Annons

KODAK X-ray camera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografica

Aktiv medlem
Jag har till mitt museum (www.museikameror.olofstrom.net) köpt en kamera vars proveniens är okänd.
X-Ray Reduction Camera - och Röntgen? Hur hänger det ihop? En teori jag har är att man fotograferade av de stora röntgenplåtarna från ljusväggen på sjukhusen och minskade ner bilderna till mer lätthanterligt format? Men av vilken anledning? Blir jätteglad om någon vet mer om denna kameratyp.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
 

Bilagor

Fotografica

Aktiv medlem
Tack Ventures!

Hittade en länk om din kamera (bland övrig äldre röntgenutrustning).

http://bjr.birjournals.org/cgi/issue_pdf/advertising_pdf/9/104.pdf

Din teori angående användning verkar stämma.

Hade kameran använts vid själva röntgen hade den kanske varit radioaktiv?
Hej Hans Erik !
Stort tack för inlägget. Hade själv utan framgång googlat på X-ray Reduction Camera och blev därför glad att Du varit uthålligare i letandet. Av PDF:en framgår att man förutom framställning av Bromideprints (pappersbilder) i hanterligare format även kunde göra dia att tydligen användas i undervisningssyfte för större grupper. På den tiden med största sannolikhet i då aktuellt format 8,2x8,2 cm. Ur länken kan vi också utläsa att vi här talar om 1930-talet.
Mvh Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vad vackra dessa gamla prylar är. Nu avser jag tyvärr inte din kamera även om den också är snygg utan alla härliga prylar i PDFen. Snyggt formgivna gjutjärnsdelaler i stativ, snygga metallkåpor mm. Riktigt läckert att titta på dem.
 
ANNONS