Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30 bildrutor per sekund i PAL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majorna

Medlem
Hej!

Någon som vet hur detta fungerar? Jag har spelat in video med min Canon EOS 500D, inställd på PAL 1280x720 HD. Den spelar in i 30 b/s. Kan bara välja mellan 20 el 30 b/s. Men jag kan inte importera dessa klipp i Premiere Elements. Kan endast välja 25 eller 24 b/s. eftersom vi använder PAL systemet. Plockar programmet ut filmrutor själv och i så fall spelar det någon roll, blir det tekniskt sämre?

Vänligen
/Tinah
 

Kimster

Aktiv medlem
Om det står PAL i kameran finner jag det väldigt lustigt om du är 100% säker på att den spelar in i 30 fps

Dubbelkollat det där med en mediaspelare som t.ex QuickTime eller VLC
 

iknor

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet hur detta fungerar? Jag har spelat in video med min Canon EOS 500D, inställd på PAL 1280x720 HD. Den spelar in i 30 b/s. Kan bara välja mellan 20 el 30 b/s. Men jag kan inte importera dessa klipp i Premiere Elements. Kan endast välja 25 eller 24 b/s. eftersom vi använder PAL systemet. Plockar programmet ut filmrutor själv och i så fall spelar det någon roll, blir det tekniskt sämre?

Vänligen
/Tinah
500D är väldigt begränsad när det kommer till film.
De enda alternativen som finns är:
1920 x 1080 i 20 fps
1280 x 720 i 30 fps
640 x 480 i 30 fps
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Du får prova och se vad som händer. Om du kör en film i annan hastighet än den spelades in så kommer rörelserna på filmen att visa det. När du kör full HD tar den 20 rutor i sekunden och i HD tar den 30. Hur ett redigeringsprogram hanterar det om man vill konvertera till en annan hastighet vet jag inte, men PAL och NTSC har inget med inspelningen att göra, utan det är bara kodningen när man spelar upp filmen från kameran.
 

Archangel79

Aktiv medlem
Du får prova och se vad som händer. Om du kör en film i annan hastighet än den spelades in så kommer rörelserna på filmen att visa det. När du kör full HD tar den 20 rutor i sekunden och i HD tar den 30. Hur ett redigeringsprogram hanterar det om man vill konvertera till en annan hastighet vet jag inte, men PAL och NTSC har inget med inspelningen att göra, utan det är bara kodningen när man spelar upp filmen från kameran.
NTSC eller PAL spelar visst roll även vid inspelning då de har olika fps som standard. PAL är i multiplar av 25, dvs 25 eller 50fps medan NTSC kör i multiplar av 30 (29.97 om man ska vara noggrann) dvs 30 eller 60 fps.

Detta kommer reflekteras i de flesta kameror om man väljer PAL eller NTSC. Sen kan många kameror spela in i 24 fps vilket är (var?) filmstandard. Så visst spelar det roll om man väljer PAL eller NTSC i vanliga fall.

Sen visar det sig (om man tex googlar) att just 500D (för att det är en billigare modell?) inte följer denna standard och det är gott om folk som har detta problem och måste konvertera till 25fps själva för att köra i PAL.

Så till trådstartaren, tyvärr verkar ingen enkel lösning finnas utan du får hitta ett program som kan konvertera om framerates, dock lär det inte bli alls lika bra som om man filmade i 25fps från början.
(Kommer ihåg dåliga NTSC till PAL konverteringar på gamla VHS-tiden med fula persienner pga 3:2-pulldown)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
NTSC eller PAL spelar visst roll även vid inspelning då de har olika fps som standard. PAL är i multiplar av 25, dvs 25 eller 50fps medan NTSC kör i multiplar av 30 (29.97 om man ska vara noggrann) dvs 30 eller 60 fps.
NTSC och PAL är olika metoder att koda färginformationen. De är inte direkt kopplade till hur många fps som används. NTSC med 60 fps och PAL med 50 fps är dock de vanligaste, men undantag som Brasilien med PAL och 60 fps (PAL-M) finns dock också.
 

Majorna

Medlem
Tror jag ska ta och prata med mr/mrs Canon :)

Hej!

Tack för alla svar. Det verkar vara problematiskt. Vet inte vad Canon tänkte när han/hon gjorde kameramodellens videofunktion. Filmerna jag spelat in hackar lite. O,k jag får gå på ett annat program och se vad man kan göra åt framerates där. Någon som vet om man har större export-möjligheter i Premiere Pro?

Vänl
/Tinah
 

Kimster

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla svar. Det verkar vara problematiskt. Vet inte vad Canon tänkte när han/hon gjorde kameramodellens videofunktion. Filmerna jag spelat in hackar lite. O,k jag får gå på ett annat program och se vad man kan göra åt framerates där. Någon som vet om man har större export-möjligheter i Premiere Pro?

Vänl
/Tinah
Med Premiere Pro CS5 får man Adobe Media Encoder som har bra med exportmöjligheter.
 

Archangel79

Aktiv medlem
NTSC och PAL är olika metoder att koda färginformationen. De är inte direkt kopplade till hur många fps som används. NTSC med 60 fps och PAL med 50 fps är dock de vanligaste, men undantag som Brasilien med PAL och 60 fps (PAL-M) finns dock också.
Ber om ursäkt för ett OT-svar som det dessutom är lite messerschmitt-varning på...
NTSC och PAL är standarder för analoga TV-sändningar och inte bara ett sätt att koda färg. Standarden innehåller även fps, aspect ratio och antal linjer samt frekvens (för ljudet men även för själva sändningen har jag för mig). Första NTSC-standarden stödde inte ens färg.
PAL hade tex fler linjers upplösning än NTSC.
Och visst finns det andra speciella variationer av både NYSC och PAL runtom i världen, länder som specificerat om det men i de fallen så benämns de även annorlunda (tex NTSC-M).

Dock var dessa standarder som sagt för analoga systemet och i dagsläget med digitala system (som på dessa kameror) är det inte lika relevant. Så visst går det att kombinera PAL-systemet med 30fps men lite udda minst sagt.
 

fredasp

Medlem
Om jag filmar i 30 fps och gör en DVD med 25 fps i Premiere Elements bli slutresultatet hackigt. Därför filmar jag numera bara i 25 fps när jag använder en kamera som klarar detta. Det kanske finns program som klarar denna konvertering bättre än Premiere Elements? Kan H.264-kodningen göra att denna konvertering blir besvärlig?
 

Majorna

Medlem
Har kollat lite teknisk info på EOS-modellerna. Redan modellen efter min EOS 550D har valbart 25 f/s. Standard nu. Så då får jag göra det bästa av mina 30 f/s tills jag köper en ny kamera.
Tack för hjälpen :)
/Tinah
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag, som också har en 500D, ramlade just över en möjlig lösning för alla filmare. Det finns en helt öppen och gratis mjukvara som möjliggör mängder av funktioner som annars är helt omöjliga på flera av Canons kameror (500D, 550D, 600D, 50D, 5D mkii). Mjukvaran tycks ha utvecklats av filmentusiaster och kunniga eldsjälar som vill ha större frihet i filmskapandet.

De funktioner för 500D som jag hittills (efter ett par timmars pillande) har identifierat och uppskattat är för det första att jag numera kan använda helt manuella inställningar för bländare, ISO, slutartid och allt, samt att man får tillgång till focus peaking - en funktion som visar på skärmen var fokus ligger i ett visst läge. Fantastiskt! Dessutom - och det är här trådskaparen kanske blir intresserad - går det att ställa om frameraten till 24p och 25p, så länge som du kör i 1280x720 eller 640x480 (i full HD går det föga förvånande inte att skrämma upp den högre än i 22 fps). Med andra ord kan man därmed faktiskt använda kameran till något annat än små halvdanna filmklipp. Det du dock förlorar är möjligheten att spela in ljud på kameran. Å andra sidan kanske man ändå vill spela in ljudet separat och synka ihop i efterhand.

Jag har ännu inte testat det filmade i ett redigeringsprogram, men jag tvivlar inte en sekund på att det kommer att funka. Mjukvarans hemsida känns riktigt vederhäftigt och det finns noggrant beskrivet hur man går tillväga för att installera och på sätt och vis "cracka" sina kamera.

Alltså, detta är att betrakta som hemmasnickrade grejor och menyer och gränssnittet som hanterar den obegripligt stora mängden nya funktioner är ganska rörigt. Men det fungerar!

Värt att veta är att kameran förvisso får jobba något hårdare om man använder flera av de mer avancerade funktionerna samtidigt och därför blir en gnutta varmare än vanligt samt att batteriet nog drar ur någon procent snabbare, men att hela installationen är fullt återställningsbar ifall man inte gillar det.

Självklart gör man alla saker av den här typen helt på egen risk. Själv är jag dock inte direkt orolig. Det verkar väldigt bra.

Se deras hemsida nedan:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Release_2011Dec22
 

tommypeters

Aktiv medlem
Ja, Magic Lantern finns länkat till förut på forumet, det är beprövat.

Försvinner möjligheten till att spela in ljud när du installerar Magic Lantern, när du tvingar på en annan fps, eller vid något annat tillfälle?
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag såg det i efterhand. Det verkar vara old news, även om det inte var det för mig! :)

Möjligheten att spela in ljud försvinner när man tvingar på en annan fps. Stänger man av alla ML-funktioner fungerar kameran precis som vanligt.
 

Archangel79

Aktiv medlem
Jag såg det i efterhand. Det verkar vara old news, även om det inte var det för mig! :)

Möjligheten att spela in ljud försvinner när man tvingar på en annan fps. Stänger man av alla ML-funktioner fungerar kameran precis som vanligt.
Det sköna är att man installerar det på minneskortet, så stoppar man i ett annat minneskort så fungerar kameran precis som vanligt.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Ja! Det är jäkligt bra. Sen att man när man filmar möjligen bränner minneskort som ved på valborg, så att man måste installera det på alla minneskort man tänkt använda får man väl stå ut med. :)
 

Archangel79

Aktiv medlem
Ja! Det är jäkligt bra. Sen att man när man filmar möjligen bränner minneskort som ved på valborg, så att man måste installera det på alla minneskort man tänkt använda får man väl stå ut med. :)
Som tur är så är installationsprocessen lätt (tyckte jag i alla fall). Jag kör det på min 60D och har det på ett minneskort för att filma och för att köra time lapse med. Så har jag ett minneskort som jag stoppar i när jag bara ska fota.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Som tur är så är installationsprocessen lätt (tyckte jag i alla fall). Jag kör det på min 60D och har det på ett minneskort för att filma och för att köra time lapse med. Så har jag ett minneskort som jag stoppar i när jag bara ska fota.
Jo, det håller jag med om. Mycket enkelt. Vad är den stora nyttan för just filmfunktion med ML på din 60D? Möjliggör den annars inte helt manuella inställningar?
 

Archangel79

Aktiv medlem
Jo, det håller jag med om. Mycket enkelt. Vad är den stora nyttan för just filmfunktion med ML på din 60D? Möjliggör den annars inte helt manuella inställningar?
Helt ärligt så installerade jag den mest för att kunna köra time lapse direkt i kameran.
Dock så ska den ju ha lite mer inställningar även för filmande även om den som du säger redan har ordentligt med manuella inställningar redan. Har tex för mig att man kan mecka mer med ljudet än man kan innan.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Helt ärligt så installerade jag den mest för att kunna köra time lapse direkt i kameran.
Dock så ska den ju ha lite mer inställningar även för filmande även om den som du säger redan har ordentligt med manuella inställningar redan. Har tex för mig att man kan mecka mer med ljudet än man kan innan.
Det är definitivt ett tillräckligt skäl. Jag förstår inte att man inte alltid inkluderar en sådan funktion på alla moderna kameror. Jag tycker det är lite sniket. Men det gäller ju att hålla igen på funktioner för att kunna sälja dem separat.
 
ANNONS