varav ett "Auto"

jag köpte en liten stereomic på Teknikmagasinet för 200:-. Fästet (ser ut som en slipsnål) pajade direkt men syftet är bara att kunna ta upp ljudet utanför kamerahuset och slippa oljud från autofocumotorn och till den funkar den galant.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
japp. Det finns fler lägen varav ett "Auto"

jag köpte en liten stereomic på Teknikmagasinet för 200:-. Fästet (ser ut som en slipsnål) pajade direkt men syftet är bara att kunna ta upp ljudet utanför kamerahuset och slippa oljud från autofocumotorn och till den funkar den galant.
Precis som jag. En Yoga EM-8 tror jag den heter. Funkar kalas
 
ANNONS