Annons

Råd och dåd angående "domarfilm"

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Hojt!
Har ramlat in i ett uppdrag att filma en världscuptävling i lincombat som vår modellflygklubb (Karlskoga MFK) arrangerar.
För ett exempel på vad detta är kan ni ta en titt på

http://www.youtube.com/watch?v=t0k9KZ7aprQ

Det är då främst vad som tilldrar sig mellan de två tävlande som skall dokumenteras så att domarna ska kunna gå tillbaka och använda filmen som ledning vid protester etc.

Har en 550D och optik som bör funka att filma (70-200/2.8L alt. ett urgammalt Meyer4/300) på lite avstånd med eftersom vi har ett flygledartorn på platsen för tävlingen som är lämpligt att ställa kameran i för att få väderskydd. Tävlingen bryts inte pga dåligt väder förutom vid åska.

Eftersom tävlingen kommer att pågå i två dagar kommer det att behöva inköpas nätadapter/extrabatterier och troligen minneskort i mängder.
Det där senaste gör att jag tänkt filma via EOS utility för att slippa tramset med minneskort.

Då dyker ett svagt minne upp om nån slags hack/programvara som gör att man kan filma med kamerans live viewfunktion och då borde jag kunna ställa dit min 450D istället för till den har jag extrabatterier.

Är det nån som vet vad mjukvaran heter och var man kan få tag på den?
Vill gärna höra om det finns några mer handgripliga "tänk på" så man slipper gå på nitarna andra redan gått på.
Jag är en kratta på filmning, blev tillfrågad i egenskap som "han med kameran" och utmaningar är ju alltid kul så här står jag och kliar mig i plinten.

Råd och dåd mottages alltså tacksamt.

Eller ska jag bara ge upp experimenterandet och låna en videokamera?
Känns som det blir skräpkvalitet eftersom man ogärna har mer skräp insläpat runt lincirkeln än nödvändigt och alltså hamnar en bra bit från.
Det flyger trots allt runt två små köttsågar med kolfiberpropellrar @ 30.000rpm i 150 blås.
 
Senast ändrad:
ANNONS