Annons

e-postutskick effektivt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Om jag vill skicka ut ett erbjudande till många tidningar utan att alla adresser syns i adressrutan när tidningarna får mejlet, hur gör jag då? Om jag har 50 adresser så blir det lite kämpigt att mejla 50 gånger med samma innehåll. Finns det något mejlprogram som klarar detta?
 

Tidy

Aktiv medlem
Ett sätt att lösa det på är att i adressfältet ge en dummy-adress, t ex en adress till sig själv, och lägga de andra adresserna i BCC-fältet (Blind Carbon Copy). Då syns inte adresserna för mottagarna.
Vad det kallas beror på vilket mailprogram du använder, men på svenska borde det heta hemlig kopia eller något liknande.
 
Senast ändrad:

jpersson

Aktiv medlem
Tidy skrev:
Ett sätt att lösa det på är att i adressfältet ge en dummy-adress, t ex en adress till sig själv, och lägga de andra adresserna i BCC-fältet (Blind Carbon Copy). Då syns inte adresserna för mottagarna.
Du kan inte lita på den lösningen utan att först verifiera den. BCC-fältet är inte helt standardiserat. Då är det mer säkert att lägga in adresserna i en epostlista (typ Majordomo) eller skicka ett separat brev til varje mottagare (det kan ''enkelt'' automatiseras).
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tonyeagle skrev:
Om jag vill skicka ut ett erbjudande till många tidningar utan att alla adresser syns i adressrutan när tidningarna får mejlet, hur gör jag då? Om jag har 50 adresser så blir det lite kämpigt att mejla 50 gånger med samma innehåll. Finns det något mejlprogram som klarar detta?
Inte för att vara dum och dissa ditt erbjudande, men själv är jag redaktör och dumpar i princip alla erbjudanden via mail. Öppnar dem inte ens.
Den gamla vanliga telefonen är bättre.
 

Toste

Aktiv medlem
Re: Re: e-postutskick effektivt?

Calle S skrev:
Den gamla vanliga telefonen är bättre.
Nej usch. Jag bekämpar all marknadsföring som sker per telefon genom att ALDRIG köpa eller medverka i någon marknadsundersökning av någon som ringer mig. Mail är jag däremot mer positiv till.
Som privatperson är jag givetvis ansluten till NIX registret.

mvh/Torsten som inte är redaktör
 

FouFoto

Aktiv medlem
När en säljare på ett företag ringer upp mig som privatperson kvällstid så brukar jag svara att jag vill ha hans/hennes hem-telefonnr så jag kan ringa upp lite senare när jag har tid.....

Mail är bättre!

Kör "BlindCopyCarbon" (bcc)!
 
Senast ändrad:

puppetm

Aktiv medlem
Alfons2 skrev:
När en säljare på ett företag ringer upp mig som privatperson kvällstid så brukar jag svara att jag vill ha hans/hennes hem-telefonnr så jag kan ringa upp lite senare när jag har tid.....

Mail är bättre!

Kör "BlindCopyCarbon" (bcc)!
Då tycker jag du ska tänka om lite?
Varför ringer dom på kvällen? För folk är hemma då?
Kanske, snälla tänk lite

MVH Daniel
som jobbar som telefonbokare
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jag är emot företag som inriktar sig mot privatpersoner kvällstid.

Vi har idag brev, mail, fax, tidningar, TV, radio etc.

Tycker det räcker med det.

Jag är ansluten till NIX men det verkar inte hjälpa i samtliga fall....


Precis när man ska till att natta barnen efter en lång arbetsdag och diverse "hemmagöra" så ringer de...

Möjligtvis att jag ändrar inställning när mer fridid ges när barnen blir äldre och tillvaron blir lite mindre stressig.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Tidy skrev:
Ett sätt att lösa det på är att i adressfältet ge en dummy-adress, t ex en adress till sig själv, och lägga de andra adresserna i BCC-fältet (Blind Carbon Copy). Då syns inte adresserna för mottagarna.
Vad det kallas beror på vilket mailprogram du använder, men på svenska borde det heta hemlig kopia eller något liknande.
Du behöver inte ange någon dummy-adress.
Ta bara en av dina mottagare och använd som mottagare. Övriga i bcc.
 

Tidy

Aktiv medlem
Jovisst kan man göra det, men det kan se lite dumt ut. Om man t ex skickar ett mail till Expressen och man har Aftonbladet i BCC så kanske Aftonbladet undrar varför de fick mailet när det står Expressen i adressfältet. Ett dåligt exempel men... ;) Det kanske är bättre att ha en neutral adress i adressfältet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Observera dock att om mottagaren kör hotmail och du skickar till BCC så kommer mailet att sorteras in i Skräpkorgen. Dock har väl de flesta mottagarna inte det.

SamLogic MultiMailer är ett enkelt och användbart program för ändamålet. Är dock ett betalprogram.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: e-postutskick effektivt?

Toste skrev:
Nej usch. Jag bekämpar all marknadsföring som sker per telefon genom att ALDRIG köpa eller medverka i någon marknadsundersökning av någon som ringer mig.
Håller med dig när det gäller min hemtelefon. På jobbet är det en annan sak. Den som tar sig tiden och lyfter på luren och ringer mig vill ju verkligen något. Mail är för slött och oengagerat. Dessutom sker det inga "spamsamtal" till jobbet, men en jäkla massa spam via mail.
Som privatperson är jag givetvis ansluten till NIX registret.
Jag har anmält mig två gånger till NIX men inget har hänt:-(
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Alfons2 skrev:
Mail är bättre!
Nej, inte vad gäller att sälja sina tjänster till företag, speciellt inte på tidningar och byråer, tro mig.
Vill man som fotograf sälja in sig på en tidning eller byrå, så handlar det om personlig kontakt.
Så är det bara. Jag läser knappt mailen. Är det däremot någon som ringer, låter intressant är det en annan sak.

Mail soppas bort, seriösa ansökningar samtidigt som allt spam.
 

haze

Aktiv medlem
Håller helt med Kalle.

Det är därför telemarketing bara växer. Folk har helt enkelt svårt att säga ifrån.

Ett mail skippar man ju bara. Vet inte hur ni har det däruppe men här skriker företagen efter telefonsäljare inom alla områden. Så det måste ju löna sig.

Men din fråga gällde mail så jag instämmer där med Peter ovan, GroupMail Free funkar kanon, gratis upp till 100 pers.

Bara att gruppera kunderna i grupper om hundra och skicka.
 

kuisma

Aktiv medlem
För mig fungerar NIX-registret rätt ok. Visst, inte till 100% - senaste i veckan blev jag uppring av en säljare som bokstavligen kastade på luren i örat när jag nämnde NIX.
Däremot _får_ en organisation som har en "etablerat kundkontakt" ringa upp dig, även om du har registrerat dig hos NIX. "Etablerad kundkontakt" kan innebära i princip vilka lösa förbilderlser som helst.

Ska man gå ut med epost, se till att e-breven är PERSONLIGA! Allt annat kommer annars kastas som spam. Det kan räcka med att inledningen är personlig; "Hej Sune Random. Jag såg på er hemsidan att du är bildansvarig för er tidning och kontaktar dig i egenskap av sådan" följt av sin presentation av sig och sin verksamhet. Det gör hela skillnaden. Hur hanterar ni spam själva? För spam är ju vad det är frågan om.
 
ANNONS