Annons

Hur håller man sig stilla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag kom över ett UV-hus billigt till en gammal Nikonkompakt och testade lite UV-foto vid snorkling under senaste greklandsresan.
Några iaktagelser: Man ser ju inget i displayen, så komponerandet blir väldigt ungefärligt.
Blixten gick av av misstag pga autoläge, men det blev överraskande bra bilder förutom att kompositionen var kass.
Vid klippväggar hittar man oftast intressantare djur och växtliv, men där slår också vågor in. Hur håller man sig stilla nog för att kunna ta bilder? Man vill ju heller inte bli inspolad mot någon sjöborre eller vass klippa.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Några iaktagelser: Man ser ju inget i displayen, så komponerandet blir väldigt ungefärligt.
Det kan vara ett problem vid grunda dyk i fullt dagsljus att man har litet svårt att se displayen genom UV-huset pga reflexer, mm. Kolla om det finns en kåpa som tillbehör, så att du kan avskärma från ströljus. Om du dyker djupare eller i gryning/skymning försvinner problemet. Vid riktigt mörka dyk får man omvänt problem. Displayen är så ljus att man luras att underexponera. Därför viktigt att vänja sig vid att trycka fram histogrammet och se att bilden ligger hyfsat rätt inom ramarna.
Blixten gick av av misstag pga autoläge, men det blev överraskande bra bilder förutom att kompositionen var kass.
Det blir oftast bättre när man tillför artificiellt ljus i form av blixt eller en bra dyklampa eller UV-videobelysning. Redan på 4-5 m ljus börjar det blåa (eller i Sverige det gröna) att helt ta över. En nackdel med inbyggd blixt är att den ligger nära objektivets strålgång och därför ger upphov till så kallat "backscatter", dvs små störande, upplysta partiklar, som kan liknas vid snö i bilens strålkastarljus. Efter ett tag hamnar det högt på önskelistan att komplettera med en eller evt två externa blixtar. Kolla alltid vid val av ny utrustning att det finns förutsättningar att ansluta externa blixtar.
Vid klippväggar hittar man oftast intressantare djur och växtliv, men där slår också vågor in. Hur håller man sig stilla nog för att kunna ta bilder? Man vill ju heller inte bli inspolad mot någon sjöborre eller vass klippa.
Här gäller fysikens lagar. Om det gungar så kan man ha nytta av en stålpinne ögla i ena änden och handlovsrem. Man kan med pinnen stabilisera sig mot väggen/revet. Då är det viktigt att man placerar den mot en död yta, så att man inte stör eller skadar det marina livet. Det är också klokt att välja dykplats efter förhållandena, så att man hamnar på läsidan av öar, eller på andra ställen där stöm och dyningar är minimala. Framför allt makrofotografering är hopplös när det gungar.
Lycka till med UV-fotandet!
Hälsningvar
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för dina råd Ingvar. Det där med något att hålla sig i får jag testa vid nästa försök. Jag inser att man även här behöver en del prylar innan man är på en acceptabel nivå. Men skojigt är det. Jag låg i och skvalpade i över en timme senast så familjen började undra vart jag tagit vägen. Som kronan på verket mötte jag en stor gul "äggmanet" på tillbakavägen som såg ut som en kombination av ett UFO och en nåldyna. http://www.flickr.com/photos/38846917@N05/7678987516/in/photostream
 

Ingvar

Aktiv medlem
Det kan vara ett problem vid grunda dyk i fullt dagsljus att man har litet svårt att se displayen genom UV-huset pga reflexer, mm. Kolla om det finns en kåpa som tillbehör, så att du kan avskärma från ströljus. Om du dyker djupare eller i gryning/skymning försvinner problemet. Vid riktigt mörka dyk får man omvänt problem. Displayen är så ljus att man luras att underexponera. Därför viktigt att vänja sig vid att trycka fram histogrammet och se att bilden ligger hyfsat rätt inom ramarna.
Ytterligare ett tips: Om du inte redan har det, så skaffa en svart mask. Masker med genomskinlig silikon släpper in en massa ljus som stör,när man dyker/snorklar grunt i soligt dagsljus. Däremot ska du se till att dina eventuella modeller har ljusa masker, så att deras ögon och mimik syns!
 
ANNONS