Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder 3 på två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har två skärmar av samma märke och serie och har nu kalibrerat den ena. Jag undrar nu hur man gör så att andra skärmen får exakt samma inställningar.
OBS: Efter kalibreringen så tycker jag att vit går mot grönt, hur vet jag om kaliberingen har gjort ett bra jobb? Är det meningen att man ska göra efter justeringar efter en kalibrering?
Jag använder en Spyder 3.
 

j2^

Aktiv medlem
Till att börja med: Vad har du för grafikkort? Väldigt många grafikkort har bara endast en LUT. Vilket gör att man bara kan ladda en profil.

Då kan kan man inte profilera två skärmar.

Om du vill att "två skärmar skall se likadana ut" så behöver du något i stil med "Studio match"-funktionen som bara finns i "Elite"-utgåvan av Spyder-mjukvaran.

Har du "Express" eller "Pro" så saknas den funktionen.

Slutligen, om du inte vet EXAKT vad det är för färgtemperatur kring din arbetsyta så kommer du att få färgstick, eftersom du inte kan mäta omgivande färgtemp med en Spyder.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Till att börja med: Vad har du för grafikkort? Väldigt många grafikkort har bara endast en LUT. Vilket gör att man bara kan ladda en profil.

Då kan kan man inte profilera två skärmar.

Om du vill att "två skärmar skall se likadana ut" så behöver du något i stil med "Studio match"-funktionen som bara finns i "Elite"-utgåvan av Spyder-mjukvaran.

Har du "Express" eller "Pro" så saknas den funktionen.

Slutligen, om du inte vet EXAKT vad det är för färgtemperatur kring din arbetsyta så kommer du att få färgstick, eftersom du inte kan mäta omgivande färgtemp med en Spyder.
Jag har ett Nvidia GTX580 grafikkort i datorn. På Spyder 3 skivan stog det Elite.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag har ett Nvidia GTX580 grafikkort i datorn. På Spyder 3 skivan stog det Elite.
Hos Nvidia är det bara Quadro-korten som har flera LUT. Eller snarare: de är mjukvarumässigt bortkopplade på de "vanliga" konsumentkorten.

Ditt kort kan bara ladda en profil, och du kan därför bara ha en profilerad skärm.
 

j2^

Aktiv medlem
Så hur ska man då gå tillväga för att skärmarna ska matcha varandra?
Två alternativ:

Ett: Köp ett grafikkort som har >1 LUT (Quadro, FirePro, vissa Matrox-kort)
Två: Köp ett grafikkort till. Alla grafikkort av idag har minst EN Lut.

Själv har jag valt att ha ett par GT210-kort utöver mitt GTX680 i min maskin för att kunna köra två profilerade skärmar, och en skärm som jag avsiktligt inte vill ha profilerad.
 
ANNONS