Annons

Konvertera filmfiler utan att tappa......

Produkter
(logga in för att koppla)

ebh

Aktiv medlem
Vill konvertera mina filmfiler utan att tappa filstorlek (vilket jag hittills gjort i de gratisprogram jag laddat ner). Någon som vet något program där man inte tappar?
Har fråga förut, fått vänliga svar (stort tack!), men tyvärr inte löst problemet. Hoppas det är ok att fråga igen.
Konvertera fr Canon-fil till fil för Windows Movie Maker, har XP i datorn.
/ebh
 

lumor_

Aktiv medlem
Att tappa filstorlek kan ju bara vara positivt. Har du problem med att kvaliteten försämras märkbart? Man brukar kunna ställa in olika parametrar för komprimeringen i konverteringsprogrammen. Hur upplever du kvaliteten i videofilmen om allt är satt till sina högsta värden?
 

ebh

Aktiv medlem
Har du problem med att kvaliteten försämras märkbart? Man brukar kunna ställa in olika parametrar för komprimeringen i konverteringsprogrammen. Hur upplever du kvaliteten i videofilmen om allt är satt till sina högsta värden?
Tack för svar!
Ja, jag skulle lägga upp det på YouTube och kvaliteten blev sån att YouTube inte längre kunde leverera sitt HD. Jag gick från ca 650Mb till ca 30Mb och det blev en märkbar försämring.
Tar gärna emot tips på gratisprogram för nedladdning där man kan ställa in så att man inte tappar originalstorleken när man konverterar.
Vad använder du själv?
/ebh
 
Jag använder Virtualdub först innan jag klipper ihop filmerna från kameran i Windows Movie Maker.
Brukar först fixa till filmen lite i Virtualdub. Typ: färger, skärpa, deshaker, rätt storlek. Finns en miljard pluggins på nätet att ladda ner. Sök "Virtualdub" på Youtube!
Kör utan komprimering i Virtualdub, så jag inte ska tappa kvalitén. Ja jag vet den blir jättestor. Men när jag har klipp ihop filmen i Movie Maker så kastar jag den gamla.
 

Kimster

Aktiv medlem
Vill konvertera mina filmfiler utan att tappa filstorlek (vilket jag hittills gjort i de gratisprogram jag laddat ner). Någon som vet något program där man inte tappar?
Har fråga förut, fått vänliga svar (stort tack!), men tyvärr inte löst problemet. Hoppas det är ok att fråga igen.
Konvertera fr Canon-fil till fil för Windows Movie Maker, har XP i datorn.
/ebh
Intressant önskemål, det man ständigt hör är ju hur gärna alla vill få ner filstorleken.

Generellt är det antalet pixlar och bitrate i bilden som avgör om du får HD-stämpel i Youtube eller inte. Det har alltså i sig inte med filstorleken att göra. Troligen har du får låg bitrate i din exportinställning.
 
ANNONS