Annons

Dagens fynd: Yamato Mini-Electro 35

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Japp! För en tjuga blev jag idag ägare till en Yamato Mini-Electro 35

Kände mig rätt nöjd, och ville bara berätta det och visa upp skönheten, samt eventuellt få lite mer info om vad jag köpt. Har googlat en del men hittar inte mycket alls. Gillar designen och att den känns så gedigen. Tolkar inställningsmöjligheterna som att det är fixfokus, fast bländare och att slutartiden kan ställas i 5 olika steg. Ingen info vare sig om bländare eller slutartid, dock. Som ni ser står det Automatic på den. Vari består den automatiken?

Nån som vet nåt? Vacker är den i alla fall :)
 

Bilagor

Olle

Aktiv medlem
Som ni ser står det Automatic på den. Vari består den automatiken?

Nån som vet nåt? Vacker är den i alla fall :)
Jag vet tyvärr inget om ditt lilla vackra nyförvärv. Jag läste en recension här på Fotosidan där det stod att den saknar ljusmätare, men nog ser den ut att ha en selenljusmätare. Kanske står Automatic för bländarautomatik? Dessutom heter den ju även Electro, så nåt elektriskt måste den väl ha. Finns det någon möjlighet att ställa in filmkänslighet?

Olle
 

mb90

Avslutat medlemskap
Av texten på bakplattan att döma så verkar det som om siffrorna på objektivet motsvarar olika ASA/DIN (ISO)-tal så en ren gissning från min sida är att man ställer in objektivet på den siffra som representerar filmens ISO-tal och sedan väljer kameran lämplig slutartid (för precis som Olle säger ser det ut som en selenljusmätare uppe till vänster på framsidan)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Finns ingen möjlighet att ställa in filmkänslighet. Enda inställningarna är ringen på objektivet med lägena B, 2, 3, 4, 5, 6 samt en skala på undersidan av objektivet med texten Distance for flash, samt en spak med lägena 2, 4, 8 meter samt AUTO.

Enligt filmguiden på baksidan ska man t ex för Ilford FP-3 med känsligheten 100 ASA / 21 DIN ställa in läge 5. Etc...

Dessutom enligt nedre raden på filmguiden: "Set shutter on AUTO except for flash"
 

Graylingman

Aktiv medlem
Av texten på bakplattan att döma så verkar det som om siffrorna på objektivet motsvarar olika ASA/DIN (ISO)-tal så en ren gissning från min sida är att man ställer in objektivet på den siffra som representerar filmens ISO-tal och sedan väljer kameran lämplig slutartid (för precis som Olle säger ser det ut som en selenljusmätare uppe till vänster på framsidan)
Just det! Så måste det ju vara. Jag hade lite otur när jag tänkte, tror jag :)
 
ANNONS