Annons

Gummitryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som håller på med gummitryck.????
Jag ska precis ha det kursmomentet med mina elever på kursen det fotografiska hantverket på
Nordens folkhögskola Biskops Arnö. Och det vore ju kul att få lite kontakt med andra som håller på under tiden för att utbyta tips eller erfarenheter.
Lasse
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Jag tror inte de kan så mycket om gummitryck.Jag har hållt på med dessa tekniker sedan 1987 och har förstått att det är väldigt få som utövar dessa processer på egen hand utan det blir under någon kurs eller workshop. Det gavs ut en mycket fin bok i Ädelförfarande av Björn Andersson som
gjorde att några satte i gång på egen hand. Gummitrycket är ju trots allt långsamt när papperena ska gelatineras. Bara det tar ju 2 - 3 dagar.

Lasse
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
För en oinvigd. Kan du tala om i korthet vad gummitryck är för något.
Gummitryck är ett kontaktkopieringsförfarande. Där negativet alltså måste vara lika stort som den önskade bilden. En emulsion bestående av Gummi Arabicum, färfpigment och kaliumdikromat strycks på ett gelatinerat papper och efter torkning exponeras det hela med uv ljus Framkallningen sker i vatten och med hjälp av penslar. Förfarandet upprepas gång på gång tills önskad kontrast och intensitet erhållits.
Kolla på www.photodo.se så finns en bok om olika ädelförfaranden att ladda ner, det är det bästa som skrivits om dessa tekniker på svenska.
Lasse
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Till gummitrycket så använder man antingen storformatsnegativ eller gör större negativ från andra format analogt eller digitalt.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
ädelförfarande

Är det så att vi är en mindre och mindre klick som håller på med dessa ädelförfaranden? Vi har nu under två dagr förberett papper till gummitrycket. Vi har krympt och limmat papperen 3 gånger i ett gelatinbad, och sen badat papperen i en svag formalinlösning. I dag ska eleverna börja göra neg och tidigast i kväll kan de första bildspåren komma. Visst det tar lång tid att komma i gång. Det är synd tycker jag att det ändå är tiden som ska styra hantverkets utveckling. Speciellt i gummitrycket finns det stora möjligheter att använda sig av digitalt framställda negativ och det är alltid oerhört spännande när det blir ett möte mellan gammal och ny teknik. Som det nu är så är dessa äldre processer omspunna av någon slags konstlad mystik som jag aldrig har begripit.Vad tycker ni ??
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Det var inte väntat att det skulle vara så lite respons på detta om gummitryck. Men det är väl så att det inte är så många som haft möjlighet till att prova på. Till sommaren närmare bestämt den 10 - 16 juni är det en workshop i Gummitryck på Biskops Arnö. www.biskops-arn.se - det kanske kan vara något för den som är intresserad.

vänliga hälsningar Lasse
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
En underbar teknik.

Hej alla som inte har prövat gummitryck.
Jag vill slå ett slag för gummitryckskursen som kommer att hållas en vecka före midsommar på Biskops Arnö folkhögskola.
Jag kommer själv att delta som lärare tillsammans med Lasse Mellberg som är oerhört kunnig inom detta.
MVH Maria Ahlberg.
 

marie

Aktiv medlem
Kurs i gummitryck

Jag tittade på hemsidan och där fanns flera intressanta kurser. Nu undrar hur mycket kurserna kostar. Är det någon som vet?

Kanske att vi ses till sommaren.

/Marie :)
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
gummitryckskurs

Hej skall ta reda exakt vad kurserna kostar och återkomma.
Processen kräver att man bor på skolan.
I priset ingår kost och logi för en vecka.
Frukost, lunch middag och fika, jag kan lova att man får äta sig riktigt mätt.
Själva läget är underbart och man får ro i själen av att vistas här.
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
Biskops Arnö sommarkurs

Hej Jag lovade att återkomma med prisuppgift på sommarkurs i gummitryck.
Kursinnehåll: Bildvisning av exempel på olika fotografiska processer.
Framställande av nytt negativ på halvtonsfilm.
Demonstration och praktiskt arbete med egna negativ.

Kostnad: Kost och logi + material 3850:- Allt som behövs för att helt kunna ägna sig åt kursen.
Mvh Maria Ahlberg.
 

marie

Aktiv medlem
prisuppgift

Tack för att du tog dig tid och kollade vad kursen kostar.
Det hela låter mycket lockande....

/Marie
 

crewa

Aktiv medlem
Hej Lasse
Har börjat lite smått med gummitryck igen med blandat resultat. Behöver lite tips på papper och pigment.Är lite ringrostig men kommer att arbeta vidare med gummitryck och det vore kul att få kontakt med andra utövare.
L G Malmquist
 

Rasmus83

Medlem
Jag har läst igenom diskussionen och det verkar väldigt intressant för den oinvigdes öra!

Jag funderar bara på en sak och det är varför gummitryck? Vad är det som gör det så kul och bra? Ger det en alldeles speciell karaktär som resultat eller hög kvalité? Det kanske bara är skoj?

Hade gött! / Rasmus
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
varför gummitryck?

:) Det speciella som jag upplever med att göra en bild i denna teknik är.
Man är tvungen att stanna upp och tänka, det blir nästan som meditation.
Gummitryck är en långsam process och din bild som du valt att jobba med får långsamt mogna fram.
Det speciella utryck som denna teknik resulterar i är inte lika distinkt, precist som traditionell fotografi utan mera diffust måleriskt abstrakt.

Maria Ahlberg.
 

crewa

Aktiv medlem
Håller med maria det är något filosofisk över gummitryck ibland man får tid att stanna upp och tänka efter. Gummitryck och kopparfotogravyr platina paladium tex stärker ofta bilden i presentationen. Under arbetets gång kommer man också i närmare kontakt med matrialet vilket ofta ger olika syn på sina bilder.
L G Malmquist:)
 

Lovely Lena

Medlem
var hittar man kemikalierna?

Jag undrar var man får tag i de kemikalier som används för gummitryck?

Jag har en bok hemma, Mörkrumshandboken av Michael Langford, som är min bibel och inspirationskälla sedan många år. (När man tycker att Photoshop är besvärligt kan man läsa om hur man gör en airbrushad bakgrund på en bild och genast känns allt mycket lättare:D) I boken finns massor av olika gamla processer beskrivna, och det skulle ju vara kul att pröva många av dem. Men var får man tag i allt som behövs? Kan man köpa på Apoteket? Är det nån som vet?
ferriammoniumcitrat, oxalsyra, silvernitrat, kasein, ammoniumbikromat...
 
ANNONS