Annons

Praxis vid amatörfototävlingar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Läs det här :

Paragraf 5:
Vid deltagande i tävlingen Amatörfotograf 2003 från PANASONIC BATTERIER, kan de foton som du har registrerat på hemsidan användas kommersiellt av PBSE efter tävlingen, antingen separat eller tillsammans med reklaminformation.
Rättigheterna som är knutna till ägandet och användandet av dessa bilder benämns "intellektuell äganderätt". När bilderna har lagts upp på hemsidan tillhör all intellektuell äganderätt PBSE och kan användas eller exploateras av PBSE.
PBSE kan be deltagare att sammanställa nödvändiga dokument för juridiskt skydd för PBSE (på deras begäran). PBSE har ingen skyldighet att betala deltagarna för användandet av den intellektuella äganderätten.
(hela texten finns här)

Det här är en del av villkoren om man ställer upp i tävlingen 2003 års Bästa svenska amatörfotograf som PANASONIC BATTERIER arrangerar. Liknande villkor ser man överallt då företag arrangerar tävlingar där man ska skicka in sina bilder.
Är detta egentligen förenligt med upphovsrättsliga lagar?
Kan ett företag verkligen stjäla rättigheterna för ett fotografi på det här sättet, eller är detta oskäligt avtal?

Oseriöst är det i alla fall, och mina bilder kommer de inte att få!
 

Niclas Ka

Medlem
självklart kan upphovsrätt avtalas bort (en av anledningarna till att skivbolag går runt) men frågan är vad det ställer för krav på dokumentation och medgivande... skulle förvåna mig om det inte krävs skriftligt och aktivt medgivande.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Verkar vara så att de flesta fototävlingar arrangerade av företag och kommuner är till för att få bilder till sin marknadsföring billigt eller gratis. Det är fult och omoraliskt.Här är ett annat exempel.
 

xerxes28

Aktiv medlem
Maxell skrev:

Är detta egentligen förenligt med upphovsrättsliga lagar?
Kan ett företag verkligen stjäla rättigheterna för ett fotografi på det här sättet, eller är detta oskäligt avtal?

Oseriöst är det i alla fall, och mina bilder kommer de inte att få!
Ja, det är förenligt med upphovsrättsliga lagar eftersom du genom ditt deltagande godkänner dessa förutsättningar, d.v.s. du säljer dina rättigheter.
Om avtalet är skäligt eller ej kan ju bara du bedöma i ditt enskilda fall!

Men jag kan bara hålla med! Vem vid sina sinnens fulla bruk ställer upp på de villkoren? Bara för att man ställer upp så ger man upp sina bildrättigheter!
Jag skulle inte heller ställa upp på de villkoren!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Maxell skrev:
Rättigheterna som är knutna till ägandet och användandet av dessa bilder benämns "intellektuell äganderätt". När bilderna har lagts upp på hemsidan tillhör all intellektuell äganderätt PBSE och kan användas eller exploateras av PBSE.
Panasonic verkar ha fått saker om bakfoten. Man kan förhandla bort den kommersiella rätten till sina bilder, helt eller delvis. Det är alltid så vid kommersiell fotografering.

Men, MAN KAN ALDRIG FÖRHANDLA BORT DEN IDEELLA RÄTTEN. Du har som fotograf alltid rätt att bestämma om hur bilden används även om du sålt bilden. Exempel: En bildbyrå säljer din bild till Pripps. Du är kanske nykteriskt och att dina bilder då skulle användas för att sälja Pripps Blå vore mot din övertygelse och kanske skada dig och din trovärdighet. Då kan du vägra detta. Lika så kan inte Panasonic använda dina bilder hur som helst. Därför brukar man i avtalen ange ungefär vad bilderna ska användas till för att slippa kontrollera allt med fotografen. Men rätten har du alltid kvar.

Begreppet intellektuell äganderätt har jag aldrig hört och måste vara en anglosism.
 

Maxell

Aktiv medlem
Re: Re: Praxis vid amatörfototävlingar?

froderberg skrev:

MAN KAN ALDRIG FÖRHANDLA BORT DEN IDEELLA RÄTTEN. Du har som fotograf alltid rätt att bestämma om hur bilden används även om du sålt bilden.
Det var nog detta som jag hade i tanken när jag skrev min fråga.
Att jag via avtal avsäger mig rätten att få ekonomisk ersättning kan jag förstå. Men den ideella rätten till min bild går väl inte att avtala bort?

Är lagen om upphovsrätt dispositiv eller tvingande?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kan inte säga tvärsäkert, men jag är helt övertygad om att den ideella rätten inte går att förhandla bort. Verkligheten brukar visa att det inte behövs heller.
 
ANNONS