Annons

Canon EOS 60D vs. 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset avslöjar en del. För ren fotografering så bör säker 7d vara några snäpp bättre.
Inget fel på 60d, jag har en själv. Men prissättningen avslöjar ganska bra om vilken som är "bättre".

Annars kan man vänta och se om Canon kommer med några nya släpp snart.
 
Canon EOS 60D
ELLER
Canon EOS 7D
Man skulle kunna säga att om man inte vet varför man ska köpa 7D så ska man inte köpa den.

60D har ett utmärkt AF-system, är snabb och har en bra sökare. 7D är ännu bättre på dessa punkter, så om man till stor del plåtar snabb sport eller fågel är den nog värd pengarna. För allmän vardagsfotografering är det tveksamt.
 
Man skulle kunna säga att om man inte vet varför man ska köpa 7D så ska man inte köpa den.

60D har ett utmärkt AF-system, är snabb och har en bra sökare. 7D är ännu bättre på dessa punkter, så om man till stor del plåtar snabb sport eller fågel är den nog värd pengarna. För allmän vardagsfotografering är det tveksamt.

Om man inte vet varför man ska köpa 60D, gäller inte samma sak där?
Har man pengar så gör det inte så mycket. Men är det ens sista kronor så bör man fundera om dessa tusenlappar som skiljer dom två åt är värt att lägga ner på 7D.
 
Om man inte vet varför man ska köpa 60D, gäller inte samma sak där?
Har man pengar så gör det inte så mycket.
Har man oändligt mycket pengar köper man givetvis båda, eftersom även 60D har fördelar jämfört med 7D.

Men har man (som de flesta av oss) begränsat med pengar kan man ha ganska stor glädje av de 5000 kr som skiljer i pris mellan husen. Och får på köpet en vinklingsbar skärm, vilket kan vara användbart i många situationer, en lite mindre och lättare kamera -- och ett af-system utan väldigt hög inlärningströskel.

Vid "normal" fotografering (dvs inte extrema situationer) har 7D egentligen bara en fördel: en bättre sökare.
 
Har man oändligt mycket pengar köper man givetvis båda, eftersom även 60D har fördelar jämfört med 7D.

Men har man (som de flesta av oss) begränsat med pengar kan man ha ganska stor glädje av de 5000 kr som skiljer i pris mellan husen. Och får på köpet en vinklingsbar skärm, vilket kan vara användbart i många situationer, en lite mindre och lättare kamera -- och ett af-system utan väldigt hög inlärningströskel.

Vid "normal" fotografering (dvs inte extrema situationer) har 7D egentligen bara en fördel: en bättre sökare.

Själv valde jag 60D. Den räcker gott och väl för mina kunskaper och behov.
Men risken är att man kanske ångrar sig (av någon konstig anledning) om man har råd med den "bättre" kameran och köper den billigare. Då känns det dyrt.
 
Har man råd med vilken som hade jag åkt till en butik och testat. Eftersom sensorn är densamma så är det lättare att jämföra på stående fot. Vilken känns bäst? Känns 60D's AF system lättare att använda eller känns det som att 7D's passar bättre? Upplever man skillnaden i sökare som vesäntlig? Hur känns det med vinklingbar skärm? Etc, etc.

Tekniska specifikationer i all ära, men har man inget uttalat behov av 7D så ta den som känns bäst. En kamera man trivs med i händerna är viktigt för mig. Har man testat lite får man även en känsla för vilken man helst vill ha helt enkelt, känns inte 7D prisvärd i förhållande till 60D så kör på 60D, tror man att man kommer sakna de extra finesserna hos någon modell, kör på den man tror kommer passa bäst. Det är ganska individuellt på det här planet och beroende på vad man fotograferar.
 
Jag svarar så som jag svarade i en annan tråd. Äger både en 60D och en 7D. Tycker båda är trevliga men i valet mellan dessa, och för den typ av foto jag ägnar mig åt (djur/fåglar/natur i första hand) så hade jag valt 7D alla dagar i veckan. Framförallt för AF och snabbheten. Tycker även att 7D känns betydligt rejälare och med gediget byggd.

Bildmässigt levererar dock båda bra , inget snack om saken.

Vinklingsbara skärmen på 60D hade jag också som ett argument för då jag köpte den. Tog dock inte lång tid att komma fram till att den inte kommer att användas speciellt flitigt då jag bara sporadiskt filmar eller använder Live view så nu känns det mest som en extra pryl som kan börja rappla istället. Bra dock att vika in den som skydd då man inte använder den.

Det är ju förstås olika från person till person men jag tror ändå att chansen är överhängande att man, om man köper 60D, ändå kommer att vilja uppgradera sig ganska snart igen.
 
Jag äger en 60D och är ytterst nöjd med den.
Jag tycker också att alla som hyllar 7d's AF system är lite kinkiga. Visst, det är fantastiskt bra, men 60d's är också väldigt bra.
Jag gjorde att litet fotojobb där jag dokumenterade Mff-Austria Wien (fotbollsmatch) där snabbt Af kan vara en stor fördel. 60D levererade perfekt. ( http://www.fotbollsoraklet.se/bildspecial-malmo-ff-austria-wien-299/ ) (Titta gärna)

Tycker inte att /d är värd de extra 5000 kronorna. (men jag är ganska snål också)
 
Det är ju svårt att svara på den frågan utan mer info från TS.

Det har blivit två kameror av en anledning, de är anpassade för olika användningsområden.

Har man inte nytta av de fördelar som 7D ger är 60D det självklara valet. Klarar man sig inte utan de fördelar 7D ger är 7D det självklara valet.

Sedan har 60D vinklingsbar skärm, är det ett måste så är 60D självklar.

Har man inga direkta måsten så ta den som känns bäst.
 
Jag äger en 60D och är ytterst nöjd med den.
Jag tycker också att alla som hyllar 7d's AF system är lite kinkiga. Visst, det är fantastiskt bra, men 60d's är också väldigt bra.
Jag gjorde att litet fotojobb där jag dokumenterade Mff-Austria Wien (fotbollsmatch) där snabbt Af kan vara en stor fördel. 60D levererade perfekt. ( http://www.fotbollsoraklet.se/bildspecial-malmo-ff-austria-wien-299/ ) (Titta gärna)

Tycker inte att /d är värd de extra 5000 kronorna. (men jag är ganska snål också)

Mitt antivirus program (Avast Antivirus) varnade om en trojansk häst när jag gick in på den länken.
 
Jag äger en 60D och är ytterst nöjd med den.
Jag tycker också att alla som hyllar 7d's AF system är lite kinkiga. Visst, det är fantastiskt bra, men 60d's är också väldigt bra.
Jag gjorde att litet fotojobb där jag dokumenterade Mff-Austria Wien (fotbollsmatch) där snabbt Af kan vara en stor fördel. 60D levererade perfekt. ( http://www.fotbollsoraklet.se/bildspecial-malmo-ff-austria-wien-299/ ) (Titta gärna)

Tycker inte att /d är värd de extra 5000 kronorna. (men jag är ganska snål också)
Mycket trevliga bilder även om jag tycker några var oskarpa, tex http://www.fotbollsoraklet.se/wp-content/uploads/2011/09/IMG_2644-1024x682.jpg
 
Tack!
ja jo, den är oskarp. Skribenten insisterade ändå på att den skulle vara med, han gillar Wilton^^
Till historien hör att bilderna är tagna med Canons relativt billiga 70-300, alltså inte det betydligt skarpare (och dyrare) L versionen.
 
Vilken?

Canon EOS 60D
ELLER
Canon EOS 7D

Jag har inte ägt någondera, men som jag ser det ur egen synvinkel så är 7D nästan överlägsen på de flesta punkter. Som nån nämnde redan: Har du mycket pengar: köp 7D. Har du jätte mycket pengar, så skaffa båda. Om vi förutsätter att du har råd med en 7D (utan att hamna i ekonomiskt trubbel efteråt) så är det enda argumentet jag har för att köpa en 60D, ifall du tänker fotogfrafera makro, plåta ur höga/låga perspektiv, eller filma mycket. Då kan dess vridbara skärm vara bra att ha.

Själv skulle jag vilja ha båda; 7D för det mesta jag gör, men 60D för filmning. Men med tanke på att 600D släppts, så skulle jag hellre ta den för det syftet.

Hoppas mina personliga tankar kunde inspirera.
 
Jag äger en 60D och är ytterst nöjd med den.
Jag tycker också att alla som hyllar 7d's AF system är lite kinkiga. Visst, det är fantastiskt bra, men 60d's är också väldigt bra.
Jag gjorde att litet fotojobb där jag dokumenterade Mff-Austria Wien (fotbollsmatch) där snabbt Af kan vara en stor fördel. 60D levererade perfekt. ( http://www.fotbollsoraklet.se/bildspecial-malmo-ff-austria-wien-299/ ) (Titta gärna)

Tycker inte att /d är värd de extra 5000 kronorna. (men jag är ganska snål också)

Kinkiga? Du kanske hade fått ännu bättre skärpa i ännu fler bilder med en 7D? :)
Är det värt de extra pengarna? Det är väl helt upp till var o en?

Jag gick från 50D till 7D och vad gäller AF (speciellt följande AF) tycker jag det är ett stort lyft!
 
Jag har inte kollat så noga på 60D att jag vet, faktiskt. 50D har ett trix för sig jämfört med 40D, trots att båda annars är väldigt lika när det gäller AF, men om det finns någon skillnad alls när det gäller AF på 50D och 60D vet jag inte.

Ansiktsigenkänning när det gäller kontrast-AF vid live view hänger med Digic IV, och den har 50D.
 
ANNONS