Annons

Inställningar vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

jonhanson

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D300s som jag mest fotar med, men tänkt att börja filma mer.
Det blir lite brus oftast på filmerna, vilket jag gärna skulle få bort.

Jag undrar om det är nån som brukar filma med sin Nikon, eller annan kamera som har några råd eller förslag om vad man ska, eller OM man ska ha några speciella inställningar när man filmar med sin kamera.

Tacksam för svar!

//Jon
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Du kan filma rakt av men det är inte säkert att du gilla resultatet. Det finns massor skrivet om just inställningar för filmning med DSLR. Bla kan du ställa om Picture Styles (på Canon, vet ej hur Nikon fungerar). På Vimeo finns det en videoskola som är värd att titta på och andra bra videos med tips på inställningar. Många strävar efter en "film-look" dvs en mjukare bild i filmläget. Se http://vimeo.com/7256322

/anders

Hej!

Jag har en Nikon D300s som jag mest fotar med, men tänkt att börja filma mer.
Det blir lite brus oftast på filmerna, vilket jag gärna skulle få bort.

Jag undrar om det är nån som brukar filma med sin Nikon, eller annan kamera som har några råd eller förslag om vad man ska, eller OM man ska ha några speciella inställningar när man filmar med sin kamera.

Tacksam för svar!

//Jon
 

Zyan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D300s som jag mest fotar med, men tänkt att börja filma mer.
Det blir lite brus oftast på filmerna, vilket jag gärna skulle få bort.

Jag undrar om det är nån som brukar filma med sin Nikon, eller annan kamera som har några råd eller förslag om vad man ska, eller OM man ska ha några speciella inställningar när man filmar med sin kamera.

Tacksam för svar!

//Jon
Jag har experimenterat lite med d300s och inte lyckats med tre saker. Tror det inte allt går att ställa in manuellt (vill man ha en autokamera så köper man inte en systemkamera är min uppfattning).

Det går inte som jag förstår (berätta gärna hur man gör om det går att ändra):
Välja bländare manuellt, kör alltid på maximal.
Ställa den elektroniska slutaren helt manuellt (lyssnar dock på exponeringskompensation)
Iso påverkar inte filmfunktionen, bara foto

För att lyckas någorlunda med film och d300s så jobbar jag såhär:

Separat ljudupptagning, ställ in 48khz så blir det inga synkproblem eller konvertering.
Mycket ljus (dåligt ljus skapar brus för då ökar den automatiskt iso)
Alltid fixerat stativ, mitt är inte tillräckligt dämpat och blir skakigt vid små rörelser.
Manuell fokus (zooma in på den lilla displayen så du ser tydligt om det är ur fokus) Kan endast göras i liveviewläget innan du trycker på rec.
Vid lysrörsljus kan det bli flammiga ränder om synktiden och slutartiden är ur fas. Jag gör små ändringar med exponeringskompensation om det behövs. Jag testar +0,3 -0,3 och 0 sen väljer jag det alternativet med minst ränder.
 
Senast ändrad:

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D300s som jag mest fotar med, men tänkt att börja filma mer.
Det blir lite brus oftast på filmerna, vilket jag gärna skulle få bort.

Jag undrar om det är nån som brukar filma med sin Nikon, eller annan kamera som har några råd eller förslag om vad man ska, eller OM man ska ha några speciella inställningar när man filmar med sin kamera.

Tacksam för svar!

//Jon
D300s är tyvärr en ganska brusig kamera. Detta i kombination med att den i filmläget alltid använder AutoISO och inte ens är bussig nog att berätta vilket aktuellt ISO den använder är helt klart irriterande.

Det du kan göra är att köra i manuellt eller A läget. Då kan du själv ställa bländaren. Men tänk på att detta måste göras innan du går in i LiveView. Se till att använda ett ljusstarkt objektiv och välj största bländaröppningen så kommer du få minsta möjliga brus.

I LiveView så kan du låsa exponeringen. Då kommer inte kameran hålla på att ändra tid (i A-läget) och/eller ISO (M-läget) under filmning om den får för sig att ljuset har ändrats (vilket ofta sker).

Du har däremot ingen möjlighet att sätta varken tid eller ISO.

Du kan sätta vitbalansen.

Alla inställningar för jpg, kommer att användas. Alltså, färgmättnad, skärpa osv osv. Experimentera dig fram till vad du gillar.

Du kan trigga AF under filmning men den är inte så snabb. Däremot kan det vara bra att göra för att slippa starta om filmningen. Visst, det ser lite konstigt ut i filmen och surrar om ljudet (om du inte har extern mic) men den lilla snutten kan man ju oftast lätt klippa bort.


PS Jag ledsnade dock på att filma med min D300s och köpte en D7000.
D7000 är helt suverän att filma med.
* Fullt manuella kontroller,
* 1080p,
* snabb AF under filmning
* väldigt lite brus.
* mkt högre bildkvalité (på filmen)
 
ANNONS