Annons

Filmkvaliten densamma på 60d som 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

1080p

Medlem
Funderar på att uppgradera till en 60d eller en 7d mest för filmfunktion
Har aldrig filmat med systemkamera så här kommer några rookie frågor?

1. Läste någonstans att 7d filmar bättre vid dålig belysning än vad 60d gör, stämmer det?
2. 7d har som jag förstått 19 af punkter gör det någon skillnad vid filmning?
3. Är det något annat som gör den ena bättre än den andra för filmande.?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Funderar på att uppgradera till en 60d eller en 7d mest för filmfunktion
Har aldrig filmat med systemkamera så här kommer några rookie frågor?
...
Har du filmat med videokamera? Det är ganska stor skillnad rent ergonomiskt att filma med DSLR.
Låna en DSLR och prova att filma innan du bestämmer dig.

Petter ...
 

1080p

Medlem
...eftersom AF-sensorn inte används överhuvudtaget vid filmning så, nej ;)
Jag hade koll på att det inte är autofocus när man filmar. Men går det inte ens att manuellt trycka på autofocusknappen under filmandet för att få skärpa för stunden? eller är jag ute cyklar på den stora cykeln?

Har du filmat med videokamera? Det är ganska stor skillnad rent ergonomiskt att filma med DSLR.
Låna en DSLR och prova att filma innan du bestämmer dig.
Bara som snabbast med en 550d. (inte tillräckligt för att veta hur AF funkar tydiigen ;) )
Har redan vanlig full-hd videokamera men jag tycker systemkameran verkar överlägsen när det kommer till filmande vid dåligt ljus och själv kunna påverka med objektiv och mer inställningar!
 

j2^

Aktiv medlem
Jag hade koll på att det inte är autofocus när man filmar. Men går det inte att manuellt trycka på autofocusknappen under filmandet för att få skärpa för studen? eller är jag ute cyklar på den stora cykeln?
Jo, det stämmer såvitt jag vet (Nikonist här). MEN det är inte AF-sensorn som används då, utan bildsensorn.
 
ANNONS