Annons

Fokus med bälgkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Engorgement

Ny medlem
Hej,

Förlåt om det redan finns trådar om detta, men jag kunde inte hitta.

Det är så att jag plockade upp en Kodak 620 Junior härom månaden.
Nu har jag köpt film och fixat till så att den går att använda.

Det här är mitt första möte med en så här analog kamera så innan jag börjar fota så behöver jag hjälp med hur jag ska kunna få fokus rätt på bilderna.

Så hur får jag det?
På linsen så finns det märkt 1,5 2,5 4, 6, oändligt(står detta för meter eller kanske feet?).
Finns det några enkla knep man kan gå på, typ två meter från objektet jag vill ta kort på med f16 exempelvis?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det måste vara meter. Kameror med frontlinsfokus brukar aldrig kunna fokusera så nära som 1,5 fot.

Om du vill fota ett motiv två meter bort, så ställ in fokus på skalan där 2 m bör ligga.

Tänk på att fokusskalan inte är linjär. Som du ser så ligger 1,5 m och 2,5 m längre från varandra än mellan 4 och 6 m. Så istället för mittemellan 1,5 och 2,5 så ligger 2 m närmare 2,5. Se bifogade bilden.

Tänk också på att skärpedjupet blir kortare när du fokuserar på nära håll, så då kan det vara bra att blända ned lite extra, till f:11 eller 16 för att kompensera för några decimeters felfokus. Men Kodak Junior har väl inte så stor öppning ändå?
 

Bilagor

Engorgement

Ny medlem
Det måste vara meter. Kameror med frontlinsfokus brukar aldrig kunna fokusera så nära som 1,5 fot.

Om du vill fota ett motiv två meter bort, så ställ in fokus på skalan där 2 m bör ligga.

Tänk på att fokusskalan inte är linjär. Som du ser så ligger 1,5 m och 2,5 m längre från varandra än mellan 4 och 6 m. Så istället för mittemellan 1,5 och 2,5 så ligger 2 m närmare 2,5. Se bifogade bilden.

Tänk också på att skärpedjupet blir kortare när du fokuserar på nära håll, så då kan det vara bra att blända ned lite extra, till f:11 eller 16 för att kompensera för några decimeters felfokus. Men Kodak Junior har väl inte så stor öppning ändå?
Tack så mycket för svaret och bilden. Nu har jag någonting att gå på.
Då blir det lite fotande imorgon om vädret tillåter q=
 
ANNONS