Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Ikon Contessa, vilken kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Ännu ett Traderaköp och ett lyckat sådant! Vilken kamera, vilken otrolig mekanik! Någon som instämmer? Den kanske levererar bra bilder också? Någon som vet?
 

Bilagor

beetle

Aktiv medlem

Fairlane500

Aktiv medlem
Hejsan.

Kan bara instämma, Contessa 35 är en riktigt häftig kamera.
Den blir ännu häftigare när man stoppar i en film och provar, den bara funkar. Direkt. Den är ju iaf runt 60 år gammal. Ljusmätaren är dock stendöd på min.

Men jag har en fråga angående bildresultatet från min.
Det blir som en aura runt ljuskällor (se bildexempel nedan).
Är det normalt eller är det någon form av beläggning på optiken?
Har gjort rent med vanlig putsduk och jag kan inte se någon beläggning. Men det kanske ska till någon vätska för att få riktigt rent?

Bilden är tagen med Kodak Tmax 3200, första hela bilden sedan en crop.

/ Tomas
 

Bilagor

Emaks

Aktiv medlem
...Det blir som en aura runt ljuskällor (se bildexempel nedan).
Är det normalt eller är det någon form av beläggning på optiken?
Har gjort rent med vanlig putsduk och jag kan inte se någon beläggning. Men det kanske ska till någon vätska för att få riktigt rent?



/ Tomas
Den här gamla kameran har betydligt fler bländarlameller än som en del modernare saker har. Bländaröppningen blir därför i princip helt rund. Dessutom har den förmodligen Zeiss första antireflexbehandling (T) som består av enbart ett skikt. När man fotar framför allt på stora bländaröppningar brukar det därför bli som en aura runt ljuskällor som på bilden. Putsa för bövelen inte hårdare på frontlinsen, du kan repa den eller putsa bort den enkla antireflexbehandling som ändå finns där.
 

Emaks

Aktiv medlem
Varning!

Läste också på cameraquest att man absolut inte får ställa slutartiden 1/500 efter att man spänt slutaren, då kan man bryta sönder den. 1/500 ska alltså ställas innan man spänner slutaren!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En sådan har jag i en byrålåda här hemma. Det var min andra egna kamera som jag fick begagnad omkring 1973. Alltså när jag var runt 9 år
När jag nu på senare år har scannat negativet kan jag väl tycka att bildkvaliteten inte är mycket att imponeras över jämfört med dagens kameror. Men visst är det en mycket trevlig kamera.
Min ljusmätare har också dött. Och tyvärr tappade jag tidigt bort den lilla skyddskruven som ska sitta i objektivgängan på objektivluckan.
En annan grej är att negativen inte är exakt 24*36 mm. Det märkte jag i scanningen. De är aningen längre, så scannern klipper kanterna.
Med den kameran gjorde jag mitt första (och närapå enda) betalda fotojobb. Jag dokumenterade dopet av en kusin och sedan sålde jag kopior för 2,50 stycket.

Petter ...
 

Urr

Aktiv medlem
Zeiss 50-tals kameror är mycket robust byggda. Det är bara att gratulera dig till ditt fynd, och den fina Tessar-optiken som den är utrustad med.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
/.../
Men jag har en fråga angående bildresultatet från min.
Det blir som en aura runt ljuskällor (se bildexempel nedan).
Är det normalt eller är det någon form av beläggning på optiken?
Har gjort rent med vanlig putsduk och jag kan inte se någon beläggning. Men det kanske ska till någon vätska för att få riktigt rent?
/.../
Det kan betraktas som normalt och det är inte säkert att optiken alls är inblandad i den där "auran".

Har du tagit liknande bilder på samma film med någon annan kamera som inte visar fenomenet?

Det ser ut som överstrålning, alltså att ljus som har träffat filmen sprids från det belysta området till omgivande yta. Överstrålning kan ske dels i själva emulsionen, men också från filmens baksida.
 

beetle

Aktiv medlem
Läste också på cameraquest att man absolut inte får ställa slutartiden 1/500 efter att man spänt slutaren, då kan man bryta sönder den. 1/500 ska alltså ställas innan man spänner slutaren!
Har också noterat det, om man spänner slutaren först och försöker vrida tden till !/500 så känner man ett visst motstånd.
 

beetle

Aktiv medlem
Zeiss 50-tals kameror är mycket robust byggda. Det är bara att gratulera dig till ditt fynd, och den fina Tessar-optiken som den är utrustad med.
Tack, återstår bara att testa den med film också (fick med fem st Tmax 400 vid köpet). Min exponeringsmätare ger dessutom utslag :)
 

beetle

Aktiv medlem
En sådan har jag i en byrålåda här hemma. Det var min andra egna kamera som jag fick begagnad omkring 1973. Alltså när jag var runt 9 år
När jag nu på senare år har scannat negativet kan jag väl tycka att bildkvaliteten inte är mycket att imponeras över jämfört med dagens kameror. Men visst är det en mycket trevlig kamera.
Min ljusmätare har också dött. Och tyvärr tappade jag tidigt bort den lilla skyddskruven som ska sitta i objektivgängan på objektivluckan.
En annan grej är att negativen inte är exakt 24*36 mm. Det märkte jag i scanningen. De är aningen längre, så scannern klipper kanterna.
Med den kameran gjorde jag mitt första (och närapå enda) betalda fotojobb. Jag dokumenterade dopet av en kusin och sedan sålde jag kopior för 2,50 stycket.

Petter ...
Kul att du har den kvar. Jag har inte soppat några filmer på väldigt länge men jag har införskaffat
en CanoScan FS4000US så det är väl bara att sätta igång :).
 

beetle

Aktiv medlem

J. Patric

Aktiv medlem
Fina bilder den presterar! Har också tänkt på att införskaffa en Retina :) Vilken har du? Vilken är den mest eftertraktade?
Jag har några stycken Retinor, men min IIc med heligonoptik och avståndsmätare är för mig mest användarvänlig, och har skarpaste optiken av mina Retinor. Jag gillar också min Ib som är liten och behändig, dock utan avståndsmätare, men xenaroptiken är fantastiskt skarp.

Mest eftertraktad är IIIC (med stort C).
 

beetle

Aktiv medlem
Jag har några stycken Retinor, men min IIc med heligonoptik och avståndsmätare är för mig mest användarvänlig, och har skarpaste optiken av mina Retinor. Jag gillar också min Ib som är liten och behändig, dock utan avståndsmätare, men xenaroptiken är fantastiskt skarp.

Mest eftertraktad är IIIC (med stort C).
Googlat, alla du nämner ser trevliga ut :)
 
ANNONS