Annons

Codec för redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

knedy

Avslutat medlemskap
Tjo!
Vad vinner man på att konvertera klipp från kameran(Min 60D spelar in i h.264) till andra "intermediate codecs" och vilken codec ska man i så fall konvertera till?
Redigerar mest i Adobe Premiere Pro och FCP.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror på

Tjo!
Vad vinner man på att konvertera klipp från kameran(Min 60D spelar in i h.264) till andra "intermediate codecs" och vilken codec ska man i så fall konvertera till?
Redigerar mest i Adobe Premiere Pro och FCP.
Har du en dator som hanterar programmet och din film bra utan att konvertera så förlorar du bara på att konvertera. ( bildkvalitet). Funkar det så kör på.
 

Kimster

Aktiv medlem
Tjo!
Vad vinner man på att konvertera klipp från kameran(Min 60D spelar in i h.264) till andra "intermediate codecs" och vilken codec ska man i så fall konvertera till?
Redigerar mest i Adobe Premiere Pro och FCP.
Du vinner hastighet i redigering (mindre/ingen lagg). Alltså det blir "lättare" för datorn att handskas med materialet. Nackdelen är att du förlorar diskyta då filerna blir mycket större pga. lägre komprimering.

Konverterar du till Avids DNxHD (120 eller 180) eller Apples Prores (422 eller HQ) som är de vanligaste (bästa) gratisalternativen så förlorar du nämnvärt ingen kvalité, lite beroende på vad du ska göra med materialet. Men kan proffsen kan nog du.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Du vinner hastighet i redigering (mindre/ingen lagg). Alltså det blir "lättare" för datorn att handskas med materialet. Nackdelen är att du förlorar diskyta då filerna blir mycket större pga. lägre komprimering.

Konverterar du till Avids DNxHD (120 eller 180) eller Apples Prores (422 eller HQ) som är de vanligaste (bästa) gratisalternativen så förlorar du nämnvärt ingen kvalité, lite beroende på vad du ska göra med materialet. Men kan proffsen kan nog du.
En stor skillnad mot proffsen är dock att proffsen (oftast) använder andra kameror som i sin tur skapar ett annat mindre komprimerat filmformat. Vissa är tom helt okomprimerade eller i alla fall komprimerade RAW format. Högre bitrate, större dynamik, mindre brus osv. Det gör att deras film tål väldigt mkt mer att meckas med utan att ta skada. Använder de RAW, så tror jag även att de måste konvertera.
 
ANNONS