Annons

Owner's Name i EXIF-data Powershot G5

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanv

Aktiv medlem
Om man har en Canon Powershot G5 (och ev. G3) så finns det en funktion i EXIF-filen som visar namnet på t.ex. bildens ägare, s.k. Owner's Name. Vad jag vet så finns det ingen information i manualen om hur man ställer in denna fil.

Gör så här:
- starta ZoomBrowser EX
- välj Tools/Remote shooting
- i det avlånga Shooting - Remote-fönstret
väljer du Camera(C)/Camera settings
- I Owner's Name-rutan skriver du det namn du vill att dina bilder alltid ska märkas med i EXIF-filen

En mycket smart funktion tycker jag.

MVH
Håkan Vikander
 

Bilagor

Biber

Aktiv medlem
Det kanske kan vara praktiskt med sitt mobilnummer där om man har en digitalkamera, på så vis blir det lättare för folk att ta kontakt om det händer något.
 

hakanv

Aktiv medlem
jamner skrev:
Borde inte namnet man lägger i EXIF-filen gå att läsa i Photoshop?

Jeppe
Ja, det borde den väl kunna tycker man (i Photoshop 7 syns den inte, men kanske någon vet om det syns i Photoshop CS?). I Adobe Photoshop Album 2.0 syns namnet i alla fall, och även i t.ex. BreezeBrowser:

File:
blixt0005.JPG
File size: 1926KB
Image Serial Number: 108-0802
Camera Model: Canon PowerShot G5
Firmware: Firmware Version 1.00
Owner: Håkan Vikander
Date/Time: 2004:02:05 19:17:13
Shutter speed: 1/60 sec
Aperture: 2,0
Exposure mode: Auto
Flash: External E-TTL
Flash EF guide number: 3,72
Metering mode: Evaluative
Drive mode: Single frame shooting
ISO: Auto
Lens: 7,0 to 28,0 mm
Focal length: 7,0mm
Subject distance: 0,49 m
AF mode: Single AF
Image size: 2592 x 1944
Rotation: none
Image quality: Superfine
White balance: Auto
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Picture Effect: Normal

/Håkan
 

niklasl

Aktiv medlem
hakanv skrev:
Om man har en Canon Powershot G5 (och ev. G3) så finns det en funktion i EXIF-filen som visar namnet på t.ex. bildens ägare, s.k. Owner's Name. Vad jag vet så finns det ingen information i manualen om hur man ställer in denna fil.

Gör så här:
- starta ZoomBrowser EX
- välj Tools/Remote shooting
- i det avlånga Shooting - Remote-fönstret
väljer du Camera(C)/Camera settings
- I Owner's Name-rutan skriver du det namn du vill att dina bilder alltid ska märkas med i EXIF-filen

En mycket smart funktion tycker jag.

MVH
Håkan Vikander
Bra tips! Men var sker märkningen? I kameran eller i programmet? Gäller detta även raw-filer med Canons DSLR?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Märkningen sker i kameran, även med RAW-filer ja, åtminstone med 10D och säkert också med Canons alla kameran. Ett ganska bra sätt att stöldmärka kameran på. Väldigt få vet om detta.
 

slowcoder

Aktiv medlem
EXIF informationen från en JPEG fil går t.om att läsa i Windows XP utan Photoshop..

Högerklicka på filen, välj "Properties", välj den andra tabben på dialogrutan som dyker upp.. Där är den grundläggande EXIF informationen.. Klicka på "Advanced" för att få fram all EXIF

/James
 
ANNONS