Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-80DX blixt med D100 tips, pls

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en SB-80DX i helgen till min D100. Jag är mycket nöjd med de första resultaten mjuka fina bilder. Den ger kanonfina fill-in flash bilder om man drar ner kompenseringen på blixten. Kan knappt se att blixt har använts förutom highlighten i ögonen.

Dock måste jag erkänna att alla olika ”modes” är lite förvillande än så länge och instruktionsboken hjälper föga. Jag har mest kört på D-TTL Matrix och Spot med ”A” inställt på D100:an. Jag skulle vara jätteintresserad om ni har lite tips på hur man ”bör” arbeta med blixt/kamera kombinationen för att få max kontroll. Än så länge så känns det som jag har haft lite väl mycket tur. Jag tycker vanligtvis om att arbeta i A läge med spot mätning för att veta vad som händer. Matris exponeringen fungerar jättebra men jag har ingen aning om vad kameran exponerar efter och i vilka grå-zoner objekten kommer att hamna. Att göra manuella justeringar i DTTL med matris mätning känns onekligen som att dra i en spak utan att veta vad som händer.

Slutligen, blixten stödjer inte ”high speed sync” med D100. Finns det något sätt att lura blixten/kamera kombinationen i manuellt läge att för att kunna frysa vattenstrålar etc.
 
ANNONS