Annons

Någon som samlar på äldre smalfilmskameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografica

Aktiv medlem
Det är allt för sällan som det i detta forumet pratas om äldre smalfilmskameror.Gäller alla kategorier från 1920-talets Pathé 9,5mm, till 2x8mm (dubbelåttan) Super8, Single 8 och S8 ljud.
Det mest uppseendeväckande och faktiskt ganska klurigt vad gäller smalfilm fick jag via ett inlägg här på Fotosidan veta, nämligen att nu när Kodachromefilm ej längre framkallas så finns det ett labb i USA som framkallar filmen till svartvit negativ film. Därefter konverterar man filmen till DVD och i samband därmed "vänder" man den digitalt i datorn till positiv. Dock blir filmen ej i färg och den bara till negativ framkallade smalfilmen får Du ej tillbaka.
Samlar Du själv eller känner någon som gillar amatörfilmning från förr i tiden så hör av Dig här.Tror inte vi behöver något nytt forum - Retrokameror duger gott. Släpp diskussionerna loss!
Nils-Harald Ottosson
Kameramuseet i Olofström & Fotograficasamlarmarknaden i Olofström
www.museikameror.olofstrom.net
 
Smalfilmskameror spännande!

Hej
Jag är jätteintreserad av gamla smalfilmskameror - tycker de är fantastiskt härliga prylar men också lite av nostalgiska skäl. Mitt intresse har jag ärvt av min mor som var en entusiastisk hobbyfilmare. Jag har således film från hela min uppväxt och även tiden dessförrinnan.

Hennes kameror står nu på min bokhylla och jag skulle gärna vilja använda dem igen - men tyvärr finns det ju ingen film! Har ett 20-tal oexponerade Kodachrome 25 och 40 i kylen från sent 80tal - men som sagt, de går ej att framkalla längre.

Kamerorna är av märket Bell&Howell 240 och Beaulieu R16 Automatic och verkar vara rejäla prylar i utmärkt skick. Hört att det finns en firma i Tyskland som säljer och framkallar 16mm:s film till atmosfäriska priser.

Många av mors filmer från "förr" kan nog vara av ett visst allmänt intresse "eftersom det finns mycket material filmat i södra Sverige - Skåne - Blekinge och Småland. De ligger på 4-600 meters rullaroch jag skulle gärna vilja föra över till dvd - men även detta tycks kosta en smärre förmögenhet att få gjort. Men, huvudfrågan är hur skaffa film som går att framkalla och mata kamerorna med till hyfsad kostnad? Kontaktade SR:s labb - men dom hade inte den servicen längre.
Någon som har ett tips?



Det är allt för sällan som det i detta forumet pratas om äldre smalfilmskameror.Gäller alla kategorier från 1920-talets Pathé 9,5mm, till 2x8mm (dubbelåttan) Super8, Single 8 och S8 ljud.
Det mest uppseendeväckande och faktiskt ganska klurigt vad gäller smalfilm fick jag via ett inlägg här på Fotosidan veta, nämligen att nu när Kodachromefilm ej längre framkallas så finns det ett labb i USA som framkallar filmen till svartvit negativ film. Därefter konverterar man filmen till DVD och i samband därmed "vänder" man den digitalt i datorn till positiv. Dock blir filmen ej i färg och den bara till negativ framkallade smalfilmen får Du ej tillbaka.
Samlar Du själv eller känner någon som gillar amatörfilmning från förr i tiden så hör av Dig här.Tror inte vi behöver något nytt forum - Retrokameror duger gott. Släpp diskussionerna loss!
Nils-Harald Ottosson
Kameramuseet i Olofström & Fotograficasamlarmarknaden i Olofström
www.museikameror.olofstrom.net
 

Kenho

Aktiv medlem
Hej
Jag är jätteintreserad av gamla smalfilmskameror - tycker de är fantastiskt härliga prylar men också lite av nostalgiska skäl. Mitt intresse har jag ärvt av min mor som var en entusiastisk hobbyfilmare. Jag har således film från hela min uppväxt och även tiden dessförrinnan.

Hennes kameror står nu på min bokhylla och jag skulle gärna vilja använda dem igen - men tyvärr finns det ju ingen film! Har ett 20-tal oexponerade Kodachrome 25 och 40 i kylen från sent 80tal - men som sagt, de går ej att framkalla längre.

Kamerorna är av märket Bell&Howell 240 och Beaulieu R16 Automatic och verkar vara rejäla prylar i utmärkt skick. Hört att det finns en firma i Tyskland som säljer och framkallar 16mm:s film till atmosfäriska priser.

Många av mors filmer från "förr" kan nog vara av ett visst allmänt intresse "eftersom det finns mycket material filmat i södra Sverige - Skåne - Blekinge och Småland. De ligger på 4-600 meters rullaroch jag skulle gärna vilja föra över till dvd - men även detta tycks kosta en smärre förmögenhet att få gjort. Men, huvudfrågan är hur skaffa film som går att framkalla och mata kamerorna med till hyfsad kostnad? Kontaktade SR:s labb - men dom hade inte den servicen längre.
Någon som har ett tips?
Om du inte kan lämna in den så går det att filma duken om du har en projektor. Inte optimalt men det blir förvånansvärt ok.
 

Urr

Aktiv medlem
8 mm smalfilmskameror har jag några stycken.

Tre favoriter i vitrinskåpet: Eumig C3 grå med Eumigs egen optik. Jag har även svart med Schneideroptik. Paillard B2 med två objektiv i revolverfattning. (Yvar 13 resp 36mm)
Samt Zeiss Movikon (30-tal) med sonnar 2,0 F=1 cm.

Små, men massivt byggda kameror. Samt fjäderdrivna, så klart.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Tack för snabbt tips. Tyvärr tillhandahar företaget endast negativ 16mm. Jag tänker mig förmodligen reversalfilm för senare överföring till dvd.
Jag hittade en film på deras sida som är positiv 26mm, men det är en "laboratoriefilm" och vad de menar med det vet jag inte så mina kunskaper i filmteknisk engelska inte är så goda... länkar iaf så kanske du eller någon annan vet bättre.

http://www.filmotec.de/wp-content/uploads/2010/08/V-I-TI-PF2-e.pdf
 

mb90

Avslutat medlemskap
När det gäller film och framkallning så finns exempelvis Andec i Tyskland som säljer och framkallar film i både 8, 16 och 35 mm format. Wittner är ett annat tysk företag som saluför och framkallar 8/16 mm film. När det gäller överföring film till dvd och dylikt är Uppsala Bildteknik ett namn som brukar höras i sammanhanget.

Jag har själv ingen erfarenhet av dessa företag men har några super8 och dubbel8-kameror i ”samlingen” som jag har funderat på att köpa prova medan det ännu finns film att få tag på, tyvärr har jag inte kommit till skott ännu.
 
Stort tack för informationen! Men...det är nog bara att skippa tankarna på att försöka filma analogt. Med ett pris på över 600 SEK för 2,5 min 16mm film och framkallning - är det knappast ekonomiskt motiverat. Det finns som bekant gränser för allt! Suck ! Och inte lär väl efterfrågan öka heller i framtiden så att Kodak kommer på andra tankar....!



När det gäller film och framkallning så finns exempelvis Andec i Tyskland som säljer och framkallar film i både 8, 16 och 35 mm format. Wittner är ett annat tysk företag som saluför och framkallar 8/16 mm film. När det gäller överföring film till dvd och dylikt är Uppsala Bildteknik ett namn som brukar höras i sammanhanget.

Jag har själv ingen erfarenhet av dessa företag men har några super8 och dubbel8-kameror i ”samlingen” som jag har funderat på att köpa prova medan det ännu finns film att få tag på, tyvärr har jag inte kommit till skott ännu.
 

Disajners

Avslutat medlemskap
Fungerande Yashica U-G, dubbelåtta, från 1960-talet

Jag har en Fungerande Yashica U-G, från nån gång på 1960-talet efter min mormor. Behöver bara rengöras lite. Jag inser att det verkar i princip omöjligt att få tag i dubbelåttafilm och om möjligt ännu svårare att få den framkallad (i färg) för att köras i originalprojektor.

Men går det alls att få tag på film till dubbelåtta?
Är det alls nån som använder såna filmkameror nu för tiden, eller är kamerorna bara rena samlarobjekt?
Jag funderar för övrigt på att sälja den.

/ Lena
 

stsi01

Ny medlem
filmar 16 mm

Hej!

Gillar äldre saker, och vill använda dom.
Filmade mycket på 70-talet, först med standard 8, och sedan vart det 16 mm.
Kameran jag hade då var en Bolex/Reflex, med massor av olika objektiv.
( Men dessvärre sålde jag kameran)
Nu skall jag börja filma igen efter 40 års vila.
Nu har jag kommit över en Keystone A-12, från 50 talet.
Och nu från USA en Bell-Howell, Filmo 70a, från 20 talet.
Den kameran skall jag använda nu, men det sitter bara ett 1 inch objektiv, nu.
Men jag skall nog bygga vidare på kameran.
Har beställt svart/vit film dubbelperforerad, 30 meter. nu.
Det kommer att bli en återinvigning, av filmande.
Annars är jag trött på allt det moderna, Ibland är det ju bra.
Som exempel att skriva ner det här på datorn.
( Standard 8 kameran har jag kvar, en Gevavert Zoomex, med exp-mätare.)
I denna satt ett batteri, PX1. Batteri har jag också beställt.
Det fans ej heller är i Sverige.

Var rädd om era klenoder.

Sten-Eric Silfverling
 

oyegie

Aktiv medlem
Varför så fruktansvärt dyrt med super8 kasseter,några hundringar får man pröjsa och sen kostar en vanlig 35mm rulle några tior.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nja, det är nog faktiskt inte så konstigt. Super-8 säljs ju i mycket få antal jämfört med 35 mm-rullar. Dessutom är ju en Super-8 film nästan 10 gånger så lång som en 135-36 film... Och senast jag köpte 135-36 film så kostade den svartvita rullen 70 kr och färgrullen en hundring.

Har för egen del en frys fylld med förskräckande många (nya) Super-8 filmrullar. Kodachrome-filmerna framkallas ju inte längre, men jag har även andra färg- och svartvita filmer som fortfarande går att framkalla.

Jag har i princip lagt av med att filma och frysboxen står inte hemma hos mig, men nästa gång jag åker dit borde jag väl ta mig samman och inventera det jag har kvar, och sedan sälja av det mesta (givetvis billigare än vad som går att få via länkarna ovan).


Sedan har jag också ett antal Dubbel-8, Super-8 och 16 mm-kameror liggande, som Beaulieu, Elmo, Paillard och B&H. Har bl.a.tre Cooke-objektiv, samt ett par ljudfilmsprojektorer. Fast det var inte meningen att jag skulle börja samla...
 

stsi01

Ny medlem
Har börjat Filmat igen!

Jag har iallafall börjat filma lite igen, Har gjort iordning en Bolex Reflex ,REX 16,Kamera från 1967, från usa.
Komplettering av ny Uppdrags vev, ögonmussla, har tillverkat i svarven, en ring till, ögon okuläret, m.m.

Filmade lite i sommras, med svart vit. Gick jätte bra.
Köpte film och framkallning i Tyskland.( Formapan 200), runt 600 kronor.

Har nu också börjat Sammlat på Mig, Helan och Halvan filmer från 1928-1932, ca, både Ljud och stumfilm
Och massa andra 16 mm/Film.
Har också börjat lagat upp filmer som har legat liggandes.

Nästa gång blir det Färgfilm.

Om man jämför priser från 70-talet, och nu 2014, på 16 mm film och framkallning.
Så är det ju på samma Nivå.
Alltså

200 kronor , 1970 )är samma som 1504 kronor, idag.
Och en Rulle färgfilm idag och framkallning( ingår kostar). runt 1000 kronor.


Hälsningar

Sten-Eric
 
ANNONS