Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa möjliga kvalité 5d mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Hur får jag ut bästa möjliga kvalité ur mina filer från 5d mark II? Har enbart tagit stillbilder tidigare men nu börjat intressera mig lite smått för filmningen också. Tror att jag kör med 1920x1080 i 25 fps för närvarande. Hur bör man hantera filerna direkt från kameran för att krama ut så mycket som möjligt ur dem?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Frågan känns lite väl luddig. Du skulle nog behöva specifiera mer exakt vad mer du vill ha ut från dina videosekvenser med 5D2 som du inte får idag för att du ska kunna få några värdefulla svar.

Men det första jag kan tänka på är väl att du investerar eller bygger en DSLR rigg för filmning, skaffar en extern stereomikrofon och börjar använda dig av Magic Lantern hackat firmware för kameran vilket underlättar när man ska filma, dock görs detta på på egen risk.

/ Magnus
 

gege87

Aktiv medlem
Frågan känns lite väl luddig. Du skulle nog behöva specifiera mer exakt vad mer du vill ha ut från dina videosekvenser med 5D2 som du inte får idag för att du ska kunna få några värdefulla svar.

Men det första jag kan tänka på är väl att du investerar eller bygger en DSLR rigg för filmning, skaffar en extern stereomikrofon och börjar använda dig av Magic Lantern hackat firmware för kameran vilket underlättar när man ska filma, dock görs detta på på egen risk.

/ Magnus
Tack för flertalet värdefulla tips, uppskattas! Det är egentligen inget jag saknar just nu, har inte filmat tillräckligt mycket ännu för att märka det. Tänkte mer om det fanns vissa fallgropar vad gäller efterbehandling som man bör undvika.

Ska kolla vidare på Magic Lantern och se om det kan vara något. Tack!
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Inga problem :)

Där du möjligtvis kan göra något då är ju i efterarbetet, skaffa plugins till After Effects/Nuke eller vad du nu kör för posteffect program, lära dig editering, grading, keying med mera. Det finns hur mycket som helst att fördjupa sig i och lära sig.

Vad gäller fallgropar i editeringen så borde det väl börja då med att du filmar med en platt färgprofil i kameran som du sedan ska efterbehandla på rätt sätt för att få den stil du vill ha på ditt klipp, i princip är det samma behandling som du ger dina stillbilder fast här är det på video. Grading brukar man kalla denna process för när det appliceras på video.

Postediteringen av video ska vara icke-destruktiv så att du alltid kan gå tillbaka och ändra om något inte känns rätt eller måste justeras av någon anledning men så gott som alla program idag jobbar med icke-destruktiv editering av video samt att de använder sig av realtidspreview med hjälp av gpu så att du lättare ska kunna se vad du får för resultat utan att behöva rendera ut hela processen till ram eller disk först.

/ Magnus
 
ANNONS