Annons

Skärm 30" - förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Samsung Syncmaster 305T plus som jag varit mycket nöjd med. Gillar verkligen upplösningen 2560 x 1600.

Idag så verkar den ha havererat - man ser bilden men den står och flimrar. Jag tror garantin är utgången men skall kolla imorgon men räknar med att jag måste skaffa en ny. :(

Sökte runt på några siter men det verkar vara ont om 30" skärmar! Jag trodde att det skulle finnas gott om varianter, det har ju gått några år sedan jag köpte min.

Någon som har något förslag?

Kravet är ovanstående upplösning och en vettig färgåtergivning.
 

wiksten

Aktiv medlem
Det kan också vara grafikkortet som havererat. Om du kan, testa med att köra skärmen ihop med en annan dator för att vara säker.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan också vara grafikkortet som havererat. Om du kan, testa med att köra skärmen ihop med en annan dator för att vara säker.
Jo det var steg 1 - satte en annan skärm till datorn - det funkade. Flyttade 30" till en annan dator, samma problem. Det är skärmen som är paj.

Jag har surfat runt en del och det verkar vara väldigt klent utbud av 30". Samsung har t ex inga kvar i sitt sortiment. Det finns någon Dell Ultrasharp och någon NEC.

Märkligt att utvecklingen mot större skärmar tycks ha stannat av.
 

Schappe

Aktiv medlem
Värt att reparera?

Har för mig att samsung brukar ha klena/undermåliga kondensatorer i sina TV/Bild-skärmar.
Dessa skall vara ganska billiga att byta, värt att kolla kanske?

M V H Peter
 

slatten

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en 30" synkmaster 305 som lade av, jag gjorde en ganska grundlig undersökning och precis som du sa 30" är det ont om. Men jag gick ned till 27" och en extra 23" på sidan och är jättenöjd med den combon.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har en 30" synkmaster 305 som lade av, jag gjorde en ganska grundlig undersökning och precis som du sa 30" är det ont om. Men jag gick ned till 27" och en extra 23" på sidan och är jättenöjd med den combon.
Problemet är att om man vill ha 2560x1600 så finns det inget under 30" att välja på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problemet är att om man vill ha 2560x1600 så finns det inget under 30" att välja på.
Precis - jag har redan idag en 22" på sidan.

Jag jobbar ju inte professionellt med foto så exakt färgåtergivning är inte absolut nödvändigt. Däremot gillar jag verkligen att ha tillgång till mycket skärmyta och därför vill jag gärna ha 1600 på höjden. Det verkar ju finnas betydligt mer att välja på om man går på 27" och 1600 x 1440 men det skulle jag helst slippa, 160 pixlar är mycket!
 

AFJ

Aktiv medlem
Har för mig att samsung brukar ha klena/undermåliga kondensatorer i sina TV/Bild-skärmar.
Dessa skall vara ganska billiga att byta, värt att kolla kanske?

M V H Peter
Tack! Är tekniskt obegåvad. Hur yttrar sig en trasig kondensator? Finns det någon kompetent reparatör i Stockholmsområdet?
 

slatten

Aktiv medlem
Nej det är sant men jag valde en dell 2711 ultra med 2560x1440 och jämfört med synkmastern upplever jag den bättre. Jag stod länge i kvalet för en Eizo 25.000sek, men ekonomi och prestanda gjorde valet ganska lätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har pratat med Samsung nu, skärmen inköpt 2008-09-29 med 36 månaders garanti. För en gångs skull har jag alltså "tur" - 9 dagar tillgodo!

Nu skall skärmen tillbaka till Samsung för åtgärd.

Tack för alla svar, fortsätt gärna med tips på skärmar i 30" - det är ju inte säkert att den går att laga...
 
ANNONS