Annons

Stabilisator/monopod

Produkter
(logga in för att koppla)

sunkper

Medlem
Tänkte börja filma lite seriösare med min Nikon D5000 och behöver något att stabilisera med. Jag har sneglat på denna men den är i det dyraste laget.... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11920214

Finns för ca 1800 om man beställer från amazon (USA) med free shipping men jag vet inte hur mkt tullavgifter osv. det blir.

2800 känns lite väl saftigt för en pinne, finns det några billigare alternativ med bra video-huvuden? Funkar det bra att använda som steadicam om man fäster någon vikt av nåt slag i botten? En monopod kanske inte ens är det bästa att börja med?

Hur gör ni andra?
 

Frocli

Aktiv medlem
Tänkte börja filma lite seriösare med min Nikon D5000 och behöver något att stabilisera med. Jag har sneglat på denna men den är i det dyraste laget.... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11920214

Finns för ca 1800 om man beställer från amazon (USA) med free shipping men jag vet inte hur mkt tullavgifter osv. det blir.

2800 känns lite väl saftigt för en pinne, finns det några billigare alternativ med bra video-huvuden? Funkar det bra att använda som steadicam om man fäster någon vikt av nåt slag i botten? En monopod kanske inte ens är det bästa att börja med?

Hur gör ni andra?
Tja, jag hade ungefär samma problem, men jag fick tipset att använda vanligt tripod, hängande.
Dra ut mittpinnet helt, men dra inte ut benen. Montera kameran och håll mittpinnet med handen benens motvikt blir stabilisator.
Fungerar förhållandevis bra, nästa steg blir att jag tillverkar en gaffel, som jag hänger stativet och gaffeln apterar på axeln, så blir mina händer friare..
Min tripod väger lite mer en 1 kg, och det räcker rätt bra som stabilisator.

Videon blev faktisk mycket mycket bättre än utan stabilisator.
 

gorse

Aktiv medlem
När jag höll på att filma lite med vanlig videokamera smällde jag ihop en stabilator som visseligen såg för jäklig ut men som funkade toppenbra. Ca en meter takläkt köptes. Kapas ca 50 till 70 cm. I ena ändan fästen en skivstångsvikt genom att runda ändan och sticka pinnen i hålet på hantelvikten. I andra ändan fästes en vinklad spikplåt (därför jag använda takläkt hellre än kvastskaft). Spikplåden fick ett hål i horisontella ytan. En tum-skruv användes för att skruva fast kameran i stativhålet. Så håller man pinnen på mitten ungefär och man är redo att köra. Alltså, pinnen skall hänga lodrätt under kameran.
En förbättring är att på mitten borra ett hål för en bit kvastskaft så har man nått att hålla i med andra handen.

Min pinne var ca 50 cm, med enkilosvikt. Ju tyngre ju kortare pinne, men då orkar man inte bära den.

Jag vet det låter skit, men det fungerar förvånansvärt bra för knappt en 100-lapp. Sprayar man hela klabbet mattsvart sticker det inte så mycket i ögonen.

Se upp med skuvhålet under kameran bara. Det är tum, men det finns en milimeterskruv som passar perfekt de två första gängorna men sen går det sönder.
 
ANNONS