Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera på väg

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Jag arbetar inom biltestindustrin….det är vad jag kan säga om det.
Där har man utvecklat en ”kamera” .
Den fungerar så att den ”scannar” av det den ser genom objektivet.
Problemet är väl att skärpan blir på hela bilden oavsett vad man vill eller ej.
Däremot kan man förstora till ca jämförbart med ett tele 1200 mm utan skärpeförlust på en utskrift av ett A4:a. Upplösningen är inte mätbar med dagens tärmer.
Kameran är utvecklad i komponentindustrin kopplad till biltestindustrin, arbetet med att göra GPS-systemet med kartor..navigering osv.
Kameran är nu något stor förstås. Som en mellanformat av större format, ca 3 kilo.
”slutartiden” är som mest ca en 1000 dels sekund.
Vad det innebär i den kameran jämfört med en vanlig kamera vet jag inte.
Men för skärpan torde det vara samma sak:
Det jag föstått, har ljusstyrka, skärpa och oskärpa spelat ut sin roll här. Ljusstyrkan kan tydligen inte mätas med tradisionella termer. Den är bara perfekt. Blixtens era är över.
Cannons och Nikons utvecklare kommer nog att fälla en tår.

Men som sagt jag har bara sett det inom bilindustrin…men funderar varför inte kameraindustrin gör något liknande.

-Anders 2013-09-20
 

Liax

Aktiv medlem
Jag tror det är så enkelt som att det finns olika behov. Själv skulle jag inte vilja ha en kamera där jag inte kan välja var skärpan ska ligga eftersom det tar bort ett kreativt element. Sedan verkar det vara en rätt otymplig historia, kanske inte så lätt att stoppa in i en normalstor kamerakropp.

Men det är klart, jag skulle kunna tänka mig att till exempel en landskaps-, arkitekt, eller produktfotograf skulle kasta sig över en dylik apparat med stor glädje.

Onekligen verkar det vara en spännande historia.
 

Chano

Aktiv medlem
Förlåt det borde ha varit:

Däremot kan man förstora till ca jämförbart med ett tele 12000 mm utan skärpeförlust på en utskrift av ett A4:a. Upplösningen är inte mätbar med dagens tärmer.
-Anders
 

Chano

Aktiv medlem
Priset kommer att ligga på ca 15 000 med hela utrustningen för att ta en bild.
Priset kan inte bli högre eftersom man vill sälja till så stort antal bilar som möjligt.
Det är inte en digitalkamera som vi ser den i dag med sensor och dylikt.
Men med navigeringssystemet följer ju även en ny typ av fotoskrivare direkt kopplad till kameran.
Man väljer om man vill skriva ut på en gång eller spara ner bilden som man ser på baksidan av kameran.

Nåja, jag kan inte svara på alla frågor eftersom det är svårt för mig att veta.
Speciellt när min artikel är skriven år 2013
-Anders
 

KGS

Aktiv medlem
aha det är en sån historia alltså... för att "se" vägen? trodde man skötte sånt med GPS o radar o tocket. Brorsan har automatisk avståndshållning i sitt fordon, det anpassar avståndet till framförvarande till ett inställt värde (vore kul om det sköt iväg fordonet framför med intensiv laser) genom att anpassa farten automagiskt.
 

KGS

Aktiv medlem
Om det var ett skämt så ligger det nog rätt nära vad som är möjligt att åstadkomma ändå, tänk på alla satelliter som snurrar runt o kan se föremål ner till några cm´s storlek på jordytan. Inga billiga pryttlar, men tekniken kommer kanske i mer jordnära (!) applikationer vad det lider...
 

Damocles

Aktiv medlem
Kollar du speglarna på hubble har jag för mig att det var, skulle du göra den spegeln lika stor som mexikanska golfen så är den största variationen bara typ någon centimeter.

Det kan man kalla precision. Men smakar det så kostar det.
 
ANNONS