Annons

Resa med utrustmingen

Produkter
(logga in för att koppla)

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Hej!

Jag planerar att resa ett bra tag och har ett litet projekt att filma det hela(och fota). Det skall inte bli som en amatör film utan det skall göras professionellt. först och främst... Vilka slags "rig's" är bäst att resa med?

Jag skall försöka att lägga ut ett "avsnitt" i veckan på en bogg (eller nått).

Och. Jag tänkte köpa en ny kamera, van med canon som jag är så fastnade jag för 7D och 60D(60d kan jag få lite billigare doc)

Exakta listan som jag tänkte mig:

Camera - 60d
Objektiv - 50 mm (medel bra)
Objektiv - 10 - 24 standard att filma med (och fota landskap)
Objektiv - 70 - 200 (eller någon liknande)
Stativ - Monopod
Stativ - Tripod (är det nödvändigt?)
Stativ - SHOULDER MOUNT (filma med, är den nödvändig)
Stativ - Flycam (mjuka filmtagningar)
Stativ - Z-CAGE (Jag skall göra den själv utav PVC, billig och portabel)
Övrigt - Minneskort - (vilken sort och hur många är bäst för filmning?)
Övrigt - Batteri - (Hur många?)
Övrigt - Blixt (Fota med)
Övrigt - Ljud (en PÅ kameran och ett par som är på personerna som pratar, eller?)

Dator (Redigera materialet)

Kläder m.m

Vad är bra/dåligt och behöver jag någonting annat?
Jag skall troligen upp i bergen och vandra och så(men då kan man väll lämna resten av grejerna i hotellet?)

Tack för svaren /David
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
En till grej bara. räcker det med EN kamera eller skall vi ta med några budget kameror också? En GoPro kamera skulle inte sitta fel, eller?
 

themajk

Aktiv medlem
Den största skillnaden mellan en "amatörvideo" och en "professionell produktion" är oftast plannering och ljussättning... Den första, grova, planeringen du borde göra innan resan talar - i stort - om vilken utrustning du behöver och ljussättning har du inte ens med på listan :)

Du säger ett avsnitt i veckan, vilket får mig att tro att det ska vara någon form av reseblogg/ reserepotage? Har du någon idé om vad du vill att de olika avsnitten ska handla om? Finns det någon röd tråd?

Din fråga är alldelens för "öppen" för att man ska kunna ge dig råd om exakta saker att ha med...
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Tack för svaret:)

Exakt. Jag bara öppnar tråden och ser vad ni säger som är rätt och fel... Jag kommer i princip filma min semester kan man säga, så allt ifrån inne till ute och stad till djungel. Det med ljus glömde jag ta upp* och leder mig till frågan: Hur skall jag göra med ljuset?:p Planering är jag ganska bra på och jag kan ha hela scenen i huvudet och vet hur allting skall vara innan vi filmar, och det brukar bli ganska bra.

Alla tittare, och läsare, skall kunna skriva till oss och föreslå ett land längst resans lopp eller en stad eller en sevärdhet m.m. Så som jag sa så varierar platserna. Tänkte i alla fall att jag skulle åka till Australien, road trippa lite där, och sen ta mig hem igenom Asien. Nej inte tänkte... Ska:)

btw. Vet du / någon hur de gör på tv när de är ute och reser såhär... filmar de allting och sen klipper hemma och publicerar 1 i veckan eller tror du / ni att det är möjligt att ladda upp varje vecka (inte exakt).

/David
 

themajk

Aktiv medlem
Tack för svaret:)

Exakt. Jag bara öppnar tråden och ser vad ni säger som är rätt och fel... Jag kommer i princip filma min semester kan man säga, så allt ifrån inne till ute och stad till djungel. Det med ljus glömde jag ta upp* och leder mig till frågan: Hur skall jag göra med ljuset?:p Planering är jag ganska bra på och jag kan ha hela scenen i huvudet och vet hur allting skall vara innan vi filmar, och det brukar bli ganska bra.

Alla tittare, och läsare, skall kunna skriva till oss och föreslå ett land längst resans lopp eller en stad eller en sevärdhet m.m. Så som jag sa så varierar platserna. Tänkte i alla fall att jag skulle åka till Australien, road trippa lite där, och sen ta mig hem igenom Asien. Nej inte tänkte... Ska:)

btw. Vet du / någon hur de gör på tv när de är ute och reser såhär... filmar de allting och sen klipper hemma och publicerar 1 i veckan eller tror du / ni att det är möjligt att ladda upp varje vecka (inte exakt).

/David
Om du tänker typ "När & Fjärran" så när de är på resa "på tv" är det oftast flera olika team som sköter olika delar av resan, utrustning som behövs hyrs i störtsa mån på plats, materialet klipps på hemmafront och voice overröst läggs på i slutet. Dvs, berättaren är på en plats kortast möjliga tid och sen filmar ett annat team utsiktsbilder etc när berättaren inte är in shot utan har åkt och filma nästa plats.

"Allt" är väl möjligt, så klart det går att lägga upp ett i veckan, beror ju på hur långa avsnitt ni ska göra, hur mkt material som behövs filmas, hur vädret är, etc etc.

Har du några exempel på vad det är du vill åstakomma? Lättre att hjälpa till då...
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Okej det låter liiite mer komplicerat än vad jag tänkte mig, hehe.

Det jag vill åstadkomma är het enkelt en blogg skulle jag säga.. Men jag vill inte göra det jobbigt med utrustning och så då det även Är min semester. Jag vill även lära mig på resan och helt enkelt ha kul.

Jag kom på ett sätt sa att jag kan göra min monopod till en flycam nu så där sparar jag nu tid plats och pengar:) Jag vill ha åsikter och historier ifrån erfarna resande människor och filmare.

om man tänker sig Erik och mackan eller En idiot på resa(1an) så är det väll bara en kamera man och en ljud snubbe... kanske en tredje person.
 

themajk

Aktiv medlem
om man tänker sig Erik och mackan eller En idiot på resa(1an) så är det väll bara en kamera man och en ljud snubbe... kanske en tredje person.
Minst 10 pers + de icke anvigna i credits, typ assistenter, catering, transport, m.m / avsnitt för Idiot abroad...
http://www.imdb.com/title/tt1702042/fullcredits#cast

Klart det går att göra enklare, men räkna med ungefär en timme filmande, en timme ljud, en timme klipp per minut färdigt klipp och kanske 10-20 tagningar för alla delar som kräver att du ska prata om det ska vara ett snabbjobb :)

Ha back-up på de viktigaste utrustningsbitarna, typ kamera hus, första objektiv och stativ. För vad gör du om något går sönder...

Kolla på dessa http://tinyurl.com/27t27nh - där finns massa enkelt och matnyttigt material.

Lycka till! :)
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Tack!
Jag skall kolla igenom tipsen.

Jag kommer inte att ha råd med dubbla hus så jag kommer bara att vara extra försiktig:)
Om vi kan gå tillbaka till kamera utrustningen... är objektiven bra eller är det några andra som gäller? Jag tänkte skaffa utrustningen snarast så jag har tid på mig att träna in alla tekniker för dslr filmning:)
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Hur har du tänkt göra när du filmar dig själv?

Utrustningen låter ok för mig, men ganska dyr. Får du betalt för dessa reportage?

Att planerat resan, filma, den, göra dina synkar... Tufft för ett enmans team, även om man skulle vara erfaren...
 

Fex

Aktiv medlem
En tanke .. Testa att göra ett 'veckoavsnitt hemma först så att du kommer underfund med var problemen sitter (tidsmässig åtgång, utrustning, resultat). När du sedan har det framför dig kan du lättare välja vilka problem som måste lösas för att få det resultat du vill ha. Så skulle jag angripa det hela och det brukar fungera för mig i andra sammanhang. Vad gäller tekniska biten med att filma har jag ringa kunskap. Låter som ett roligt projekt iaf som jag tycker du ska ta vara på.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
En tanke .. Testa att göra ett 'veckoavsnitt hemma först så att du kommer underfund med var problemen
Det låter som en bra idé, Jag skall Sätta igång med det så fort jag får min utrustning:) Tror ni att en 60d kan mäta sig med en 7d eller skall jag köpa det dyrare?

Hur har du tänkt göra när du filmar dig själv?
Jag skall inte filma mig själv, utan jag skall försöka samla ett "team" med minst 2 -3 personer till, Då jag även skall ha min semester med kompisar. eller om någon från fotosidan eller något reseforum vill följa med, jag är öppen för förslag!

Jag försöker att hitta en sponsor och jag skall skriva ett "CV" till Nikon snart och fråga dem (Men jag gillar Canon mer). Än så länge så skall jag betala allting själv men om det är kul att resa och filma och om tittarna tycker om det så kommer jag nog att fråga olika ställen om de kan finansiera resorna. Vet inte hur man tjänar pengar på en blogg:p

Tack för alla svaren:)
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Du måste kunna rengöra sensorn under resans gång!!
Även om dom flesta kameror har inbyggt rengöring så är det ingen vidare garanti.. Dammkorn smyger sig in, och syns på stillbilder/film sen. Stillbilder är väl en sak, men dammkorn som syns i filmen är ett elände.. Kolla sensorn då och då under tiden du reser. Ta en bild mot blå himmel på bländare 32 eller 22, eller vad objektivets minsta bländare nu är..
En blåsbälg räcker oftast.. lätt att ha med i packningen
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Nu om någon vill hjälpa mig med vilken kamera jag skal köpa. 5d mark II är för dyr för mig, 7d också för den delen men jag kan tänka mig att spendera för mer kvalitet. Det måste vara Canon för jag gillar dem och är van:) så det står mellan 7D och 60D då alla jämför de två kamerorna hela tiden. 60D för möjligheten att växla fps(viket jag gillar) men en 7D är som sagt en 7D och är väll ändå bättre? fast många säger att 60D ÄR den man skall välja om man skal filma.
Hjälp?:p

Tack för alla svaren:) /David
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
600d

Nu om någon vill hjälpa mig med vilken kamera jag skal köpa. 5d mark II är för dyr för mig, 7d också för den delen men jag kan tänka mig att spendera för mer kvalitet. Det måste vara Canon för jag gillar dem och är van:) så det står mellan 7D och 60D då alla jämför de två kamerorna hela tiden. 60D för möjligheten att växla fps(viket jag gillar) men en 7D är som sagt en 7D och är väll ändå bättre? fast många säger att 60D ÄR den man skall välja om man skal filma.
Hjälp?:p

Tack för alla svaren:) /David
Ska du ha den till att filma i första hand så är 600D den bästa av de du (inte) nämnde! Själv har jag 7D men 600:an är fasiken så mycket bättre för att filma. (manuellt ställt ljud, digital zoom som utnyttjar sensorn yta = 3 x inbyggd konverter utan skärpeförlust, vinklingsbar skärm mm). Dessutom får du 2 stycken till priset av en 7D = backuphus för samma kostnad! Say no more!
 

apersson850

Aktiv medlem
Precis. Filmning kräver ingenting av det som gör 7D till en bättre kamera än 600D. Stillbilder på sport och jag tar 7D varje dag i veckan, men för filmning spelar det ingen roll.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Hmmm.
Jag trodde faktiskt att 60D skulle vara bättre.. Men det verkar som att 600 D endast är bra för att filma med, eller? Tror du att man kan köpa en 600d och en 60 d så att man har två stycken filmkameror men även 60d'n för att fota med? Jag spekulerar bara nu:p
 

themajk

Aktiv medlem
Hmmm.
Jag trodde faktiskt att 60D skulle vara bättre.. Men det verkar som att 600 D endast är bra för att filma med, eller? Tror du att man kan köpa en 600d och en 60 d så att man har två stycken filmkameror men även 60d'n för att fota med? Jag spekulerar bara nu:p
Vad i 60d är det du känner att du behöver foto-mässigt som 600d inte klarar? :)

Bildkvalitétmässigt är det inte någon jättestor skillnad, det är mest hur man använder kameran som skiljer, 60d är enklare att ha att göra med om man vet vad det är man behöver, fler knappar typ...
 
ANNONS