Annons

550d utan skiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Libzter

Ny medlem
Hej! Jag har precis köpt mig en begagnad 550d för att filma med men jag fick varken med en usb-kabel eller cd-skiva. Usb-kabeln är väl bara att beställa för en mindre peng, och det går att ladda ner olika mjukvaror från canons hemsida, men vilka är det man "måste" ha?
 

mapem

Aktiv medlem
Du "måste" inte ha något alls av dem!

Det du kan ha nytta av är DPP om du vill fota i raw-format och inte har någon annan råkonverterare som LR eller Elements.

Tittprogrammet Zoombrowser kan du strunta i, det är inte något bra program tycker i alla fall jag. Det är avsett för att titta på bilder, men det kan du göra ändå med Windows verktyg.

Och de andra är inte heller något du normalt behöver. Jag använder själv inget av de program som kom med skivan.
 

Ingju

Aktiv medlem
Beror väl på vad du vill göra. jag använder Canons program en hel del, de är faktiskt riktigt användbara. I EOS Utility kan bl.a. kameran köras från en dator, bilder laddas till datorn mm, med Zoom Browser klarar t.o.m en medemåttig "bärbar" att visa filmer från kameran och DPP fungerar bra som framkallare av rå.bilder mm. Det finns förståss en rad andra program som klarar detta men då kostar det extra.
 

Ingju

Aktiv medlem
Ska man ha de funktionerna så måste man ha programvara för det det, men man behöver givitvis inte hellar ha någon dator för att kunna fotografera, bara att lämna minneskortet till någon fotoaffär eller behålla allt i minneskortet och sen se det på en TV.
 

mapem

Aktiv medlem
Libzter frågade om man måste ha Canons program, och det måste man ju inte alls, men har man inget annat för råfiler är ju DPP bra, naturligtvis.

EOS utlity har jag själv aldrig nånsin använt. Har aldrig känt något behov att köra kameran från datorn. Och ladda ner bilder gör man hur lätt som helst utan detta program. Bara att plugga in sladden och välja mapp för bilderna. Zoombrowser provade jag när jag var ny Canon-ägare och det hängde sig väldigt ofta.

Men det är ju enkelt, och gratis, att ladda ner programmen om man har en Canonkamera, så det är ju bara att göra och testa själv om man vill. Men man måste verkligen inte det för att kunna använda kameran.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det som går att ladda ner från Canons hemsidor är uppgraderingar som kräver att det finns en installerad version på datorn. Varför de har gjort så är obegripligt. Men det finns sätt att krintå det. Man behöver "bara" peta in några värden i registryt. Dock minns jag inte vad. Men det går att hitta på nätet.

Jag tycker att EOS Utility är nödvändig. Det finns vissa kamerainställningar som bara går att göra med den.
Och jag tycker att DPP är mycket lättanvänd och smidig för basal efterbearbetning.

Petter ...
 
ANNONS