Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steglös bländare till Canon EF?

Produkter
(logga in för att koppla)

blaufish

Aktiv medlem
Hej! Noterar att Canon släpper CN-E T-linser, så att man steglöst kan ändra fokus. Sweet =)

Vet inte om prislappen är känd ännu, men jag misstänker att Canons pro-linser för professionell filmning kanske inte är superbilliga.

Finns det några billiga alternativ, för den som mest vill leka med effekten och inte kräver proffsresultat? Många Samyang MF har manuell bländare, men inte steglös. Är öppen för förslag som kräver någon sorts konverter om det finns någon prisvärd lösning som inte är byggd på EF-mount.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Äldre m42 objektiv brukar ha steglös bländare. De har så kallade "pre-set" bländare med dubbla bländarringar. Där den ena har steg och används för att välja vilken bländare som ska användas, och den andra steglös och används för att blända ner objektivet, då kamerorna från den tiden inte bländade ner objektiven automatiskt.

På dessa objektiv brukar de två bländarringarna sitta längst fram på objektivet. Har man inga specialla krav på bildkvalitet så kan man hitta den typen av objektiv för någon hundralapp eller två på tradera, dock är de ganska sällsynta (framförallt vidvinklar).

Annars behöver det inte vara så svårt att modifiera objektiv med fasta bländarsteg till steglösa. Men det kräver förståss att man vet vad man gör när man plockar isär objektivet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Blir lite förvirrad av start-inlägget. Är det steglös bländare eller steglös fokus som diskuteras?

Alla EF-objektiv har väl elektromagnetiskt styrd bländare. Och i princip är den väl dessutom steglös. Ingen bländarring på objektivkroppen. Inga klickstopp. All styrning av bländaren sker från kamerahuset och dess elektronik..
Så jag tror att man ska in i husets programvara för att få till steglös bländare.

Petter ...
 

blaufish

Aktiv medlem
förtydligande: "så att man steglöst kan ändra fokusdjup" skulle meningen ha lytt.

I många filmer, och även diverse tv-program så kan man se att skärpedjupet / depth of field ändrar sig under samma tagning. Ena stunden är hela bilden skarp, sen gör de en mjuk övergång till att fokus enbart ligger på en punkt i bilden. Riiiiktigt snyggt. Jag skulle vilja kunna göra samma sak, men det är OK för mig om vinklarna bänglar lite eller om ljuset.

Testar man att ändra F under inspelningen på en Canon 5D Mk II med Canons vanliga linser blir man rätt besviken, jag tror hela bländaren öppnar sig fullt och sen stänger sig igen. Klickar fult och ser hemskt ut. Vet inte om magic lantern el.dyl. kan göra det steglöst med programmering av någon knapp, så vitt jag vet finns ingen sådan funktion? Känns som att kamerahuset inte har något bra reglage för att kunna hantera steglös bländare, så det skulle nog kräva ändringar i firmware och någon ny hårdvara för att kunna styra den vettigt.

Flertalet Samyang MF har bländarring, men med hack i. Att modda en Samyang MF till att inte ha distrinkta stopp ligger nog en gnutta utanför min förmåga, men ja, det är ungefär det jag vill. Canons nya CN-E EF-linser kommer ha steglös bländaring. Misstänker att de likt RED kommer gå från 18 papp och uppåt ;-)

m42 låter som ungefär vad jag funderade på. Så då skulle jag behöva en m42 till EF konverter, och hitta någon som säljer ett lämpligt objektiv, right?
 

awaw

Avslutat medlemskap
Carl Zeiss Jena

Jag har ett 2/58 mm Biotar och ett Sonnar 4/135 mm från Carl Zeiss Jena. Båda från 50-talet. Lämnar inte något i övrigt att önska, beträffande skärpan. Kolla här: http://www.mflenses.com/
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag tror jag har något steglöst objektiv hemma (får kolla ikväll) men jag har för mig att när jag provade med min 5DMKII att justera bländare under inspelning så var det inte steglös tid eller ISO så det blev inte ett jämt ljusinflöde (alltså bilden vandrade från mörk/ljus/mörk/ljus..).

Men som sagt, ska kolla ikväll.
 

Optiroc

Aktiv medlem
Är du säker på att det rör sig om tagningar där man går från långt skärpedjupt till snävt, och inte bara en vanlig fokusdragning? Det förstnämnda skulle väl kräva att man steglöst öppnade upp bländaren och samtidigt minskade exponering med ett variabelt ND-filter. Det är väl "doable", men det låter väldigt vanskligt att få till en jämn exponering.
 

blaufish

Aktiv medlem
Är 99.9% säker på att jag sett TV-program göra oändlig DoF till smalt DoF mjukt och fint. Alltså inte enbart flytta fokuspunkt.

Frågan hur de hanerar exponeringen... I dunno... kanske är det hantverk (simultanarbete med filter / ISO / EV-kompensering) eller om deras kameror har möjlighet att automatiskt hantera förändringen i exponeringen vid fasta ljusförhålanden.

Eftersom 5D Mk II inte är byggd för ändamålet så kommer det säkert bli bolibompa med ljussättningen, ungefär som när man filmar i A-läget och går från mörkt till ljust rum eller vise versa. Spelar inte jätteroll om det blir lite konstigt, mina cinematiska mästerverk tjänar mest till att roa mig själv ;-)
 

blaufish

Aktiv medlem
Samyang har så kallade video anpassade versioner av sina objektiv, och de är steglösa.
ha! det hade jag missat, tack!

Undrar hur Samyang V-DSLR 8 mm F3.5 Aspherical IF MC Fish-eye CS ser ut på 5D Mk II. Borde bli lite tokigt eftersom den är gjord för APS-C men med samyang priser kan man ju leka =)
 

Optiroc

Aktiv medlem
Om man är ute efter prisvärd optik för video med manuell bländare är det annars ett bra tips att använda Zeiss ZF(.2)-gluggar med en adapter mellan EOS- och F-fattning. Riktigt skön fokusring på dem också.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Lite sent svar.

Har kollat nu iallafall med 5D och Zeiss 50mm med steglös bländare.

Det går att filma och ändra bländare utan att bilden blir mörkare eller ljusare, men då måste jag ändra bländarvärdet väldigt långsamt. Ungefär 1 bländarsteg per 15sek. Så för att gå från f2 till f22 är det görbart på ungefär 2min.. Inget gör rörliga motiv således..
 
ANNONS