Annons

Att ta bilder på klubbar. Rättigheter och skyldigheter..

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Var på klubb i Lördags och hade kameran med några bilder kvar på rullen med mig. Beslutede mig för att göra slut på filmen där. Det var en gayklubb. Absolut inte en dold sådan, regnbågs-flaggan hängde utanför fullt synlig. Jag tolkade detta som att det inte var en hemlig tillställning. Bilderna jag tog var inte tänkta att kunna identifiera personer på. jag fottade utan blixt och ville fånga ljuset på dansgolvet med siluetter.
Problemet var att en i personalen kom fram till mig och i en vänlig ton bad mig att lämna ifrån mig filmen. Jag vägrade detta men föreslog att jag skulle komma förbi i veckan och visa bilderna. Kan man identifiera någon på bilderna kommer jag att lämna ifrån mig just de negativen. har svårt att tänka mig att personen ifråga har rätten att begära detta av mig.
Det jag undrar är vad för rättigheter man har att ta bilder på klubbar och vilka rättigheter har de som driver stället?
MVH
Olav
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De som driver klubben kan förbjuda dig att fotografera men har absolut inte rätt till dina negativ. Dem finns det ingen anledning att lämna ut. Det är din egendom oavsett om de är tagna på rätt sätt eller inte.

Eftersom en klubb är en privat inrättning har ägarna rätt att bestämma vad som gäller. Man bör fråga först om man ska plåta mer än bara sina vänner.
 

olav.karlsson

Aktiv medlem
Det finns alltså ett generelt förbud mot att plåta på liknande platser? Klubbägaren behöver inte sätta upp skyltar eller liknande för att ett förbud skall vara giltigt?
MVH
Olav
 

olav.karlsson

Aktiv medlem
Tack för hänvisningen till artikeln, mycket informativ. Jag har alltså inte gjort något fel. Kommer att visa bilderna för dem ändå. Hur jag gör med neggen de inte gillar vet jag inte än. Jag vet att jag inte kommer att missbruka bilderna. Men man kan förstå att de är misstänksamma.
MVH
Olav
 

Zizilia

Medlem
Ägarna bestämmer allt eller? En ägare som plåtar rena personporträtt, ingen som helst interiör eller stämningsbild, på sin klubb och trots allvarliga och personliga protester lägger ut det hela på nätet? Där har man inget som ofrivillig modell att säga till om?
 

puppetm

Aktiv medlem
Zizilia skrev:
Ägarna bestämmer allt eller? En ägare som plåtar rena personporträtt, ingen som helst interiör eller stämningsbild, på sin klubb och trots allvarliga och personliga protester lägger ut det hela på nätet? Där har man inget som ofrivillig modell att säga till om?
Självklart har du det
 

Zizilia

Medlem
efter 2 månader, både skriftlig och tydlig muntlig vädjan påstår de att de ska?! Inte så mycket att göra annat än att aldrig gå dit mer... :(
 

puppetm

Aktiv medlem
Zizilia skrev:
efter 2 månader, både skriftlig och tydlig muntlig vädjan påstår de att de ska?! Inte så mycket att göra annat än att aldrig gå dit mer... :(
Var där skyltar om fotografering?
Någon information om fotografering?
Även om det var det så får dom inte publicera det utan tillstånd...
 

Johan A

Aktiv medlem
Zizilia skrev:
efter 2 månader, både skriftlig och tydlig muntlig vädjan påstår de att de ska?! Inte så mycket att göra annat än att aldrig gå dit mer... :(
Ska vaddå?

Om dom publicerar bilder som föreställer dig utan ditt tillstånd så bryter dom klart och tydligt mot lagen. Kräv att bilderna plockas bort. I den mån du tror att det hjälper så kan du mycket väl göra en polisanmälan.
 

Ilfirin

Aktiv medlem
Enligt mig ska du anmäla stället ifråga för kränkning. Du har ju bett om att de ska ta bort bilden i två månader! Polisanmäl och lämna in en stämnning.
 

Forslund

Aktiv medlem
Håller med... Lämna in en polisanmälan. Då kommer det bli liv i skällan! Skönt att ge dem en spark i arslet när de tydligt visat att de skiter fullständigt i dig som person.. Kanske ger dem en atnkeställare..
Du kan inte berätta om vilket ställe det är? Jag har nämligen liknande erfarenheter!
 

Zizilia

Medlem
tack för erat stöd ifrågan! :)

...och nej jag tänker naturligtvis inte uppge vilket ställe som lägger ut bilder på mig som jag inte trivs med ;p Tråkigt att du har liknande erfarenheter.
 

kalleh

Aktiv medlem
Här på fotosidan finns en bra artikel om rättigheter/skyldigheter när man fotograferar personer:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746


Summa summarum - man får i stort sett plåta vem som helst, var som helst, så länge det inte används i reklamsammanhang. Om man fotograferar på en klubb kan ägaren förbjuda detta, däremot kan du inte förbjuda honom att fotografera.

MVH

Kalle

ps. Detta är min lekmannauppfattning och bör inte jämföras med juridisk rådgivning ;) ds.
 
ANNONS