Annons

Vad göra med Leica R-system?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heureka

Aktiv medlem
Jag köpte följande nya på 90-talet: R 6.2, Elmarit-R 19mm f/2.8, Summicron-R 35 mm f/2, Summilux-R 50mm f/1.4, APO-Summicron-R 90 mm f/2 och APO-Elmarit-R 180 mm f/2.8. Idag använder jag mig av 5D och tänker antagligen investera i 5D mk3 när den kommer - eller ett bättre alternativ om det finns då. Frågan är vad jag gör med Leica-systemet. Hur mycket kan jag tänkas få för det? 35 mm gick varm och huset har varit med om en del, men de är i mycket gott skick. Resten är nyskick. 5D och adapter till den optik som inte krockar med spegeln? Digitalt bakstycke till annat R-hus? Hoppas på digitalt hus som tar R-optik? Vad tycks?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns flera digitalkameror som kan använda R-optik, men då får man ett mindre sensorformat än 24x36, och man får ställa skärpa manuellt. Tidsautomatik funkar, men man måste blända ner manuellt, så det kan vara mindre attraktivt.

Om man är inne på att sälja av grejerna, så har de fortfarande ganska högt värde, till skillnad från det mesta från den tiden. Bäst resultat kanske man får genom att lägga dem på någon auktion utomlands. Det finns samlare som ger mycket för bitar som det står Leitz på.

Att hoppas på någon fullformatskamera som har automatik med R-gluggarna utöver bländarautomatik är nog bara att glömma.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En del R-objektiv är populära idag. Exempelvis senaste 19/2,8 och 35/2. De kan man få en del pengar på.

Förra helgen träffade jag på en man som fotograferade med Nikon D200 och Leica APO 180/3,4. Så nog finns det intresse för R-objektiv.

Det går utmärkt att använda R-objektiven på Canon Eos-hus. Det behövs bara en adapter. Det kan vara bra att byta mattskiva till en som är anpassad för manuell fokusering. Det finns fler olika till 5D-serien och de är inte dyra.

Med tanke på vilka bra objektiv du har så är det frågan om du inte ska behålla dem och använda med Canon-hus. Det finns ett utgånget digitalt bakstycke som heter Leica Digital Modul-R och som passar till R8 och R9, men vilken 5D som helst är bättre och har större sensor.

http://www.overgaard.dk/leica_digital_back_R.html

Leica har skrotat planerna på en digital R10, men de har lovat en "R-solution". Troligen en spegelfri kamera med elektronisk sökare som tar både M och R-objektiv. Till leicapris så klart...
 

Heureka

Aktiv medlem
En del R-objektiv är populära idag. Exempelvis senaste 19/2,8 och 35/2. De kan man få en del pengar på.

Förra helgen träffade jag på en man som fotograferade med Nikon D200 och Leica APO 180/3,4. Så nog finns det intresse för R-objektiv.

Det går utmärkt att använda R-objektiven på Canon Eos-hus. Det behövs bara en adapter. Det kan vara bra att byta mattskiva till en som är anpassad för manuell fokusering. Det finns fler olika till 5D-serien och de är inte dyra.

Med tanke på vilka bra objektiv du har så är det frågan om du inte ska behålla dem och använda med Canon-hus. Det finns ett utgånget digitalt bakstycke som heter Leica Digital Modul-R och som passar till R8 och R9, men vilken 5D som helst är bättre och har större sensor.

http://www.overgaard.dk/leica_digital_back_R.html

Leica har skrotat planerna på en digital R10, men de har lovat en "R-solution". Troligen en spegelfri kamera med elektronisk sökare som tar både M och R-objektiv. Till leicapris så klart...
Hur funkar ljusmätningen på en 5D? Funkar alla objektiven utan att krocka med spegeln?

Ser fram emot att se en R-solution. Det kanske känns vettigt att betala Leicapris än en gång. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur funkar ljusmätningen på en 5D? Funkar alla objektiven utan att krocka med spegeln?

Ser fram emot att se en R-solution. Det kanske känns vettigt att betala Leicapris än en gång. :)
Det verkar bara att vara "tuta och kör" om man kör bländarstyrd tidsautomatik (Av). Då anpassar sig kameran efter hur mycket ljus som kommer in. Har provat ett flertal R-objektiv utan problem. Kolla med Mikael Good här på FS som kör R 35/2 på 5D.

Jag har inte provat med blixt. Tror det kan bli problem eftersom det inte funkar med min ryska fisheye.

Har hört att 19/2,8 måste modifieras. Finns mycket DIY-instruktioner på nätet.
 

Heureka

Aktiv medlem
Det verkar bara att vara "tuta och kör" om man kör bländarstyrd tidsautomatik (Av). Då anpassar sig kameran efter hur mycket ljus som kommer in. Har provat ett flertal R-objektiv utan problem. Kolla med Mikael Good här på FS som kör R 35/2 på 5D.

Jag har inte provat med blixt. Tror det kan bli problem eftersom det inte funkar med min ryska fisheye.

Har hört att 19/2,8 måste modifieras. Finns mycket DIY-instruktioner på nätet.
OK. Tack! Av är det enda jag kör. :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag skulle själv vilja prova att använda flera av de objektiv du har på min Canon, så om jag vore du skulle jag absolut behålla dem. John Black har en databas på sin sajt med information om hur olika Leica objektiv passar till olika Canon kameror som borde vara värd att kolla in, http://www.pebbleplace.com/Personal/Leica_db.html

Jag tror även han har skrivit lite om olika adaptrar också. Lycka till!
 

Heureka

Aktiv medlem
Jag skulle själv vilja prova att använda flera av de objektiv du har på min Canon, så om jag vore du skulle jag absolut behålla dem. John Black har en databas på sin sajt med information om hur olika Leica objektiv passar till olika Canon kameror som borde vara värd att kolla in, http://www.pebbleplace.com/Personal/Leica_db.html

Jag tror även han har skrivit lite om olika adaptrar också. Lycka till!
Tack för hjälpen! Det lutar åt att behålla. :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
6.2 är väl en riktig klassiker?
Mekanisk slutare, ej batteriberoende etc...

AF eller inte AF kan man ju fråga sig.
Handen på hjärtat, hur många ggr. behöver man AF egentligen.?
R-gluggarna på en 5D kan bara inte vara fy skam.

(får fortfarande lite ståpäls när jag tänker på min gamla SL, laddad med FP4 eller Tri-X och gluggarna till den)

MVH J O
 

Heureka

Aktiv medlem
6.2 är väl en riktig klassiker?
Mekanisk slutare, ej batteriberoende etc...

AF eller inte AF kan man ju fråga sig.
Handen på hjärtat, hur många ggr. behöver man AF egentligen.?
R-gluggarna på en 5D kan bara inte vara fy skam.

(får fortfarande lite ståpäls när jag tänker på min gamla SL, laddad med FP4 eller Tri-X och gluggarna till den)

MVH J O
Precis så. Riktigt skönt hus, 6.2.

Ja, 5D så länge och sedan ser jag fram emot the R-solution. :) Sitter och kollar olika system just nu och lockas lite av M9...även om jag jagat bildstabilisering.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Googla på det. De flesta R är bara att sätta med adapter påCanon FF men inte alla - vissa krockar med spegeln. Så för säkerhets skull kolla från fall till fall - finns på nätet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ett annat alternativ när det gäller fortsatt användning av dina Leica-R objektiv är förstås att skaffa en NEX-5N (billig) eller en NEX-7 (inte riktigt lika billig, men kolossalt billig jämfört med en ev. R10-solution).

Det finns gott om bilder tagna med NEX-3 och NEX-5 med Leica-objektiv som helt klart klarar av att förmedla de egenskaper som Leica-objektiven besitter och är berömda för. T.om. bättre än Leica M8 gör, säger de som har jämfört...

Och de tre nya NEX-modellerna som ersätter de två gamla har ännu bättre sensorer.

Dessutom har ju Sony stoppat in Peaking focus i dessa (samt i A65 och A77). De tidigare NEX-3 och NEX-5-modellerna kan enkelt uppgraderas med denna funktion, eftersom Sony gjorde den tillgänglig genom en firmware-nedladdning.

Har själv bara lekt med Peaking focus som hastigast i en butik, men de som har lite mer praktisk erfarenhet av funktionen säger att den är överlägsen manuell fokusering med snittbildsmätare eller den bästa mattskivan för detta ändamål.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har själv bara lekt med Peaking focus som hastigast i en butik, men de som har lite mer praktisk erfarenhet av funktionen säger att den är överlägsen manuell fokusering med snittbildsmätare eller den bästa mattskivan för detta ändamål.
Peaking fokus är väldigt bra. Det är standard i mer professionella videokameror sedan många år. Canon och Panasonic borde ha tekniken inhouse och kunna slänga in funktionen i sina kameror.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Absolut! Det skulle de ha gjort för längesen, anser jag.

Förstår inte att det skulle vara nödvändigt med en uppstickare för att väcka liv i dem. Men, det tycks ju faktiskt behövas...

Om nu ens det kommer att räcka. Hittills har de ju varit förvånansvärt slöa, synes det mig. :-(
Jag trodde faktiskt att Sonys inträde i systemkamera-segmentet skulle ha fått fart på dem för längesen, vilket enligt min mening skulle ha varit till nytta för hela fotovärlden.
 

Heureka

Aktiv medlem
Ett annat alternativ när det gäller fortsatt användning av dina Leica-R objektiv är förstås att skaffa en NEX-5N (billig) eller en NEX-7 (inte riktigt lika billig, men kolossalt billig jämfört med en ev. R10-solution).

Det finns gott om bilder tagna med NEX-3 och NEX-5 med Leica-objektiv som helt klart klarar av att förmedla de egenskaper som Leica-objektiven besitter och är berömda för. T.om. bättre än Leica M8 gör, säger de som har jämfört...

Och de tre nya NEX-modellerna som ersätter de två gamla har ännu bättre sensorer.

Dessutom har ju Sony stoppat in Peaking focus i dessa (samt i A65 och A77). De tidigare NEX-3 och NEX-5-modellerna kan enkelt uppgraderas med denna funktion, eftersom Sony gjorde den tillgänglig genom en firmware-nedladdning.

Har själv bara lekt med Peaking focus som hastigast i en butik, men de som har lite mer praktisk erfarenhet av funktionen säger att den är överlägsen manuell fokusering med snittbildsmätare eller den bästa mattskivan för detta ändamål.
Hur är resultatet jämfört med en 5D? A900 är så klart ett dyrt alternativ men stabilisering med R-optik är ju mycket intressant! http://www.leitax.com/Leica-lens-for-Sony-cameras.html
 

FlyerOne

Aktiv medlem
De som använder båda systemen rapporterar att vid lägre ISO-värden så briljerar A900 (upp till ungefär ISO 800-1600). men vid högre ISO så är Canon 5D MkII något bättre. A900 har bättre färgåtergivning och en mera filmlik tonkurva (längre och mjukt avrundad) vilket innebär att A900:an ger teckning även i högdagrarna, medan 5D MkII bränner ur dessa, dvs där finns ingen teckning alls.

För ungefär två år sedan passerade dock Sonys sensorer Canons även inom hög-ISO-området, så Sonys nyare kameror är bättre än Canons även där.
.
 

Heureka

Aktiv medlem
Intressant! Väntas en uppföljare till A900 snart? :) Skulle kunna vara läge att byta system helt och hållet. Hoppas Sony lägger lite krut på designen också. A900 är väl ful för min smak, även om det borde vara en bisak.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sony planerar att lansera två-tre nya fullformatare, optimerade för lite olika ändamål, om 6-9 månader.

Själv tycker jag att designen på Sony A900 är mycket tilltalande - extremt maskulin. Raka motsatsen till de mjukt rundade formerna på Canon EOS-1D, som ger ett mycket feminint intryck (i mina ögon i alla fall). :)

Jodå, jag har f.n. EOS-1D också - två stycken t.o.m.

Skulle dock tro att A900-efterföljarna inte kommer att ha föregångarens fyrkantiga retro-lock, utan snarare vara i still med A77:an, som har lite avrundade former (dock inte lika extremt mjuka som Canons). Ganska många tycker tydligen att A77:an är väldigt snygg - lite i Formel 1 stil, som nån sa. :)
 
ANNONS