Annons

Bälgkamera - Någon med koll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnuffles

Medlem
Hej!
Jag fick för några dagar sedan en gammal bälgkamera. Är intresserad av att veta lite mer om den och om det går att skjuta lite med den.
Nu har jag snurrat runt på google i några timmar utan att hitta just rätt modell och vänder mig därför hit.

Jag har konstaterat att det är en Glunzkamera och på plattan under bälgen står det "Mod. 30". Hittar dock inga relevanta träffar på nätet när jag söker på den modellen.

På linsen står det: "Hugo Meyer & Co - Goerlltz. No 303989. Trioplan 1:6.8 F=130mm" (med reservation för avläsningsfel)

Vidare finns bokstäverna "NB" på bakstycket av kameran, och på längst fram på plattan under bälgen finns bokstäverna SG där S:et är inuti G:et. Bredvid linsen sitter ytterligare ett märke med bokstäverna AGC.

I satt en tom rulle, i metall, som bedömt är längre än en 120mm.

Kan ladda upp bilder om det skulle behövas.

Mina funderingar är vad det är för kamera och var jag kan få mer information om den. Främst vill jag veta vad det ska vara för film i, så man kan provskjuta lite =)

Tack på förhand

Daniel
 
Mig veterligen finns det ingen rulle som är 120mm. Säkert att du inte tänker på 120-film?

Släng upp ett foto på tomrullen bredvid en tändsticksask, så kan vi nog lösa rullproblemet åt dig.

Och du kan ju alltid tomskjuta med den för att kolla om tiderna funkar någotsånär, samt undersöka bälgen i mörker med en stark ficklampa inuti, för att se om du ser några läckor.
 

Fnuffles

Medlem
Mig veterligen finns det ingen rulle som är 120mm. Säkert att du inte tänker på 120-film?
Självkart menar jag det! =) My bad.

Den verkar fungera problemfritt i övrigt. Tiderna hålls någorlunda och bländaren ändrar storlek som den ska och bälgen verkar tät.

Här kommer en bild på rullen. Ska försöka ta lite bilder på själva kameran.
 

Bilagor

NikonFX

Aktiv medlem

Fnuffles

Medlem
Enligt sammanställningen på länken nedan (s59) så är Glunz Mod. 30 avsedd för 120-rullfilm och ger bilder i formatet 6x9 cm.

http://www.scribd.com/doc/36941971/Kadlubek5-Index-Neu

Enligt sammanställningen nedan är din kamera värderad till 25-40€

http://www.photographica-world.de/g.htm

Annars tillverkade Glunz i huvudsak kameror för glasplåtar i formatet 9x12 cm.

Du kan läsa om olika filmtyper till äldre kameror på länken nedan.

http://www.samlarkameror.se/film.htm
Tack så mycket! Ska kolla vidare där.

Mätte förövrigt spolen och den är 9 cm lång så det kan nog stämma.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tack så mycket! Ska kolla vidare där.

Mätte förövrigt spolen och den är 9 cm lång så det kan nog stämma.
120-spolen är ungefär 6 cm lång, och om din spole är 9 cm så är det inte 120, utan mer troligt 116, ett format som slutade tillverkas på femtiotalet. Det stämmer också med att objektivet är 130 mm, eftersom kameror 6x9 mycket sällan har längre brännvidd än 105 mm. Mät själva filmfönstrets storlek inne i kameran. På 6x9 ska det vara högst 56 mm brett. Om det är avsevärt större, så finns filmen troligen inte att få tag på, om det inte finns någon tomte någonstans som har gett sig sjutton på att fixa film till gamla reliker.
 

Fnuffles

Medlem
120-spolen är ungefär 6 cm lång, och om din spole är 9 cm så är det inte 120, utan mer troligt 116, ett format som slutade tillverkas på femtiotalet. Det stämmer också med att objektivet är 130 mm, eftersom kameror 6x9 mycket sällan har längre brännvidd än 105 mm. Mät själva filmfönstrets storlek inne i kameran. På 6x9 ska det vara högst 56 mm brett. Om det är avsevärt större, så finns filmen troligen inte att få tag på, om det inte finns någon tomte någonstans som har gett sig sjutton på att fixa film till gamla reliker.
Okej.
Jo i innerkant är öppningen ca 8x10,5 cm så det är ju betydligt större, om jag mätte på rätt ställe.

Vore ju tråkigt om filmtypen inte tillverkas längre. Det går inte att "kitta till" någon annan rulle i liknande storlek isf?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Slutaren ser ut att vara en Compound, med pneumatisk tidsinställning. Den lilla cylindern ovanpå innehåller kolven som går olika fort beroende på hur man har ställt vredet.

Snygg kamera, men jag vet inte om man överhuvudtaget kan få tag på film. När jag jobbade i fotoaffär för nästan femtio år sedan gick det fortfarande att beställa, men det lär nog vara väldigt liten efterfrågan på formatet numera.

Det finns idéer på nätet om hur man kan anpassa 120-spole för att sätta in, men då bör man också fixa någon slags ram för planhållning. http://www.flickr.com/photos/i-5-m/3284189340/in/photostream/
 

Fnuffles

Medlem
Slutaren ser ut att vara en Compound, med pneumatisk tidsinställning. Den lilla cylindern ovanpå innehåller kolven som går olika fort beroende på hur man har ställt vredet.

Snygg kamera, men jag vet inte om man överhuvudtaget kan få tag på film. När jag jobbade i fotoaffär för nästan femtio år sedan gick det fortfarande att beställa, men det lär nog vara väldigt liten efterfrågan på formatet numera.

Det finns idéer på nätet om hur man kan anpassa 120-spole för att sätta in, men då bör man också fixa någon slags ram för planhållning. http://www.flickr.com/photos/i-5-m/3284189340/in/photostream/
Intressant! Ganska finurligt ändå =)

Okej, får väl se om det går att hitta en lösa på något sätt. Fortsätter leta runt...
 

ErlandH

Aktiv medlem
120-spolen är ungefär 6 cm lång, och om din spole är 9 cm så är det inte 120, utan mer troligt 116, ett format som slutade tillverkas på femtiotalet.
Nej, nu tror jag du tar fel. 116-film är bara 70 mm bred. Nu handlar det istället om något av alla de filmformat som använde bredare film.

Med tanke på att kamerans öppning är 8x10,5 cm skulle jag tro att det handlar om 118- eller 124-film (som enligt wikipedia båda tillverkades fram på 1960-talet).
 

NikonFX

Aktiv medlem
Med tanke på att kamerans öppning är 8x10,5 cm skulle jag tro att det handlar om 118- eller 124-film (som enligt wikipedia båda tillverkades fram på 1960-talet).
Borde vara någon av dessa då de är avsedda för formatet 8,5X11 cm men filmerna slutade att tillverkas 1961.

Kameran är väldigt lik den på länken nedan.

http://www.topgabacho.com/Filotecnica.htm

Dock förstår jag inte texten och Google translate gav inget läsbart resultat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lyckades med viss översättning och personen hävdar att det ska vara 113-film i, vilket enligt Wikipedia ska vara 9x12 mm som skulle kunna stämma.
Om det var 113 eller 118 eller 124 kanske inte spelar så stor roll, vad jag förstår är det samma bredd på filmen med olika spolar.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag kan inte så mycket om Glunz. Råkar kameran ha en lucka på baksidan för mattskiva och plåtkassetter? En del kameror kunde användas både med rullfilm och plåtar. I så fall är det nog lättare att använda kassetter med bladfilm (men att hitta passande mattskivebakstycke, kassetter och bladfilmsadaptrar är inte helt lätt)


Slutaren ser ut att vara en Compound, med pneumatisk tidsinställning. Den lilla cylindern ovanpå innehåller kolven som går olika fort beroende på hur man har ställt vredet.
Slutaren är en Ibsor från Alfred Gauthier i Calmbach. Före 1926 hade den luftbroms. Compound var en dyrare slutare från F. Deckel.
 

Fnuffles

Medlem
Jag kan inte så mycket om Glunz. Råkar kameran ha en lucka på baksidan för mattskiva och plåtkassetter? En del kameror kunde användas både med rullfilm och plåtar. I så fall är det nog lättare att använda kassetter med bladfilm (men att hitta passande mattskivebakstycke, kassetter och bladfilmsadaptrar är inte helt lätt)
Jag kan ju inte svära på att jag förstår vad du menar men jag tror att den bara är gjord för rullfilm.

Bifogar två bilder för säkerhetsskull
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, jo, den är enbart för rullfilm.

Kameran i länken här: http://www.topgabacho.com/Filotecnica.htm som du tyckte var densamma som din, har ett bakstycke som möjliggör användandet av plåtar/bladfilm.

Det blir inte helt lätt att använda den om du inte gör en adapter så att den kan ta 120-film. Alternativet är att använda bladfilm, men då kan du bara ta en bild åt gången och springa in med kameran till mörkrummet för att byta bladfilmen mellan varje fototillfälle. Eller experimentera med fotopapper istället för film.

Annars går det ju att få tag i gamla bälgkameror som tar 120-film ganska billigt
 

Fnuffles

Medlem
Det blir inte helt lätt att använda den om du inte gör en adapter så att den kan ta 120-film. Alternativet är att använda bladfilm, men då kan du bara ta en bild åt gången och springa in med kameran till mörkrummet för att byta bladfilmen mellan varje fototillfälle. Eller experimentera med fotopapper istället för film.
Bara för sakens skull då.
Var får man tag i bladfilm? Hur används den? Går det att lämna in på labb, eller måste jag framkalla själv då?
 
ANNONS