Annons

raw 1080p filmmaterial laggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavHüb

Aktiv medlem
hallå har haffat mig en gopro kamera som filmar i 1080p 30fps och filmerna blir i mp4 format. problemet är att de laggar när jag ska spela upp dem i datorn. datorn är rätt bra har i3 osv och kan spela nedladdat (från itunes såklart) 1080p osv. Läst att man måste transcoda filmerna och har testat lite med vlc men fick det inte att bli bra och inget ljud.

Hur ska jag då göra för att kunna spela upp dom utan lagg och kunna redigera dom? vill behålla kvaliten i största mån
 

Kimster

Aktiv medlem
Vet inte vad du har som grafikkort och minne men en i3 är i minsta laget för smidig uppspelning av 1080p mp4-format.
 

Kimster

Aktiv medlem
Fungerar alldeles utmärkt på min MediaCenter...
Jo, min iPhone klara spelar upp 1080p också, men det funkar inte att jämföra så, "funkar bra på min.." En dator består av en rad olika komponenter som alla påverkar prestandan mer eller mindre. Mjukvaran spelar roll, OS spelar roll, drivrutiner spelar roll osv. ...och ju klenare processor du har desto svårare blir det att relativt hantera alla beräkningar som dyker upp. Hårdiskens status spelar också roll.
(kanske självklart för er, men jag vill bara vara tydlig)

Dessutom är det skillnad på 1080p och 1080p, -bitrate. ju högre bitrate desto mer data måste datorn beräkna.
Jag håller alltså inte med att en i3 är optimal för att hantera material från en GoPro. Den kan räcka för, men då gäller det att det finns andra faktorer, som jag nämnde innan, som kan hjälpa till. Det räcker med en dålig drivrutin så kommer det hacka.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jo, min iPhone klara spelar upp 1080p också, men det funkar inte att jämföra så, "funkar bra på min.." En dator består av en rad olika komponenter som alla påverkar prestandan mer eller mindre. Mjukvaran spelar roll, OS spelar roll, drivrutiner spelar roll osv. ...och ju klenare processor du har desto svårare blir det att relativt hantera alla beräkningar som dyker upp. Hårdiskens status spelar också roll.
(kanske självklart för er, men jag vill bara vara tydlig)

Dessutom är det skillnad på 1080p och 1080p, -bitrate. ju högre bitrate desto mer data måste datorn beräkna.
Jag håller alltså inte med att en i3 är optimal för att hantera material från en GoPro. Den kan räcka för, men då gäller det att det finns andra faktorer, som jag nämnde innan, som kan hjälpa till. Det räcker med en dålig drivrutin så kommer det hacka.
Har inte sagt ett ljud om att i3 är optimal. Bara att den fungerar kalas med min MediaCenter och 1080P material. För övrigt så är det en W7U 32bit. 4GB minne och långsammaste i3 på 1055 sockeln så det är en Sandy Bridge. I övrigt inga humbug. Bara vanlig stapelvara. Det enda jag gjort är att monterat dit i princip ljudlös kylning, Har inte ens ett dedikerat grafikkort utan kör med det som finns på i3 processorn.

För övrigt så kör jag filmer från min ACVHD kamera i samma dator utan problem. Har för säkerhets skull testat nu igen men de högsta bitrate i mpeg2, mpeg2 etc som jag kan åstadkomma och hur djävlig jag än är så rullar det på utan hack....

Observera att det även skiljer mellan i3 och i3. SandyBrige (1055 sockeln) är väl om jag minns rätt klart bättre på att hantera HD material än vad i3 på1056 sockeln är
 

Kimster

Aktiv medlem
...ok

tack då vet vi.
Hade inte för avsikt att gå in i någon sockel-debatt. Bara att det finns mer än en processor att tänka på.
 
Senast ändrad:
ANNONS