Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD-TV - Bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som brukar redigera bilderna på en LCD-TV?

Vilka är för- och nackdelarna?
 

David G

Aktiv medlem
beror väl helt på om TVn är bra eller inte? Vilken tv har du?
Själv så gör jag tvärtom, jag ser på tv på en datorskärm, en LG w2220p med ips-panel.

Vad är det för panel i din tv? Jag har också lite funderingar på att till en sommarstuga använda just en lcd tv av utrymmes skäl, både som tv och bildskärm, och då även för enklare bildredigering när jag är där.
 

Gulo

Aktiv medlem
Jag använder TV:n som skärm till allting. Ska köpa en ny TV nu så det är därför jag har börjat fundera. Ja det skilljer ju en del i kvalitet mellan de olika modellerna. När man läser tester m.m. så står det ju inte direkt något om hur bra den är till bildredigering :) Men är den bra i övrigt så borde den väl fungera OK även till det?
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Skakar liv i denna gamla tråden.
Vad säger den samlade vetenskapen, är det Led, Oled, Qled eller Plasma som lämpar sig bäst för bildredigering på TV?
Jag vet att kalibrerade redigeringsskärmar är att föredra, men det är inte aktuellt i mitt fall.
Några andra tips vad man bör tänka på när man köper skärm?
 

cardazio

Aktiv medlem
Skakar liv i denna gamla tråden.
Vad säger den samlade vetenskapen, är det Led, Oled, Qled eller Plasma som lämpar sig bäst för bildredigering på TV?
Jag vet att kalibrerade redigeringsskärmar är att föredra, men det är inte aktuellt i mitt fall.
Några andra tips vad man bör tänka på när man köper skärm?
Min gissning går till att om du kan korrigera Qleds färger, kontrast m.m. så finns bra potential där och i andra hand är det en LED VA-panel du ska ha t.ex. Sony Bravia, Finns ingen perfekt tv - alla teknologier kompromissar på något. Jag köpte Sony och övervägde aldrig Samsung efter att min förra Samsung-tv med underdimensionerade kondensatorer (vanligt designfel på Samsung tidigare) behövde lagas 2 gånger.



Led är ju vanligtvis bakgrundsbelyst eller kantbelyst och har olika mängd dimningszoner. Blir rätt mycket bleeding över i andra pixlar mellan ljusa och mörka områden. Färgerna i min Sony bravia anser jag se naturliga ut, men den har problemen ovan - dock brett intervall av ljusstyrka (min har ca 1500 nits). Det finns ju även två olika typer:

Oled har ett rätt begränsat spann av ljusstyrka, men blöder inte över till andra pixlar. Om du hittar en med tillräckligt bra ljusstyrka (om du hittar en..) och av ett märke som är duktiga på färger t.ex. Panasonic eller Sony kan det vara ett alternativ.

Q-led använder samma typ av organiska element som oled, men brassar på med massor med ljusstyrka bakifrån och ska numera klara 1500-2000 nits vilket verkar riktigt bra. Dock upplever jag att Samsungs ursprungsinställningar är alldeles för mättade och kontrastrika - kanske går att manuellt korrigera. Undrar om de platta skärmarna har plats för tillräckligt dimensionerade kondensatorer.. dock kanske q-led teknologin inte kräver lika mycket som led.


Kolla Rtings för köpråd.

OBS - jag tror LED och OLED har störst färgrymd. Värt att googla.
 

Brix

Aktiv medlem
Min gissning går till att om du kan korrigera Qleds färger, kontrast m.m. så finns bra potential där och i andra hand är det en LED VA-panel du ska ha t.ex. Sony Bravia, Finns ingen perfekt tv - alla teknologier kompromissar på något. Jag köpte Sony och övervägde aldrig Samsung efter att min förra Samsung-tv med underdimensionerade kondensatorer (vanligt designfel på Samsung tidigare) behövde lagas 2 gånger.



Led är ju vanligtvis bakgrundsbelyst eller kantbelyst och har olika mängd dimningszoner. Blir rätt mycket bleeding över i andra pixlar mellan ljusa och mörka områden. Färgerna i min Sony bravia anser jag se naturliga ut, men den har problemen ovan - dock brett intervall av ljusstyrka (min har ca 1500 nits). Det finns ju även två olika typer:

Oled har ett rätt begränsat spann av ljusstyrka, men blöder inte över till andra pixlar. Om du hittar en med tillräckligt bra ljusstyrka (om du hittar en..) och av ett märke som är duktiga på färger t.ex. Panasonic eller Sony kan det vara ett alternativ.

Q-led använder samma typ av organiska element som oled, men brassar på med massor med ljusstyrka bakifrån och ska numera klara 1500-2000 nits vilket verkar riktigt bra. Dock upplever jag att Samsungs ursprungsinställningar är alldeles för mättade och kontrastrika - kanske går att manuellt korrigera. Undrar om de platta skärmarna har plats för tillräckligt dimensionerade kondensatorer.. dock kanske q-led teknologin inte kräver lika mycket som led.


Kolla Rtings för köpråd.

OBS - jag tror LED och OLED har störst färgrymd. Värt att googla.
"LED" = LCD
 

Brix

Aktiv medlem
Skakar liv i denna gamla tråden.
Vad säger den samlade vetenskapen, är det Led, Oled, Qled eller Plasma som lämpar sig bäst för bildredigering på TV?
Jag vet att kalibrerade redigeringsskärmar är att föredra, men det är inte aktuellt i mitt fall.
Några andra tips vad man bör tänka på när man köper skärm?
Till redigering vill man ju ha så korrekt färgåtergivning som möjligt och där är ju LCD med IPS-panel det mest optimala. De flesta LCD-TV's kör ju dock VA-panel och de kan också ha bra färgåtergivning.
Det bästa är ju som du säger att ha en kalibrerad skärm. Man kan ju dock såklart kalibrera en TV också precis som vilken datorskärm som helst.

Och det som falskt kallas för "LED-TV" är egentligen LCD-TV med LED-bakgrundsbelysning.

Och plasma är en utdöd teknik, ifall du missat det :p

OLED är ju såklart by far bäst bildmässigt, men det finns ju tyvärr risk för inbränning på dem så de kanske inte lämpar sig så bra som datorskärm.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ljud & Bild brukar komma med bra tester, men där nämns inte för redigering förstås, ICA-Maxi annonserar 65 tum 4k UHD för 5500 en Luxor TV, trodde Led/LCD var borta numera förutom då att varuhus säljer dom billigt. Nytt för mig att OLED kan bränna fast, och då har man läst några tester. hur är det med 8K då, dom kan väl skala ner och ge kanske bättre möjlighet när man betraktar bilderna. När jag köpte min Data foto skärm 2012 så sa man att den är sämre för att visa filmer, det är en vanlig skärm bättre på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Q-led använder samma typ av organiska element som oled, men brassar på med massor med ljusstyrka bakifrån och ska numera klara 1500-2000 nits vilket verkar riktigt bra. Dock upplever jag att Samsungs ursprungsinställningar är alldeles för mättade och kontrastrika - kanske går att manuellt korrigera. Undrar om de platta skärmarna har plats för tillräckligt dimensionerade kondensatorer.. dock kanske q-led teknologin inte kräver lika mycket som led.
Nej, Samsungs QLED-TV är i grunden vanliga LED-bakgrundsbelysta LCD-TV kryddade med Samsungs egen teknik. De har ingenting med OLED att göra alls.
 

cardazio

Aktiv medlem
Till redigering vill man ju ha så korrekt färgåtergivning som möjligt och där är ju LCD med IPS-panel det mest optimala. De flesta LCD-TV's kör ju dock VA-panel och de kan också ha bra färgåtergivning.
Det bästa är ju som du säger att ha en kalibrerad skärm. Man kan ju dock såklart kalibrera en TV också precis som vilken datorskärm som helst.

Och det som falskt kallas för "LED-TV" är egentligen LCD-TV med LED-bakgrundsbelysning.

Och plasma är en utdöd teknik, ifall du missat det :p

OLED är ju såklart by far bäst bildmässigt, men det finns ju tyvärr risk för inbränning på dem så de kanske inte lämpar sig så bra som datorskärm.
Varför utelämnar du qled?
Nej, Samsungs QLED-TV är i grunden vanliga LED-bakgrundsbelysta LCD-TV kryddade med Samsungs egen teknik. De har ingenting med OLED att göra alls.
De organiska elementen ska de ha gemensamt och sedan kan de brassa på med mer ljus pga hur det skiljer sig från oled. Men det kanske intecknas i "teknik"?

I oled kan organiska materialet avge ljus. I qled använder man organiskt material som ett filter istället.

Det är ju väldigt lite/inget ljusspill vilket är trevligt i sammanhanget.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
De organiska elementen ska de ha gemensamt och sedan kan de brassa på med mer ljus pga hur det skiljer sig från oled. Men det kanske intecknas i "teknik"?

I oled kan organiska materialet avge ljus. I qled använder man organiskt material som ett filter istället.

Det är ju väldigt lite/inget ljusspill vilket är trevligt i sammanhanget.

"QDs are inorganic semiconductor nanoparticles — technically, nanocrystals — that are about 10 nm in diameter, 10,000× smaller than the diameter of a human hair (Figure 1). QDs are very good at absorbing high-energy blue light and reemitting that light at longer wavelengths, such as green and red. The specific wavelengths that QDs absorb and reemit depend on their composition and size."
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"Vilka är för- och nackdelarna?"

Tycker det är svårt att redigera om det blir för mycket svärta, om skärmen saknar tillräckligt stort dynamisk omfång för svarta toner. Ser man inte gråskalan så redigerar man i mörker. En tittvänlig skärm behöver inte vara likställt med att den är bra att redigera på. Har ingen värstingskärm men den klarar av hela gråskalan ner till 0,0,0. Vilket gör att jag har bättre koll och vet hur bilden funkar i princip på alla skärmar, läsplattor osv.


Kolla hur mycket du kan se av gråskalan...

svartpunkt Real sRGB.jpg
 
Senast ändrad:

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Tack för många och utförliga svar. Av vad jag kan utläsa så råder det lite delade meningar om oled och qled, men att de flesta ändå förspråkar om man hittar en oled med tillräcklig ljusstyrka.
Vad är en tillräcklig ljusstyrka? Jag knegar som en hederlig skattebetalare på dagarna, så redigering sker huvudsakligen kvällstid.

Att plasma var en utdöd teknik hade jag inte en aning om, jag är väldigt dåligt insatt på detta området...
Har ni några konkreta tips på tv-skärmar som är bra. De får gärna vara några år gamla, jag hade gärna köpt nått begagnat för att spara lite pengar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har en Panasonic 55" OLED, men jag skulle nog inte använda den permanent som datorskärm, givet att det brukar bli så att vissa saker visas väldigt statiskt. Men jag tycker att den är väldigt bra för rörlig bild. Här kan kanske noteras att OLED är 55" eller större, med någon enstaka 48". Vill man ha mindre så gör valet sig självt.

Skrivningarna om ljusstyrka tycker jag saknar relevans om det handlar om vanlig bildredigering. Problemet är nog snarare det motsatta i så fall. Det här med hög ljusstyrka är snarare om man vill köra HDR-material och känna hur solen bränner hål i huvudet och/eller i väldigt ljusa rum.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det där med 2000 nits och sånt är ju för HDR och på tok för mycket ljus för bildredigering. Även vanliga bildskärmar som inte kommer i närheten av den ljusstyrkan är oftast på tok för ljusa i standardinställning. Jag har inte testat någon TV för bildbehandling, men min Philips 65" OLED visar i alla fall bilder snyggt :)
 
ANNONS