Annons

Bländar-band på Rolleiflex model T?

Produkter
(logga in för att koppla)

Groth

Aktiv medlem
Hejsan!

Så här efteråt börjar jag ångra mig att jag köpte just modellen T när jag köpte en nyservad Rolleiflex på L-Foto i vansbro.
Det är inget fel på deras jobb, men just T modellen har en akileshäl har jag läst mig till.

Kameran är enkel och med en sammankopplad ratt för Bländare och slutare. Till skillnad från dom lite dyrare modellerna som har en varsin ratt på varsin sida om optiken.

Åter till mitt dilemma, Under fronten på kameran så löper det två papper-/plast band som visar siffrorna i ett fönster upptill och efter 40 års användning så har tillslut ett av banden (för bländare) vikit sig dubbelt och fastnat så det till slut har gått av.

Är det NÅGON som vet om det går att få tag på nya sånna band? eller iaf vart man kan hitta måtten på dessa? Jag funderar på om man kan göra egna på nått sätt, ett besktruket papper på en 120 gr borde kunna fungera.

Tacksam för hjälpsamma pekningar i rätt riktning
 

J. Patric

Aktiv medlem
Hör med Rick Oleson som både håller till på diverse fotoforum samt har hemsidan http://rick_oleson.tripod.com Han har erfarenhet av att byta dessa band i Rolleiflex T.

Är det NÅGON som vet om det går att få tag på nya sånna band? eller iaf vart man kan hitta måtten på dessa? Jag funderar på om man kan göra egna på nått sätt, ett besktruket papper på en 120 gr borde kunna fungera.
Kanske kan papperet lamineras mellan ett par lager Scotch Matt-tejp? Det skulle minska slitaget och är arkivbeständigt. Bara en gissning, så hör med Rick.
 

Groth

Aktiv medlem
JAJUSTDE! Såg hans namn fladdra förbi till en trasig länk tidigare idag.. Får kolla mer.. Hemsidan verkar halvdöd men jag får försöka maila..
 

Smw

Aktiv medlem
Hejsan!

Så här efteråt börjar jag ångra mig att jag köpte just modellen T när jag köpte en nyservad Rolleiflex på L-Foto i vansbro.
Det är inget fel på deras jobb, men just T modellen har en akileshäl har jag läst mig till.

Kameran är enkel och med en sammankopplad ratt för Bländare och slutare. Till skillnad från dom lite dyrare modellerna som har en varsin ratt på varsin sida om optiken.

Åter till mitt dilemma, Under fronten på kameran så löper det två papper-/plast band som visar siffrorna i ett fönster upptill och efter 40 års användning så har tillslut ett av banden (för bländare) vikit sig dubbelt och fastnat så det till slut har gått av.

Är det NÅGON som vet om det går att få tag på nya sånna band? eller iaf vart man kan hitta måtten på dessa? Jag funderar på om man kan göra egna på nått sätt, ett besktruket papper på en 120 gr borde kunna fungera.

Tacksam för hjälpsamma pekningar i rätt riktning
Hej !

Skriv ut på någon sorts plastfilm, typ overhead ex.
Fota av på diafilm.
Gör ett "mini" laminat, ett sånt som man lägger in ett papper mellan två
plastfilmer och värmer ihop.

Kolla med L-F om han hår nått sen tidigare i "bra att ha-lådan".

----------

Lycka till, det är ibland enklare att komma på
tänkbara sätt än att få dem genomförbara.

//MW
 
ANNONS