Annons

Cyberworks:TV, en serie bakom kulisserna

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Cyberworks:TV är en serie om fotografi där fotografen André Nordblom kommer följa med andra fotografer på fotojobb, bakom kulisserna. Innehållet bland avsnitten kan variera, ibland handlar det om utrustning, modellen eller till exempel om lagar och rättigheter. Det som är gemensamt är att det handlar om fotografi.

Här hittar ni kanalen med det första avsnittet: Cyberworks:TV

Det hela började med att jag skulle assistera en min fotovän Erik under en modellshoot utomhus. Setupen bestod av fem blixtar, två rökmaskiner, en snömaskin, elaggregat mm.. Efter alla "bakom kulisserna" filmer jag sett via feber.se, fotosidan, fstoppers.com etc. fick jag tanken att jag även skulle filma lite medans vi höll på, och sedan växte denna idé fram. Den är tagen helt upp och ner, kamerans inbyggda mick, svenskt och ärligt. Blir det populärt får jag självklart vara lite mer seriös med extern mikrofon osv, men här skulle jag assistera samtidigt så kameran fick stå på stativ och rulla den mesta tiden. Säg vad ni tycker och dela gärna med er till andra! :)

MVH
André
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Trevligt med lite svenskt! Ska kolla igenom videon och ge lite feedback (har bara hunnit 1 minut in i videon)
Återkommer.
/Hannes

EDIT1: Ja, en extern mic skulle inte skada. Mycket vindljud och ljud från kameran (speciellt när du ändrar slutartid/bländare) kommer med.
 
Senast ändrad:

drejjan

Aktiv medlem
Tack för att du tittar, tar glädjeligen emot alla tips jag kan få!

Några saker jag märkt är att det någon gång ibland är lite lågt ljud. Balansen mellan tips, utrustning, modell osv är inte planerad alls, känns som om det är lite dåligt med utrustning? Vad använder han, märken, styrkor etc.. Han går igenom det lite snabbt i början, men t.ex. inget om vad han använder för kamera eller optik. Sedan är det ju samma låt i 10 min men det får gå, jag tog vad jag hittade :)
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Tack för att du tittar, tar glädjeligen emot alla tips jag kan få!

Några saker jag märkt är att det någon gång ibland är lite lågt ljud. Balansen mellan tips, utrustning, modell osv är inte planerad alls, känns som om det är lite dåligt med utrustning? Vad använder han, märken, styrkor etc.. Han går igenom det lite snabbt i början, men t.ex. inget om vad han använder för kamera eller optik. Sedan är det ju samma låt i 10 min men det får gå, jag tog vad jag hittade :)
En bakomfilm tycker JAG ska innehålla: Genomgång av utrustning (blixtar, objektiv, kameramodell, modell) .

Varför man väljer att göra vissa saker (tex vart blixtarna står och varför)

Vilka inställningar man har och varför (tex liten bländare för skärpedjup och lång slutartid för suddig snö)

Även visa dåliga bilder (tex den som inte röken syntes på).

Visa bilderna som tas under tiden (så att man får se bilden han precis tar), inte bara de bästa i slutet.

Berätta om idén bakom fotograferingen (varför han vill ha rök, varför han valde platsen, varför modellen håller i två tomater etc).

Och musiken får gärna vara lite varierad ;) Men jag tycker att du har balanserat upp musik och prat lagom länge i lagom korta stunder.

/Hannes
 

drejjan

Aktiv medlem
En bakomfilm tycker JAG ska innehålla: Genomgång av utrustning (blixtar, objektiv, kameramodell, modell) .

Varför man väljer att göra vissa saker.

Även visa dåliga bilder (tex den som inte röken syntes på).

Visa bilderna som tas under tiden (så att man får se bilden han precis tar), inte bara de bästa i slutet.
Berätta om idén bakom fotograferingen (varför han vill ha rök, varför han valde platsen, varför modellen håller i två tomater etc).

Och musiken får gärna vara lite varierad ;) Men jag tycker att du har balanserat upp musik och prat lagom länge i lagom korta stunder.

/Hannes
Okej. Jo nu blev det bara de här två bilderna, hade jag tagit med flera hade de sett i princip likadana ut, självklart är det roligt att ta med misslyckade bilder också, det ska jag tänka på :) Som jag skrev förut var detta bara ett "bihang" från en assistering som jag sen fattade tycke för, har redan några fotoområden inplanerade, måste bara hitta fotografer också ;-) Ska på en MMA gala på lördag, vore kul att ha med någon fotograf att filma då, men man vill ju fota själv också, haha!

Nästa avsnitt kommer inte förrän om 2 veckor eller något liknande, är det lagom eller är det för kort/långt mellan? Ska absolut kolla på extern mikrofon, även en lampa! Om ni undrar hur det stabiliseras (ja det är faktiskt stabiliserat när jag står upp) så har jag låst filmhuvudet hårt och lagt "filmpinnen" (som man styr med när man filmar) över axeln. Stativfötterna, en åt höger, en åt vänster och en rakt fram. Det fungerar faktiskt ganska bra, bättre än att hålla handhållet i alla fall :)
 

HannesNikon

Aktiv medlem
(har redigerat mitt inlägg lite (inte samma text som i citatet du använde) )

Två veckor är absolut inte för kort tid emellan, hade kanske hellre önskat någon vecka mellan varje. Men det är ju inte så lätt att producera en film i veckan.

Förstår att det bara var improviserat, men tipsen var tänkt till nästa gång! Och om du ska göra en film så kanske det är bättre att koncentrera sig på det och inte vara assistent samtidigt (om det nu är möjligt dvs).

/Hannes
 

drejjan

Aktiv medlem
Summerburst Special, nytt avsnitt!

Äntligen har ett nytt avsnitt av Cyberworks:TV släppts!

I det här avsnittet får vi följa med vår egna fotograf André Nordblom och fotografen Benjamin Rudström till Stockholms nya endagsfestival Summerburst Festival, där housemusikens största namn spelar, t.ex. Dada life, Avicii och David Guetta.

Även detta är ett "ihopskrap" från en festival jag var på i helgen och således ännu mer improviserat. Någon mick har jag inte heller köpt och det är filmat på frihand. Varför det är en "special" är för att det inte helt fokuserar på fotograferingen utan delvis även själva festivalen i sig. Jag hade inte tänkt att filma men så började jag filma när jag gick runt och på den vägen var det. Även därför jag inte har någon direkt fotograf att följa utan att det därför är jag själv som främst står i rampljuset.

Här hittar ni alla bilder från mig och Benjamin:
Benjamin Rudströms bilder: www.facebook.com/BHRPHOTO
André Nordbloms bilder: www.facebook.com/photographerandrenordblom

Ni hittar avsnittet på youtube här.

MVH
André
Cyberworks.se
 

reflux

Aktiv medlem
Inte för att vara en partypooper, men musiken lär ni knappast ha licens för att använda i en sån här produktion? Risken är kanske inte så stor, men ni KAN råka illa ut på grund av det :(
 

drejjan

Aktiv medlem
Inte för att vara en partypooper, men musiken lär ni knappast ha licens för att använda i en sån här produktion? Risken är kanske inte så stor, men ni KAN råka illa ut på grund av det :(
Hmm, jo jag kollade lite på det. Filmen blev spärrad/kunde inte ses i Tyskland på youtube pga av att någon låt var med. Låtarna spelas ju på festivalen, jag har bara lagt in dem för att kamerans mick är ytterst dålig. Jag vet ärligt inte hur det fungerar. Det stod att jag inte behöver göra något (när jag laddade upp den på youtube), men att den inte gick att ses i vissa länder, i mitt fall Tyskland.
 

Kimster

Aktiv medlem
Fixa tillstånd för musiken så får du publicera på YouTube etc.
I övrigt är det som allt annat; Någon annans verk = inte din upphovsrätt. Att det är festival osv. spelar ingen roll.
Det finns oftast regler kring festivaler om vad man får eller inte får göra med inspelningsutrustning

Vill du köra seriöst med Cyberworks bör du givetvis lära dig allt om upphovsrätt. Vad YouTube säger har inte så mycket med saken att göra. De äger inte upphovsrätten.
YouTube försöker bara varna med sitt automatiska igenkänningsskript som försöker (mer eller mindre) gå igenom allt som laddas upp. Jag har själv fått flera varningar, men där har jag ändå köpt rättigheterna, men det vet ju inte YouTube om.
 
ANNONS