Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om prissättning på retrokameror

Produkter
(logga in för att koppla)

PrivatFoto

Medlem
Hej!

Jag har fått i uppgift att sälja en handfull kameror som en privatsamlare köpt.

Själv kan jag i princip inget om kameror men efter lite research har jag hittat en del information om dem.

Det jag skulle vilja fråga är om någon/några som är duktiga på retro-kameror kan värdera om jag satt ett rimligt pris på dem eller inte. Det finns även bild på dem. Ska försöka svara så gott jag kan om ni har följdfrågor som avgör värderingen. Men jag kan som sagt inte speciellt mycket om kameror.

Leica O-Series (Tydligen en begränsad upplaga, antingen 2000 ex eller 4000?)
http://www.blocket.se/stockholm/Leica_O_Limited_Edition_37660854.htm?ma=1
Hasselblad 503CX
http://www.blocket.se/stockholm/Hasselblad_503CX_37660006.htm?ma=1
Leica R3 Chrome (Gjord i Tyskland och tydligen en begränsad upplaga)
http://www.blocket.se/stockholm/Leica_R3_Chrome_Made_In_Germany_37659303.htm?ma=1

Vore otroligt tacksam för svar!

Med vänlig hälsningar
 

SR-T303

Avslutat medlemskap
En undran i all stillhet: Varför i hela världen vänder sig en privatsamlare av skapligt exklusiva kameror till dig som är påstått helt okunnig i ämnet...?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... och varför ligger inte trådens första inlägg i Köp/Sälj, där det hör hemma? Och varför använder TS inte sitt namn, som vi andra? Och varför ställa dessa frågor efter att annonsen lagts ut på Blocket? Osv.
 

PrivatFoto

Medlem
Hej igen,

Helt klart berättigade frågor. Anledningen till att samlaren själv inte säljer kamerorna är för att han inte är svensk. Av olika skäl kan jag inte gå in på mer detaljer än så. Hoppas på förståelse.

Anledningen till att jag inte skriver mitt namn.. Ja jag vet inte. Tycker inte att mitt namn är relevant i sammanhanget? Jag är ingen skojare som lurar folk och propagerar dessutom i annonserna att jag helst möter en köpare för att denna ska få tillgång att känna/ta och bedöma objektet.

Anledningen till att jag frågar efter att jag lagt ut annonserna är för att jag tanken slog mig att det troligtvis finns mer kompetent och kunnigt folk att fråga. Jag insåg mitt misstag för sent med andra ord.

Hoppas ovanstående reder ut eventuella frågetecken. Och om moderator/användare betvivlar min sanningshalt så kan jag överlämna telefonnummer i PM så kan vi reda ut det.
Går det bra att återgå till min frågeställning i TS nu? Tar fortfarande tacksamt emot hjälp av er som kan något om kamerorna.

Med vänlig hälsning
 

dajli

Aktiv medlem
Jag är ingen skojare som lurar folk och propagerar dessutom i annonserna att jag helst möter en köpare för att denna ska få tillgång att känna/ta och bedöma objektet.
En sidonotering är att just detta är ett ganska vanligt tillvägagångssätt bland skojare. Man säger att man bara vill sälja den genom ett möte, och sedan blir bedragaren "övertalad" att skicka varan av personer som ser det som ett tecken på pålitlighet att "säljaren" egentligen bara vill mötas.

Men det har inget med dina annonser att göra, men kan vara bra att vara medveten om generellt.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns helt klart bättre kanaler än Blocket för att sälja sådana här produkter, och det finns helt seriösa auktionsföretag i flera olika länder som kan ta hand om det.

Exklusiva samlarkameror är väldigt svårt att säga något säkert om, eftersom affär alltid är en fråga mellan säljare och köpare, men priserna som de här bitarna kan tänkas komma upp i är inte något som hanteras via Blocket eller en anonym mellanhand.

Här i Sverige är bland annat LPfoto ett företag som kan åta sig att få ut bästa pris för prylarna mot en rimlig provision. Det finns också andra, och det kan tänkas att du hittar en bättre kontakt i Tyskland eller USA. Men Blocket känns inte rätt, och det osar katt lång väg.
 

Astacus

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att gå till LP-Foto och få dem värderade. Om jag inte misstar mig så pågår nu inlämning till nästa auktion. Kanske skall du sälja dem där, många "retro-samlare" håller koll på deras auktioner.
 

PrivatFoto

Medlem
Hej igen,

Det är ju trist att bedragare och annat löst folk ska smutsa ner för oss som faktiskt är uppriktiga med vårt avseende.

Men, trots det har jag ändå mottagit bra tips på auktionsföretag som kan tänkas vara intresserade.

Är det ingen som kan säga om jag värderat dem helt galet eller om det ser någorlunda korrekt ut?

MVH
 

forry4U

Aktiv medlem
Tycker att om inte samlaren är svensk så gör han nog bättre att lägga ut dom på Ebay, dels därför att det finns säkert på uppdragsgivarens språk samt att objekten lär betinga ett högre pris på ebay än på blocket.

Underligt att "samlaren" inte kan ge TS alla uppgifter om objekten, eller är han lika novis på vad han investerat i??

Luktar mysko hela vägen tycker jag.

Göran

Kan väl tillägga att en 503CX med normal och mag. ligger i ungefär 12k på Ebay
 

PrivatFoto

Medlem
Tycker att om inte samlaren är svensk så gör han nog bättre att lägga ut dom på Ebay, dels därför att det finns säkert på uppdragsgivarens språk samt att objekten lär betinga ett högre pris på ebay än på blocket.

Underligt att "samlaren" inte kan ge TS alla uppgifter om objekten, eller är han lika novis på vad han investerat i??

Luktar mysko hela vägen tycker jag.

Göran

Kan väl tillägga att en 503CX med normal och mag. ligger i ungefär 12k på Ebay
Hej, vilka uppgifter är du intresserad av att veta? Jag kan ta reda på dem.

Är som tidigare sagt inget proffs på kameror och vet därför inte vilka detaljer man bör inkludera i annonsen. Känns mer och mer som att Blocket kanske var helt fel arena för den här typen av objekt.

Tack för tipset med Ebay. Ska följa upp det.
 

PrivatFoto

Medlem
Sen en sak till. Allt detta "det osar katt" osv.. Jag har erbjudit mig att skicka mitt/vårt fasta telefonnummer till någon som eventuellt då kan bekräfta för övriga på forumet att vi/jag är en seriös säljare. Personen kan verifiera att jag svarar i telefonen samt att numret finns publikt och är registrerat till en organisation med "status" bakom sig.

Om jag nu ska sälja dessa via Ebay istället. Kan någon vara vänlig och förklara för mig vilken typ av information jag bör inkludera i en annons på Ebay?

Vad vill man som potentiell köpare veta om en kamera? För jag har redan nu mottagit frågor om kamerorna som jag tänker besvara men om ni har lust att skriva ned vad jag bör tänka på så vore det kanon!

Stort tack för hjälpen och trevlig helg på er alla!
 
Senast ändrad:
ANNONS