Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d, S2, D100, Ist*d?

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Fujifilm S2 Pro
Canon 10D
Pentax ist*D
Nikon D100

Vilket dilemma jag har uppnått. Hade tänkt att övergå till digitalt fullständigt nu och dumpa min gamla systempentax. Innan har jag bara lekt med min kompaktdigitalkamera Optio S så det är ett stort steg.

I timmar och åter timmar har jag läst recensioner av proffs och amatörer, jämfört bilder, granskat de tekniska specifikationerna men det ledder ingen vart. Känns som jag kan köpa vilken som helst just nu, men jag vet att man kommer att ångra sitt val.

Alla kameror har sina fördelar men frågan är; vilka fördelar väger tyngst. Är det priset, den totala bildkvaliteten, snabbheten, eller utbudet av tillbehör?
Så nu önskar jag få veta vad ni skulle valt, vilka fördelar väger tyngst för er, eller varför ni valde just denna kameran? Vore kul att höra fördelarna resp. nackdelarna av ägarna själva!
 

RolandM

Aktiv medlem
Om du är nöjd med din Pentax för film, så kan det vara en bra bas utgå ifrån när du gör kraven för din nyinvestering i elekronisk kamera.

För min egen del så är jag nöjd med funtionerna i min Canon EOS 1000F från tidigt nittiotal och vill återanvända optiken, så med det ressonemanget blir det en Canon EOS 300D som bäst faller in i mallen, givet att bilderna inte är avsevärt sämre än konkurerande kameror inom prissegmentet.
 

objernulf

Aktiv medlem
Eftersom specifikationerna och troligen bildkvaliten är tämligt lika så låt ergonomi avgöra. Kläm och känn på kamerorna och kolla att knappar och reglage känns bra. Titta ordentligt i SÖKAREN och se om den känns bra.
 

rullgrus

Aktiv medlem
Jag har åkt runt till fotoaffärer i hela huvudstaden för att just få känna på dem. Pentaxen fick jag inte tag på, men jag vet att den är mindre än de andra kamerorna. Jag är inte mer nöjd med min pentax me än de canonkameror jag fått testa.

Jag tänkte på en 300d innan men jag vet inte längre. Plastig kamera som luktar lite budget. Jag vill fortfarande ha en mer "manuell" kamera, men det är riktigt svårt att jämföra 300d med 10d. Med tanke på priset på 300D och fördelarna med 10D tycker jag det går jämt ut, då jag är berädd att lägga ut några tusen till för att få det "lilla extra".

Några saker jag har kommit fram till är att 10D känns bäst i handen, med kontroller och menyer. Objektiven är väl liksinnade om jämför de under 5000kr på alla kameror förrutom pentax.
Så nu ligger det närmast att sålla bort pentaxen.

Den enda kameran jag har testat och sett resultaten med är 10D, visst är jag nöjd men jag vill testa de andra också innan jag bestämmer mej, eller det kanske gör valet ännu svårare?
 

EdwardH

Aktiv medlem
rullgrus skrev:
Fujifilm S2 Pro
Canon 10D
Pentax ist*D
Nikon D100
S2:an är en halvkamera. Den kör med två olika uppsättningar batterier. En uppsättning går inte att ladda. Glöm den.

D100:an har iso200 som min och sedan erbjuder den Nikons begränsade utbud av objektiv jämfört med Canon. Och så är den mindre raffinerad och dyrare än 10D. Enda anledningen att köpa en sån är för att du har en massa Nikonoptik som inte går att ersätta.

Pextax... well... den är dyr. Och så har jag inte träffat på någon recension där folket har verkligen älskat kameran. Det enda den är bra på är att käka Pentaxoptik, som ingen annan av kamerorna du listade klarar av.

10D... där har du en fin kamera. Dess främsta fördel är att den är cheap. Bättre AF och grejs har den också. Canons objektivutbud är störst av alla. Och byggd i metall också (vilket är bra för Edward-som-alltid-lyckas-tappa-kameran-i-golvet-hela-tiden).
 

rullgrus

Aktiv medlem
Ja där ser man.
Att S2:an hade två uppsättningar batterier hade jag inte tänkt på. Jobbigt om det inte går att ladda. Den vet jag inte hur mycket de 12 fejk MP väger.

Sen känns den nämda och D100 som utgående modeller. D100 har som du säger lägsta isovärde på 200, men högsta 6400. Det är dock inget jag är i behov av, ville bara påpeka.

Visst väger canonen lite tyngre nu, den är som jag nämde den enda jag testat. Det lutar åt canon men jag vill ha mer åsikter.
 

carpelux

Aktiv medlem
Re: Re: 10d, S2, D100, Ist*d?

EdwardH skrev:
S2:an är en halvkamera. Den kör med två olika uppsättningar batterier. En uppsättning går inte att ladda. Glöm den.

För information så går det ypperligt att använda S2 med endast enn uppsättning batterier. Det man mister då är den inbyggda blixten. Big deal? No
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: Re: Re: 10d, S2, D100, Ist*d?

christp skrev:
För information så går det ypperligt att använda S2 med endast enn uppsättning batterier. Det man mister då är den inbyggda blixten. Big deal? No
Tagen från dpreviews recension av kameran:

"Just like the S1 Pro the S2 Pro splits its power requirements in half. Firstly there are two CR123A (or DL123A) batteries in the base of the hand grip, these power the photographic side of the camera - exposure, auto focus, vibration reduction (on VR lenses), AF illuminator. These batteries are fairly common camera batteries and do seem to last a long time. In the base of a camera is a battery tray which holds four AA batteries, these power the digital side of the camera - capture, processing, LCD display etc"

Har han fel?
 

divander

Aktiv medlem
Han har rätt. Men det går att använda den med bara AA-batterier. Då drivs även slutare, ljusmätare, m.m. av dessa batterier. Men som Pettersson nämnde så fungerar inte blixten.
 

EdwardH

Aktiv medlem
rullgrus skrev:
Verkar bara krångligt med två strömkällor hursomhelst. Så är det Canon 10D som jag vill ha?
Ja. Eller 300D.

Det beror på hur mycket du kommer att fotografera.

Kommer du att, som jag, använda kameran på heltid och dela ditt liv med den, så är en 10D något att ha.

Skjuter du bara några hundra bilder i månaden och du klarar dig med något _lite_ mer begränsat, varför inte en 300D?

1472e för en 10D jämfört med
1089e för en 300D + 18-55 optik.

13250kr jämfört med 9801kr.

Upp till dig.
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: 10d, S2, D100, Ist*d?

Hej

han har fel.. S2 går utmärkt att köra på endast NiMh aa batterier.. men jag håller med det är ingen höjdare med dubbla batterityper...

Mvh
Johan

EdwardH skrev:
Tagen från dpreviews recension av kameran:

"Just like the S1 Pro the S2 Pro splits its power requirements in half. Firstly there are two CR123A (or DL123A) batteries in the base of the hand grip, these power the photographic side of the camera - exposure, auto focus, vibration reduction (on VR lenses), AF illuminator. These batteries are fairly common camera batteries and do seem to last a long time. In the base of a camera is a battery tray which holds four AA batteries, these power the digital side of the camera - capture, processing, LCD display etc"

Har han fel?
 

julgus

Aktiv medlem
Pssss...

Phil är fixerad vid upplösning och verkar endast adressera hur kameran presterar vid jpg läge... färgriktighet, färgbalans, funktion vid vitbalans, programvara för efterbehandling mm hamnar längre ner på hans lista..

Men, Phils tester håller hög klass men jag saknar en del.

sedan beskylls han i omgångar för att vara Canon biased.. rätt eller fel.. vet inte...

Mvh
Johan

rullgrus skrev:
Phil har aldrig fel!
 

Fredric C

Aktiv medlem
Angående S2.
Använder man enbart batterierna i batterisläden så måste de vara NiMH och inte alkaliska (eller brunsten), dessa fungerar endast om man har de två batterierna (CR123A) i handtaget i samtidigt. knepig lösning, men så är det. Det ända man förlorar med enbart NiMH-batterierna är som sagt den inbyggda blixten (som man klarar sig utmärkt utan).

Mvh/Fredric
 

carpelux

Aktiv medlem
Att man är hänvisad till NI-MH ser i alla fall jag inte som ett problem. Har aldrig använt alkaliska batterier i en digitalkamera (förutom de första 5 bilderna när jag köpte min D7:a).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Har man tajt budget och inte råd med både en 10D och minst ett riktigt bra objektiv är man oftast på fel spår. Bättre då med en 300D och bra glas. Det kostar lika mycket ungefär som enbart 10D huset.
 

rullgrus

Aktiv medlem
Nej 300D är nog inget för mej ändå den känns bara inte rätt. I dagsläget tar jag runt 500 bilder i veckan så nu vill jag har något rejält som ändå går hand i hand med min buget. Visst är det många lojbilder men det är kul att fota. Eftersom jag studerar så är budgeten stram. Nu lutar det mer åt en 10D än någonsin.

Sen är bara frågan hur mycket man ska lägga på objektiven, får väl nöja mej med canons EF50/1,8 till att börja med. Om det nu bilr en canon vill säga.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Valde mellan D100 & S2 sjalv.
Det blev en S2a for mig...

Orsaker:

a, battre CCD
b, fetare kamera
c, vanliga batterier om man vill hatar o kora slut pa min video...
d, studio blixt synk
e. firewire

En sak e saker:
Inget kop du kommer att angra, vilken model du an koper. Jag rekomenderar verkligen Fuji's S2a.
Rakna med att utvecklingen kommer att ga framat de kommande aren och att priset kommer att droppa markant. Det e bara o leva med...
Men du kommer i alla fal vara lyckligare med en an med utan en... oavsett vilken...

Timo
 
ANNONS