Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
tjenna

hur många pixlar är 2,5 mb ?
Om 2,5 MB syftar på filstorleken hos en bild så kan det varierar oerhört både med motivet och med filformatet. Vissa filformat komprimeras, andra inte och även bland de som komprimeras så varierar utfallet mycket.

Ser man på det vanligaste bildformatet, jpeg, så kan filstorleken variera rejält beroende på hur mycket detaljer, mönster och tonövergångar ett motiv innehåller. Konkret exempel, jag levererade nyss en bunt (14 stycken) bilder till en tidning. Samtliga är 3000x2000 pixlar, men filstorlekarna varierar mellan 700 KB och 1600 KB. Och då är ändå motiven hyfsat likartade (volleybollspelare under en match). Jag hade lätt kunnat göra bildfilerna mer än dubbelt så stora (i KB) bara genom att skruva upp kvalitetsreglaget för jpg-komprimeringen.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag är inte rätt man att svara på det men troligtvis går det inte att svara på ändå. ;-)
Jag brukar spara mina bilder i 1024*800 pixlar och de blir olika stora beroende på vad som finns på bilden. En svartvit bild är bra mycket mindre än en i färg t.ex.

/edit
Martin var före och skrev mycket tydligare än vad jag gjorde.
 

miicke malm

Medlem
Om 2,5 MB syftar på filstorleken hos en bild så kan det varierar oerhört både med motivet och med filformatet. Vissa filformat komprimeras, andra inte och även bland de som komprimeras så varierar utfallet mycket.

Ser man på det vanligaste bildformatet, jpeg, så kan filstorleken variera rejält beroende på hur mycket detaljer, mönster och tonövergångar ett motiv innehåller. Konkret exempel, jag levererade nyss en bunt (14 stycken) bilder till en tidning. Samtliga är 3000x2000 pixlar, men filstorlekarna varierar mellan 700 KB och 1600 KB. Och då är ändå motiven hyfsat likartade (volleybollspelare under en match). Jag hade lätt kunnat göra bildfilerna mer än dubbelt så stora (i KB) bara genom att skruva upp kvalitetsreglaget för jpg-komprimeringen.
bockar o bugar för info
mvh MM
 

iBoat

Aktiv medlem
Som redan sagts kan en jpeg variera mycket i storlek när den ligger på disk. När den är öppnad i Photoshop eller annat program väger den lika mycket som en Tiff eftersom den då är okomprimerad. (så länge bitdjupet är samma).

Men räknar man på det så blir 2.5 mb i 8 bit 1024x852 pixlar.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS