Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bevaras diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej,
Jag behöver teknisk hjälp!
Jag brukar bevara mina diabilder i matt "pergamyn" pappers negativfickor. Duger det
att göra så eller borde jag ändra denna metoden
till bättre varianter?
Jag är tacksam för alla svar..
Affan
 

RolandM

Aktiv medlem
Har diabilder som är 45 år gamla som det fortfarande går att se vad de föreställer. De är lagrade i Agfas glasade plastramar och igenlimmade. För min egen del så räcker det att bilderna håler i ca 50 år til, sen har jag ingen direkt nytta av dessa. Men innan dess har daotorer och sakannerutrustningar samt minnesenheter blivit så stabila och duktiga att allt kan lagras på datamedia i flera identiska exemplar, på skivor och det vi idag kallar hårdiskar el dyl för snabb åtkomst.

/Roland ej orolig för framtiden
 

adan

Aktiv medlem
Hej Roland,
Tack för ditt svar, men jag menade bara bevaring rent i fysisk miljö. Du säger att hålla diabilderna igentejpade i plastmiljö verkade suvärent. Men är det nåt fel att stoppa dem i pappersfickor?
Mvh
Affan
 

Johan A

Aktiv medlem
Förvaring av film i pergamynfickor låter spontant som ett relativt säkert förvaringssätt men det är mycket annat som spelar in också. Hur förvaras pergamynfickorna i sin tur till exempel? I vilken typ av lådor/album? Hur är miljö, temperatur, luftfuktighet etc?

Oavsett vilket system du väljer så finns garanterat flera som är både bättre ock sämre. Vilket man väljer får ofrånkomligen ställas i relation till hur mycket arbete man vill lägga ner och icke minst hur mycket pengar man har. Och nog får man ställa sig frågan hur viktigt det är att alla bilder man tar garanteras 100 års fysisk livslängd eller mer.

Pröva att söka på ämnet här på fotosidan. Det har diskuterats ganska flitigt tidigare. Annars tror jag nog att du kan vara ganska lugn.
 

adan

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Johan!
Jag hade läst denna diskussion några år sedan men
så vitt jag minns, kom det bara bevaring i plast till tal, dock ej papper. Ändå försökte jag hitta denna diskussion genom olika sökord, men det var förgäves!
Adan
 
ANNONS