Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så dåligt material till en guide i Fotosidans senaste nummer?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Detta med att retuschera bilder är något som för mig är högaktuellt, och tycker är jättekul att läsa, diskutera, lära sig verktyg o bättre metoder. Men var inte guiden i de senaste numret under all kritik ??? Varför till att börja med börja arbeta med en helt överexponerad bild på en tjej som knappt syns för att ett motljus ligger i bilden? Hur tänkte ni här? Varför inte bara tagit ett helt vanligt studio-foto och sen berättat det ni berättade? Känns jäkligt irriterande att ens titta på bilden..

Säkert fler än jag som stör mig på detta. Ni om någon bör väl kunna göra en lämplig guide med BRA bild-material där ni kan visa och förklara olika metoder på?

Guiden, Bra, Bilden ni arbetar med. skitkass...
Bara en tanke, la ifrån mig tidningen för att jag blev så sjukt trött på att ens titta på det..
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vi uppskattar att du gillar guiden i sig.

Jag ser inget fel med bilden rent fotografiskt. Att göra en high-key-bild är inget nytt och konstigt. Jag tycker att bilden vinner på känslan ljuset.

Men om bilden är mest lämplig ur en pedagogisk synvinkel är en annan sak. Jag tror det går att ta mer illustrativa bilder, men jag tror ändå poängen gick hem.

Mvh

Magnus Fröderberg
chefredaktör
 

dunderhake

Aktiv medlem
reagerade faktiskt också på det, bra guide men inte det mest genomtänkta bildvalet.

sen vore det kul med rejäl före och efter bild bredvid varandra så man kan granska förändringarna ordentligt.

annars är det en kanontidning, längtar alltid till nästa nummer!
 

patrik_p

Aktiv medlem
reagerade faktiskt också på det, bra guide men inte det mest genomtänkta bildvalet.

sen vore det kul med rejäl före och efter bild bredvid varandra så man kan granska förändringarna ordentligt.

annars är det en kanontidning, längtar alltid till nästa nummer!
Det sista håller jag med om helt, underbar tidning. Riktigt bra repotage, guider. Hoppas ni tog kritiken rätt, bilden är jätte bra, men som redaktören sa, inte i ett pedagogiskt syfte...

/ trådskaparen
 
ANNONS