Annons

6-bitskodning av Leica M-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat en M8 och ett Summicron 28/2, men objektivet är – trots samma optiska konstruktion som de som säljs nu – inte 6-bitskodat. Det innebär att kameran inte korrigerar för det cyanstick som i vissa situationer drabbar bildhörnen.

Nu undrar jag förstås hur man gör för att koda objektivet. Jag vill INTE skicka hela klabbet till Tyskland. Dels misstänker jag att det kostar skjortan och dels är objektivet för dyrt för att jag ens ska våga skicka det nånstans alls. Att bara plocka bort bajonetten och byta mot en kodad vore det bästa, men då vill jag ha en originalbajonett. Minsta lilla oplanhet påverkar nämligen skärpeplanet, vilket användare av tredjepartsadaptrar till Canonkameror brukar känna till.

En annan lösning är att koda skiten själv. Jag har tillgång till fräsutrustning på jobbet, så det jag behöver är en exakt ritning för måtten. Det går förstås att mäta sig fram själv utifrån var dioderna på kamerabajonetten sitter, men det känns lite sådär.

Jag trodde i min enfald att det med senaste mjukvaran i M8:an skulle gå att mata in manuellt vilket objektiv som sitter på, precis som man kan göra med M9, men se det vill tydligen inte Leica bjuda på:-/

Någon som har förslag på vettig lösning? Det funkar rätt bra att korrigera i efterhand, men det kan vara tidsödande.
 

matlep

Aktiv medlem
Lämna in det hos Wibergs. Det kostar dig ca 1000:- inklusive frakt fram och åter till tyskland. Då får du dessutom objektivet rengjort, genomgånget och optimerat för digital användning.

Lämnar du in det hos en handlare så står ju handlaren för hela risken under frakten till fabriken.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vill verkligen inte ha objektivet "optimerat" eftersom det fokuserar helt perfekt. Jag tror inte jag provat ett endaste annat objektiv för Leica M som fokuserat perfekt vare sig på film eller digitalt annars.
Är det så att de bara byter bajonetten om objektivet skickas till Tyskland så borde man rimligen kunna köpa en lös bajonett för ungefär samma pris. Även om 1000:- är hutlöst i så fall, så föredrar jag det.

Att koda med penna känns sådär. Det skulle vara om jag fräser ur ett litet urtag med 0,3 mm djup eller så, så att markeringarna inte nöts bort.
 

matlep

Aktiv medlem
Har du fräs och kan göra det själv så skall det ju inte vara några problem, det är väl en rätt enkel operation. Penna funkar väldigt dåligt, så det kan jag verkligen inte rekommendera.

Jag har goda erfarenheter att få objektiven justerade på Leica fabriken, men jag kan förstå din skepticism, Laga inte det som inte är trasigt liksom.

Det finns någon snubbe i Holland som det refereras friskt till på L-Forum när det gäller kodning, tror han heter Will Van Maanen eller liknande, du kan säkert kontakta honom och få råd om hur du skall göra för att fixa det själv.

Annars finns det nog väldigt mycket att hämta på L-Forum, du är ju medlem där vad jag kommer ihåg. Så det är ju bara in och söka och fråga.
 

Seapic

Aktiv medlem
jag fick med ett kodningskit som följde med en M8 jag hade som var köpt hos robert white, fungerade när jag testade då, men nöts antaglingen bort rätt snabbt.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har just fått svar från Schönherrs. Objektivet "måste" skickas till Tyskland och det kostar 1750:-. Helt vansinnigt när man lika gärna kan skicka bara bajonetten, spara fraktkostnad, minska risker och minimera priset.

Känns som att jag får ta fram Dremeln istället.
 

Makten

Aktiv medlem
Ålrajt, nu har jag fått svar även av Wibergs. Det kostar 1750:- plus frakt, vilket i slutändan innebär ungefär två lax. Dyrt, men säkert värt det om man orkar vänta 2-3 veckor som det ska ta.

En helt annan lösning är programmet Cornerfix, där man kan göra profiler för olika gluggar och sen köra sina DNG-filer genom. Helt fantastiskt att någon orkat sitta och göra detta och ge ut det gratis!

http://sourceforge.net/projects/cornerfix/

Mitt problem i den frågan är att lyckas plåta något jämnbelyst vid dagsljus som fyller hela bildrutan, då man måste ha en referensbild för att kunna bygga sin profil. Någon på ett annat forum nämnde att man kan använda ett ljusbord på nära håll eftersom det man fotar inte behöver vara i fokus. Men jag misstänker att det kan bli lite fel om ljusbordet ligger på 1 meters avstånd och ska korrigera för ljus som är fokuserat vid stora avstånd. Antar också att man bör blända ner rejält för att profilen inte ska korrigera den vinjettering som uppstår naturligt vid stora bländaröppningar.

Är det någon här som provat?

Tillägg: Att fota rätt upp i en mulen himmel kanske kan funka:)
 

Seapic

Aktiv medlem
jag har kodningskittet från robert white och antar att jag itne har användning för det med M9an, så det skulle du kunna få överta/prova om du vill. kan skicka det med posten om du orkar vänta 16dagar.. :)
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har nu laddat hem och installerat gratisprogrammet Cornerfix, så problemet är löst:) Nu kan jag nämligen välja att endast korrigera färgsticket utåt kanterna utan att luminansvinjetteringen påverkas. Det sistnämnda tål nämligen inte M8-filerna eftersom sensorn är alldeles för brusig.

Programmet skriver alltså nya DNG-filer, så man kan batchkonvertera allt från ett och samma objektiv innan man ens börjar fippla med råkonverteraren. Mycket smidigt!
 
ANNONS