Annons

Skärmen på Apple MacBook Air eller Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Tor_Li

Avslutat medlemskap
Hej Forumet

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

Det är inte frågan om avancerad, eller proffessionell bildbehandling, då jag är amatör.

Tänkte att använda den som Foto Laptop. Men då måste ju skärmen funka...

Portabiliteten är viktigare än en separat stor - men stationär, bildskärm.

Har tittat på en mängd LapTops men tycker att skärmarna är dåliga. Iaf för foto. Du måste upp i prisklass för att få bra skärm. Har någon ett bra tips? Är inte rabiat på något sätt. Det måste inte vara Apple.

Kravet är att kunna föra över bilder från kameran, behandla och lagra dem i datorn, och kunna skicka bilden till tex Crimson för att få tillbaka en pappersbild eller canvas eller vad det nu kan vara, som iaf någorlunda, ser likadan ut som bilden gör på skärmen.

Det är ju det jag vill - som Kung Louie sa...

mvh
/Tor_Li
 

Przemek

Aktiv medlem
Största problemet du kommer ha med skärmen på macbook är svärtan. Macbook har TN-panel i skärmen, vilken är den minst lämpliga för bildbehandling. Själv kör jag med IPS-skärm hemma och när jag jämförde några bilder på den och sedan samma bilder på min macbook pro så slog det mig hur dåligt mörka toner återges på macbooken, de blir helt svarta istället för gråa, och hur jag än tittar på skärmen så kan jag inte urskilja dessa.

Möjligt att du kan kalibrera skärmen för rätt visning av toner, jag har inte testat det än.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Hej Forumet

Duger skärmen på en Apple MacBook Air, eller Pro till bildbehandling, dvs är färgåtergivningen tillräckligt bra, och kan kalibreras, givet att skärmen inte är så stor?

Det är inte frågan om avancerad, eller proffessionell bildbehandling, då jag är amatör.

Tänkte att använda den som Foto Laptop. Men då måste ju skärmen funka...