Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst gränssnitt för att ansluta bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Är det DVI som gäller numera som bästa gränssnitt för att ansluta extern bildskärm till stationär/bärbar dator?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Är det DVI som gäller numera som bästa gränssnitt för att ansluta extern bildskärm till stationär/bärbar dator?
Tekniskt sett är väl Thunderbolt bäst, bortsett från det är det HDMI och Display Port som gäller.
DVI är ju det sämsta (störst och klumpigast om inte annat).
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad menar du med "tekniskt sett"? Vad jag förstår används samma protokoll i en TB-anslutning som i en DP, så "tekniskt sett" är det väl ingen skillnad.
Bandbredden tillåter ju att du ansluter flera skärmar i serie på samma port. Det kan du inte med DP. Så "tekniskt sett" är det väl visst skillnad.

EDIT: kom på att man ju visst kan koppla två skärmar till en DP.
Men med TB kan man koppla fler än två.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Bandbredden tillåter ju att du ansluter flera skärmar i serie på samma port. Det kan du inte med DP. Så "tekniskt sett" är det väl visst skillnad.

EDIT: kom på att man ju visst kan koppla två skärmar till en DP.
Men med TB kan man koppla fler än två.
Nej, man kan inte koppla fler än två högupplösta skärmar till en TB-port.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är iofs sant, men frågan gällde ju vilket som är bäst gränssnitt för att ansluta bildskärm.
 

Barret2000

Aktiv medlem
Tekniskt sett är väl Thunderbolt bäst, bortsett från det är det HDMI och Display Port som gäller.
DVI är ju det sämsta (störst och klumpigast om inte annat).
Om du frågar mig så är DVI mycket bättre än HDMI/DisplayPort.

DVI:n skruvar man fast, så lossnar den inte om man vrider skärmen. :)
Beträffande signalkvalitet är det ingen skillnad på DVI och HDMI.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har mini-DisplayPort i min Macbook Pro, och jag tycker att det är bekvämt att inte behöva skruva fast den och skruva loss den varje dag när jag koppplar in och ur den externa skärmen. Kontakten sitter ordentligt fast och har aldrig ramlat ur.

Vad som är bästa sortens kontakt beror förstås på hur man använder sin externa skärm.
 

Barret2000

Aktiv medlem
Till laptops kan man ju ofta inte skruva fast DVI i vart fall, så då kan jag hålla absolut hålla med dig om att displayport är smidig. Men vad det gäller stationära datorer (TS fråga rörde båda delar) så tycker inte jag personligen att det finns någon anledning att köra något annat än DVI.

När jag tiltar min skärm till stående läge så får kablarna jobba/sträckas en ganska bra bit.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Till laptops kan man ju ofta inte skruva fast DVI i vart fall, så då kan jag hålla absolut hålla med dig om att displayport är smidig. Men vad det gäller stationära datorer (TS fråga rörde båda delar) så tycker inte jag personligen att det finns någon anledning att köra något annat än DVI.

När jag tiltar min skärm till stående läge så får kablarna jobba/sträckas en ganska bra bit.
En anledning är att om man vill ha fler än två skärmar inkopplade är det rätt bökigt med DVI ;)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Nej, man kan inte koppla fler än två högupplösta skärmar till en TB-port.
En sanning med modifikation.
Med tex. den nya Imac 27# så kan du ansluta två externa skärmar.
Vilket ger totalt tre skärmar.

Sedan, så gör bandbredden det rent tekniskt möjligt att bygga lösningar t.ex. inbyggda grafikkort i ytterligare externa skärmar.
Inte för att det finns idag.
Men det går att skapa sådant.

En annan möjlighet, som Apple redan lanserat.
Är att bygga en skärm som kopplas in via TB, och där skärmen sedan har både FireWire 800 och USB-portar inbyggda.
Allt kopplas såklart ihop mellan skärm och dator via endast TB.

Ovanpå detta så bör man komma ihåg att TB tillåter totalt sex enheter i serie.

För övrigt så är det ju inget som helst konstigheter att få både DVI och HDMI att fungera från en TB-port. Har adaptrar för båda, vilket kostar 200-300 styck (Använder dessa dels för min externa skärm som har DVI, samt ibland kör jag mot TV:n via HDMI).
TB --> HDMI fungerar ju också utmärkt vad det gäller att överföra ljudet parallellt.
Klockrent när man vill använda en TV med HDMI för att visa en film från en dator.

Så nog har TB en massa fördelar som gränssnitt, och då inte bara mot skärmar.
Hoppas att även "PC"-tillverkarna hänger på tåget.
Dels för konkurrensens skull, dels för för att tekniken bjuder på många intressanta möjligheter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sedan, så gör bandbredden det rent tekniskt möjligt att bygga lösningar t.ex. inbyggda grafikkort i ytterligare externa skärmar.
Inte för att det finns idag.
Men det går att skapa sådant.
Jodå, det finns, fast så vitt jag vet i dagsläget enbart för USB. Men det lär snart komma för TB oxå :)

(googla t.ex. efter Samsung 2243QW)
 

ErlandH

Aktiv medlem
För övrigt så är det ju inget som helst konstigheter att få både DVI och HDMI att fungera från en TB-port. Har adaptrar för båda, vilket kostar 200-300 styck...
Det där var intressant, var har du köpt dem? Trodde inte de fanns på marknaden ännu.

Det jag menade med "modifikation" är att, det rent tekniskt, faktiskt är möjligt att ansluta mer än två skärmar via TB.
Ja, det är ju "rent tekniskt" möjligt att ansluta en skärm via usb också, men det är väl inte den typen av lösningar vi diskuterar här?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Intressant diskussion, PC < - >Mac igen, eller vice versa.
Ser verkligen inte att det här skulle behöva vara en PC <--> Mac diskussion.
Det är fullt möjligt för "PC"-tillverkare att använda TB i deras produkter om de så önskar.
(Till skillnad mot FireWire så är TB inte heller förknippat med några licensavgifter).

Jag är övertygad om att TB har mycket att tillföra till både "PC" och "Mac"-världen samtidigt.
Alldeles oavsett om du föredrar "PC" eller "Mac" så erbjuder ju TB en hel del intressanta möjligheter.
 
ANNONS