Annons

Fix

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Köpte mig en tjugo år gammal kopieringsapparat för 200 kronor... Fixet och andra vätskor som var till vågade jag inte använda... :) Så jag åkte iväg och köpte nytt Fix. När jag kom hem så läste jag och såg att det var för filmframkallning... Det jag undrar är om det går att använda fix för både filmframkallning och kopiering?

// Fredrik
 

skalmac

Aktiv medlem
Vissa fix är för både film och papper, spädes då ofta olika, men har du fått ett rent filmfix, så skaffa ett till för papper, eller se det så här: ok att fixa papper i filmfix, men kör inte film i pappersfix, kopiorna går ju alltid att göra om, spädningen brukar vara lite olika på film/papper, kommer ej ihåg åt vilket håll!
 

fletell

Aktiv medlem
En annan fråga!

Min andra fråga kanske vi kan ta här med!
Har hört att man kan använda diskmedel som stopbad vid kopiering. Stämmer detta och vad skall man ha för proportioner...?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
telleus skrev:
Det är Kodak T-max
Just T-Max-fixet är ju speciellt till för att ta bort den lila slöjan T-Max-filmerna har, så jag är osäker. Står det inget om papper på den skulle jag nog komplettera med ett annat fix för papper. Du vill ändå ha vätskor för film och papper separat när de är blandade eftersom papperskemin blir utsatt för damm och grejsimojser som du inte vill hälla i framkallningsdosan för film.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: En annan fråga!

telleus skrev:
Har hört att man kan använda diskmedel som stopbad vid kopiering. Stämmer detta och vad skall man ha för proportioner...?
Nej! Inte som stoppbad, möjligen som avslutningsbad för att ta bort ytspänningen och göra torkningen snabbara. Men då för film, inte papper. Stoppbadet är en syra, så det går säkert med plastcitron eller vad som helst, men ett riktigt stoppbad kostar inte mer än 30 kr för en flaska som räcker länge och dessutom har färgindikator som visar när det är förbrukat.
 

littos

Aktiv medlem
Njaej,

Diskmedel som stoppbad vid kopiering har jag aldrig hört talas om, däremot ättika. Ungefär 1-2% REN ättika i vatten ger tydligen ett lagom surt stoppbad. Observera REN ättika. Ättiksprit, t.ex är utspädd med vatten till en 15%(? gissar här...) lösning. -> du behöver ta mer av denna för att få rätt koncentration.

Däremot så har jag sett att flera personer föreslår att man kan använda diskmedel som vätmedel vid den sista sköljningen av filmen vid filmframkallning. Jag tror inte det är så lyckat, det kan finnas rätt mycket olika kul föreningar i diskmedlet som pajjar filmens arkivstabilitet. Bättre att lägga 80 spänn, eller så, på en flaska photoflo, eller dylikt. Jag har haft min flaska i 4 år och har ca 1/3 kvar efter något hundratal filmer... Inge dyrt per bild altså!

/Anders
 

littos

Aktiv medlem
Ops, jimh hann visst före, men jag tror fortfarande inte det är så säkert med film och diskmedel!

/Anders
 

fletell

Aktiv medlem
Okaj, då får jag spara det fix jag har för framtida filmfrakallning och köpa nytt fix då! Tack för hjälpen!
 

Leifen

Aktiv medlem
Edikksyre= stoppbad for film och papper.
1 teskje pr liter vann.
Vär forsiktig ved bruk.Les bruksanvisning på flasken.Fåes på apotek.
leif
 
ANNONS