Annons

Skärmen på Apple MacBook Air eller Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Tor_Li

Avslutat medlemskap
Hej Forumet

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

Det är inte frågan om avancerad, eller proffessionell bildbehandling, då jag är amatör.

Tänkte att använda den som Foto Laptop. Men då måste ju skärmen funka...

Portabiliteten är viktigare än en separat stor - men stationär, bildskärm.

Har tittat på en mängd LapTops men tycker att skärmarna är dåliga. Iaf för foto. Du måste upp i prisklass för att få bra skärm. Har någon ett bra tips? Är inte rabiat på något sätt. Det måste inte vara Apple.

Kravet är att kunna föra över bilder från kameran, behandla och lagra dem i datorn, och kunna skicka bilden till tex Crimson för att få tillbaka en pappersbild eller canvas eller vad det nu kan vara, som iaf någorlunda, ser likadan ut som bilden gör på skärmen.

Det är ju det jag vill - som Kung Louie sa...

mvh
/Tor_Li
 

Przemek

Aktiv medlem
Största problemet du kommer ha med skärmen på macbook är svärtan. Macbook har TN-panel i skärmen, vilken är den minst lämpliga för bildbehandling. Själv kör jag med IPS-skärm hemma och när jag jämförde några bilder på den och sedan samma bilder på min macbook pro så slog det mig hur dåligt mörka toner återges på macbooken, de blir helt svarta istället för gråa, och hur jag än tittar på skärmen så kan jag inte urskilja dessa.

Möjligt att du kan kalibrera skärmen för rätt visning av toner, jag har inte testat det än.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Hej Forumet

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

Det är inte frågan om avancerad, eller proffessionell bildbehandling, då jag är amatör.

Tänkte att använda den som Foto Laptop. Men då måste ju skärmen funka...

Portabiliteten är viktigare än en separat stor - men stationär, bildskärm.

Har tittat på en mängd LapTops men tycker att skärmarna är dåliga. Iaf för foto. Du måste upp i prisklass för att få bra skärm. Har någon ett bra tips? Är inte rabiat på något sätt. Det måste inte vara Apple.

Kravet är att kunna föra över bilder från kameran, behandla och lagra dem i datorn, och kunna skicka bilden till tex Crimson för att få tillbaka en pappersbild eller canvas eller vad det nu kan vara, som iaf någorlunda, ser likadan ut som bilden gör på skärmen.

Det är ju det jag vill - som Kung Louie sa...

mvh
/Tor_Li
Du kan nog hjälpligt bildbehandla med den, men jag skulle aldrig överväga att göra det om jag hade valet att köra med en riktig skärm med IPS-panel. Precis som sagts innan kommer partier vara svarta på din MBP när det finns detaljer på IPS:en. Om du ska köpa så har ju Air mycket trevligare upplösning, så satsa på en sån i så fall, eller ännu hellre vänta tills de nya kommer som antagligen har retinaskärmar=MYCKET bättre.
 

easyrider

Aktiv medlem
Hej Forumet

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

Det är inte frågan om avancerad, eller proffessionell bildbehandling, då jag är amatör.

Tänkte att använda den som Foto Laptop. Men då måste ju skärmen funka...

Portabiliteten är viktigare än en separat stor - men stationär, bildskärm.

Har tittat på en mängd LapTops men tycker att skärmarna är dåliga. Iaf för foto. Du måste upp i prisklass för att få bra skärm. Har någon ett bra tips? Är inte rabiat på något sätt. Det måste inte vara Apple.

Kravet är att kunna föra över bilder från kameran, behandla och lagra dem i datorn, och kunna skicka bilden till tex Crimson för att få tillbaka en pappersbild eller canvas eller vad det nu kan vara, som iaf någorlunda, ser likadan ut som bilden gör på skärmen.

Det är ju det jag vill - som Kung Louie sa...

mvh
/Tor_Li
Det funkar. Har en Mbp 2008 med matt skärm, en matt skärm är att föredra. Finns fotografer som laddar till bildbyråer med Mbp. Det går att se färgerna rätt så bra även om de skiftar vid betraktningvinkel. Jag kalibrerade min manuellt, dvs utan kalibreringsverktyg. Tror inte att det är lönt att använda kalibrator på den typen av panel. Hur det är med MBA och nyare modeller av MBP vet jag inte. Som tidigare har nämnts så går det inte jämföra med stationär kalibrerad eizo, nec eller dylikt. Men beroende på vilken typ av bilder du tar går det fint för att bildbehandla och sedan skicka vidare till crimson.
 

ErlandH

Aktiv medlem
MBP13 har klart större färgomfång än motsvarande MBA. Den senare har lite högre upplösning, men der spelar mindre roll. MBP13 har möjligen den bästa skärmen man kan få i den storleken o prislaget.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
MBP13 har klart större färgomfång än motsvarande MBA. Den senare har lite högre upplösning, men der spelar mindre roll. MBP13 har möjligen den bästa skärmen man kan få i den storleken o prislaget.
Där har du faktiskt rätt, fingrarna agerade utan att de fått korrekta order av huvudkontoret antar jag. Bortse från mitt tips om MBA! Står dock fortfarande fast vid att en extern display verkligen krossar MBP i färgåtergivning, sen att det GÅR att bildbehandla är ju klart, men varför? Om du ska ha matt, då är det 15" som gäller och dessutom kostar bara den matta finishen nästan lika mycket som en Dell u2312...
 

Falumas

Aktiv medlem
Grov bildbehandling räcker skärmarna bra till på dom flesta premium laptops, men skall man få till den sista finishingen med finavstämning av vitbalans, kurvor osv så behövs en IPS-skärm. Mig veterligen är det bara HP som erbjuder det på laptops just nu.

/Karl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en MacBook Pro 15 och en MacBook Air 11.
Båda är profilerade med I1 Dispaly Pro.För bildredigering har jag också en en extern 24" skärm som klarar 98% av Adobe RGB.
Till nöds och på resa grov redigerar jag bilderna på lap topen.
PÅ Mac Book Airen känns allt väldigt litet och LR är ingen höjdare på den lilla skärmen.
På Mac Book Pro 15 är det lite enklare att jobba.
Det går till nöds att åstadkomma bra resultat även direkt på lap topen men jämfört med att jobba mot en stor extern skärm som visar färgerna betydligt bättre så känns det som en nödlösning.
Så på resa har jag oftast med mig min MacBook Air på grund av viktfördelen och använder den mest till att gallra ut bilder och att grovredigera. Finlirår vänta till jag kommer hem.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Undrar om inte vissa underskattar MBP. Den visar trots allt full srgb, vilket är bättre än många skrivbordsskärmar och förmodligen matchar Torkels behov, om jag tolkar honom rätt.
 

keckax

Aktiv medlem
Undrar om inte vissa underskattar MBP. Den visar trots allt full srgb, vilket är bättre än många skrivbordsskärmar och förmodligen matchar Torkels behov, om jag tolkar honom rätt.
Dessutom så är den matta högupplösta skärmen på exempelvis 15" mbp riktigt bra. TN-panel till trots.

Att gråskalan sotar ihop till svart känner jag absolut inte igen på min skärm.

/K
 

rispalt

Aktiv medlem
Hej,
mkt nöjd med min skärm på MBP, 2010, 17tum (blank).
den har lite egenheter men blev bättre efter kalibrering. Jag använde den freeware man hittar på Crimson.se. http://crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering

Inte helt lätt att kalibrera men ok för oss glada amatörer tycker jag. Mitt största problem är att "rött" ser bra ut på min skärm men blir överdrivet på andra. Det är så redan "default", känns som om det är orginalet, via Canon som skevar lite.

Air har jag ingen erfarenhet men min MBP är så bra att jag har svårt att tro att ngn laptop kan leverera bättre, men det låter så på tidigare inlägg:) Som amatör kan du "omöjligen" bli missnöjd med MBP iallafall (förutsatt att formatet är ok),
--------------

"Att gråskalan sotar ihop till svart känner jag absolut inte igen på min skärm."

Håller med, svårt att se det man inte ser men på testbilder ser det bra ut tycker jag. Jag förstår att det finns bättre - men helt ok!
 

easyrider

Aktiv medlem
Dessutom så är den matta högupplösta skärmen på exempelvis 15" mbp riktigt bra. TN-panel till trots.

Att gråskalan sotar ihop till svart känner jag absolut inte igen på min skärm.

/K
Inte jag heller. Har fixat utskrifter med mycket zon 2 och 3. Funkade fint. Däremot har jag svårt ibland att se om det finns för mycket rött. Hudtoner kan vara lite svårt. Ngon sm vet vilka fördelar respektive nackdelar en framtida retina skärm ger?
 

keckax

Aktiv medlem
Inte jag heller. Har fixat utskrifter med mycket zon 2 och 3. Funkade fint. Däremot har jag svårt ibland att se om det finns för mycket rött. Hudtoner kan vara lite svårt. Ngon sm vet vilka fördelar respektive nackdelar en framtida retina skärm ger?
Enskilt största egenskapen en bärbar ska ha för mig är en så bra skärm som möjligt och det är pga retina-ryktet i macbook som gör jag inte sitter med nya ipad ännu (ekonomisk överkurs för mig). För en ny macbook 15" (om den får retina-skärm) blir det så fort den kommer.

Jag kan inte se några nackdelar alls med en sån uppgradering... Möjligtvis priset, men Apple brukar inte höja priset, snarare tvärt om.

/K
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej,
mkt nöjd med min skärm på MBP, 2010, 17tum (blank).
den har lite egenheter men blev bättre efter kalibrering. Jag använde den freeware man hittar på Crimson.se. http://crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering

Inte helt lätt att kalibrera men ok för oss glada amatörer tycker jag. Mitt största problem är att "rött" ser bra ut på min skärm men blir överdrivet på andra. Det är så redan "default", känns som om det är orginalet, via Canon som skevar lite.

Du har inte profilerat din skärm när du använt Crimsons bild, du har bara kalibrerat den. Då vet alltså inte ditt bildbehandlingsprogram om vilka färgegenskaper din skärm har. Du behöver en kalibrator för att du ska kunna bygga en profil för din skärm.

Stefan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tvivlar på att Apple lyckas ta fram så stora "retina"-skärmar till rimligt pris redan nu. Och även om man får hög upplösning så är ju färgerna inte bättre än på nuvarande MBP-skärmar, såvitt jag förstår.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns tydligen också en annan nackdel med Retina skärmar. De drar mycket ström.
I den nya iPaden fick Apple stoppa in ett mycket större batteri för att klar de 10 timmar batteritid som de satt som minimum.
Ryktena säger att den nya MacBook Pro 15 skall bli tunnare och mer lik en Air och samtidigt få Retina skärm.
Vi får väl se om ett tag om ryktena stämmer.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
...

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

...

Har tittat på en mängd LapTops men tycker att skärmarna är dåliga. Iaf för foto. Du måste upp i prisklass för att få bra skärm. Har någon ett bra tips? Är inte rabiat på något sätt. Det måste inte vara Apple.

...
MacBook Air är väl tveksamt. Inte pga färgåtergivningen, men upplösningen. Det blir trångt att köra PS/Lightroom även på 13-tumsmodellen.
Däremot är jag mycket nöjd med min 15-tums MacBook Pro (1680x1050 glossy). Den har dessutom en stor fördel och det är att den är helt jämn i ljusstyrka över hela skärmen. Har genom åren haft fem bärbara PC-burkar och de har alla varit väldigt ojämna, den senaste en Asus i tiotusen-kronorsklassen som var skrattretande usel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Och även om man får hög upplösning så är ju färgerna inte bättre än på nuvarande MBP-skärmar, såvitt jag förstår.
Ja och nej, skärmarna är strypta till sRGB men betraktningsvinkeln är betydligt bättre i alla fall. Så en sRGB-bild borde man kunna bearbeta till fullo på en sådan skärm i alla fall.

/Karl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ursäkta men varför stryper man skärmen till sRGB? Om den nu kan visa mer varför gör man inte som på många externa skärmar och låtar den båda kunna visa max eller begränsas till sRGB?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ursäkta men varför stryper man skärmen till sRGB? Om den nu kan visa mer varför gör man inte som på många externa skärmar och låtar den båda kunna visa max eller begränsas till sRGB?
Om skärmen är fullspektrum och det går fel någonstans i färghanteringskedjan så kan sRGB-bilder se förskräckliga ut, tvärt om gör oftast att bilderna bara ser lite tama ut.

/Karl
 
ANNONS