Annons

Köpråd makro

bjorklund

Ny medlem
Sitter och klurar ut vad jag ska köpa för macro objektiv. Har fastnat för canons 100mm 2,8 usm
har tittat runt lite på google men inte blivit så mycket klokare. Det jag undrar är om det är ett bra objektiv eller om det finns något annat i samma pris klass som är bätrre.
Sen undrar jag lite om närbilds filter om det är bra att ha till macro eller om det gör bilden sämmre tänkte på skärpa å sånt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det finns inga dåliga makroobjektiv, så du kan välja efter andra kriterier, till exempel brännvidd. 100 mm är bra till det mesta. Räddhågsna insekter kan må bra av litet längre avstånd; då passar 150 eller 180 mm bättre.

Så kallade närbildsfilter (egentligen närbildlinser) är billigare men mycket sämre alternativ till ett makoroobjektiv. Har du väldigt ont om pengar kan det vara ett alternativ, annars inte. Mellanringar är litet bättre, men inte heller det kan ersätta ett makroobjektiv.

Slå till på Canon 100/2.8, du!

Per.
 

bjorklund

Ny medlem
Det finns inga dåliga makroobjektiv, så du kan välja efter andra kriterier, till exempel brännvidd. 100 mm är bra till det mesta. Räddhågsna insekter kan må bra av litet längre avstånd; då passar 150 eller 180 mm bättre.

Så kallade närbildsfilter (egentligen närbildlinser) är billigare men mycket sämre alternativ till ett makoroobjektiv. Har du väldigt ont om pengar kan det vara ett alternativ, annars inte. Mellanringar är litet bättre, men inte heller det kan ersätta ett makroobjektiv.

Slå till på Canon 100/2.8, du!

Per.
A tack för rådet ska se om man kan skrapa ihop lite till en mekkanring också;)
 

stambea

Aktiv medlem
Jag slog till på ett "Sigma EX 150/2,8 DG OS HSM Macro" för ett tag sedan. Grymt skarpt!

Den kan konkurrera hårt med både Canon och Nikon. Ser att du inte har en FF-kamera så 150mm makro kanske blir lite väl mycket för dig. Det blir ju extremt kort skärpedjup vid makro. 100mm som du funderar på blir nog utmärkt på en crop-sensor.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Skall du köra macro på APS-C hus så kan jag varmt rekommendera Sigma 70mm F2.8 EX DG MACRO. Det är förbannat bra och i vissa aspekter bättre macro objketiv än mitt Canon Ef100 Macro.

Nackdelen med sigmat är lite slö af och att det blir längre vid focusering, skärpan, upplösningen och kontrasten är däremot helt suverän och objektivet fungerar bra med TC och mellanringar om man vill köra mera extremt macro. Det är dock INTE något sportobjektiv...
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag skulle säga köp mellanringar tillsammans med macrot. Köper man macro så är det för närbilder, och med mellanringar blir det extremt kul. Fota flugögon är najs. Det blir extremt kort skärpedjup också, men det löser du lätt med skärpestackning.
 
ANNONS